طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

990,000ریال

طرح توجیهی درخت اکالیپتوس آماده را با 99 هزار تومان دانلود؛سپس جهت سفارش طرح توجیهی با ویژگی های پروژه تان با شماره 09333673303 تماس بگیرید.

طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

سفارش طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

برای سفارش طرح توجیهی درخت اکالیپتوس می توانید با کارشناسان ما در کانون مشاوران طرح توجیهی تماس بگیرید.

۱-محصول

درخت اکالیپتوس نوعی از درختان جنگلی سریع الرشدی است که دارای بیش از ۷۰۰ نوع گونه مختلف است و جز بلندترین درختان دسته بندی می شود. زادگاه اصلی این درخت اقیانوسیه به ویژه استرالیا، هند و مراکش است. به علت سهولت کاشت و سازگاری این گیاه با شرایط مختلف آب و هوایی و سرعت رشد آن، این گیاه در دیگر نقاط جهان از جمله ایران نیز کشت می شود

ارتفاع این درخت  ۴۵ متر است و گاهی تا  ۷۰ متر نیز می رسد. برگ های این گیاه معمولاً باریک و کشیده و رنگ پوست آن خاکستری متمایل به قهوه‌ای است. این درخت بیشتر با مناطقی که شبیه به محیط بومی آن و دارای آب و هوایی گرم و خشک است مانند شهرهای جنوبی ایران سازگار است

علاوه بر چوب اکالیپتوس، برگ های این درخت نیز مفید و قابل استفاده هستند. برگ های اوکالیپتوس ضد سرفه، خلط‌آور و ضد عفونی کننده هستند و از جوشانده برگ های آن برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا، التهابات مخاط معده ای و مخاط روده‌ای، رماتیسم، سردردهای شدید، گرگرفتگی در یائسگی و مقابله با خستگی های موقت استفاده می شود.

برگ اکالیپتوس به عنوان ضد عفونی کننده برای مقابله با عفونت های مجاری ادراری (التهاب مثانه، کولیباسیلوز و…) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از برگ های آن می توان برای بخور پوست و یا به عنوان یک ضدعفونی کننده در هوای محیط اتاق استفاده کرد. برگه های درخت اکالیپتوس در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

در ایران گونه های مانند سارجنتی، میکروتکا و کامالدولنسیس رایج ترین گونه جهت کشت می باشند. گونه کامالدولنسیس با شرایط آب و هوایی شهرهایی مانند قم و اهواز سازگاری بیشتری داشته و بیشترین گونه کاشته شده در این مناطق می باشد

طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

درختان اکالیپتوس به دلیل رشد سریع ، ظاهری زیبا و همیشه سبز و استفاده های چند  منظوره جایگاه خاصی دارند که مطالعه روی سازگاری آنها نسبت به شرایط اکولوژیکی مناطق مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. اکالیپتوس به علت داشتن تنوع زیاد گونه ای قادر است با رشد سریع خود ، در مدت کوتاهی میزان قابل توجه ی چوب و سایر محصولات فرعی تولید نماید. به همین دلیل جهت زراعت چوب یکی از بهترین گزینه ها محسوب میشود.

اکالیپتوس علاوه بر تولید چوب صنعتی ، به ویژه در تهیه خمیر کاغذ ، در تولید سایر محصولات ازجمله عسل ، مواد دارویی و شیمیایی (اکالیپتول ، سینئول و غیره) نقش دارد. با توجه به مقاومت برخی از گونه های اکالیپتوس به خشکی و شوری و انعطاف پذیری در شرایط متنوع رویشگاهی ، اهمیت آنها از نظر حفظ آب و خاک بر هیچ کس پوشیده نیست.

برخی از گونه های اکالیپتوس نیز به علت دارا بودن تاج زیبا در فضای سبز و پارکسازی کاربرد با اهمیتی دارند. تنوع بین گونه ای اکالیپتوس از نظر دامنه سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی و خاک و  همچنین تفاوتهای مورفولوژیکی و صفات ظاهری متنوع در بین گونه های مختلف آن ، باعث شده است که در مناطق مختلف با اهداف “چند منظوره” کاشته شود.

گونه های مختلف اکالیپتوس در بسیاری از کشورها به غیر از رویشگاه اصلی واقع در استرالیا و تاسمانی- مورد توجه قرار گرفته‌اند. تاکنون در بیش از هشتاد کشور جهان و در سطح بیش از چهار میلیون هکتار گونه های مختلف  اکالیپتوس در خارج از رویشگاه اصلی کشت شده است (عصاره و سردابی ، 1386).

چه گونه ای از اکالیپتوس برای زراعت چوب در ایران مورد استقبال قرار گرفته است ؟

سالیان متمادی است که تعدادی از گونه های اکالیپتوس به اقصی نقاط ایران وارد شده و  طرحها و پروژه های تحقیقاتی زیادی روی سازگاری ، عملکرد ، بهره برداری صنعتی چوب و کاغذ ،  محصولات فرعی و مواد مؤثره آن انجام میشود . دلیل این امر ، دامنه وسیع تنوع ژنتیکی و قابلیت های زیاد در زمینه مصارف با اهداف چند منظوره است.

گونه E. camaldulensis در جنوب ایران و به ویژه در استان کرمان مورد استفاده قرار گرفته است و در طرح های زراعت چوب نیز مطرح است. نام عمومی آن در انگلیسی Red river gum است. ارتفاع آن به 20 تا 30 متر میرسد. در خاک های اسیدی ، خنثی و قلیایی میروید. نیاز به زهکشی دارد. نورپسند است و قابلیت هرس طبیعی دارد

در اواخر بهار و اوایل تابستان گل میدهد. گلها به رنگ سفید کرم تا زرد است. گرده افشانی توسط حشرات انجام میشود. میوه کپسول نخودی شکل و حاوی بذرهای ریز است. تکثیر این گیاه از طریق قلمه بسیار مشکل است اما بذرها  را میتوان پس از شش ماه از زمان گلدهی جمع آوری و به آسانی کشت نمود. قدرت رویش گیاه بالاست و تا هشت ماه میتواند دوره خشکی را تحمل کند.

با افزایش فشار اکولوژیکی و اقتصادی بر جنگلها و صنایع میتوان برای اصلاح سود آوری و بهره وری مناسب از چوب و الوار آن استفاده کرد. این گونه حساس به سرماست و باید در سال های اولیه رویش در معرض سرما قرار نگیرد. در مناطق باد خیز دچار شکستگی میشود و باید بادشکن احداث کرد.

چوب این گونه نیمه سنگین است و بعد از قطع و استحصال بسیار محکم میشود و از قابلیت ارتجاعی خوبی نیز برخوردار است. دوام طبیعی چوب اکالیپتوس متوسط بوده و دارای سختی متوسط است. دوره بهرهبرداری این درخت هفت سال است. رنگ متمایل به قرمز چوب این گونه استفاده از این چوب را در صنعت روکش و تخته لایه مناسب کرده است ، شرط استفاده در این صنعت وجود چوب های کم گره و با قطر زیاد است.

مهمترین کاربرد آن در صنعت خمیر کاغذ و کاغذ سازی است. از کاربردهای دیگر آن استفاده در فیبر و تخته سازی ، تخته خرده چوب ، نجاری ، مبل سازی ، ساختمان سازی ، خراطی ، مدل سازی و ساخت دست افزار میباشد.

طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

ویژگی‌های درخت اکالیپتوس

از جمله ویژگی‌های این گونه ی گیاهی که آن را از سایر گیاهان متمایز کرده و آن را به گزینه ای جذاب جهت پرورش در سراسر جهان تبدیل کرده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراقبت از این گیاه بسیار آسان است و معمولاً دارای عمر طولانی است.
  • این گیاه در برابر عواملی مانند خشکسالی و آتش سوزی تحمل بالایی دارد.
  • این گیاه با طیف گسترده ای از خاک سازگار است و نیاز کمی به مراقبت و نگهداری دارد.
  • برگ های این گیاه سرشار از روغن معطر است که مصارف دارویی و صنعتی دارد.
  • گیاه اکالیپتوس دارای رشد سریعی است و برای تأمین چوب و ایجاد جنگل گزینه ی مناسبی است.

مصارف درمانی از برگ درخت اکالیپتوس

علاوه بر چوب اکالیپتوس، برگ های این درخت نیز مفید و قابل استفاده هستند. برگ های اوکالیپتوس ضد سرفه، خلط‌آور و ضد عفونی کننده هستند و از جوشانده برگ های آن برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا، التهابات مخاط معده ای و مخاط روده‌ای، رماتیسم، سردردهای شدید، گرگرفتگی در یائسگی و مقابله با خستگی های موقت استفاده می شود.

 

برگ اکالیپتوس به عنوان ضد عفونی کننده برای مقابله با عفونت های مجاری ادراری (التهاب مثانه، کولیباسیلوز و…) نیز مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از برگ های آن می توان برای بخور پوست و یا به عنوان یک ضدعفونی کننده در هوای محیط اتاق استفاده کرد. برگه های درخت اکالیپتوس در صنایع آرایشی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

مراحل زراعت چوب اکالیپتوس از ۰ تا ۱۰۰

زراعت چوب اکالیپتوس از ابتدای کاشت تا مرحله برداشت، یک پروسه‌ی جامع و مقتدر است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت کارآمد دارد. مراحل این فرایند از ابتدا تا انتها عبارت‌اند از:

  • تهیه زمین: انتخاب و آماده‌سازی زمین مناسب برای کاشت اکالیپتوس.
  • انتخاب نوع اکالیپتوس: انتخاب گونه‌های مناسب براساس نیازها و شرایط محل کاشت.
  • کاشت نهال: نهال‌های سالم و با کیفیت را در زمین کاشت.
  • آبیاری: تأمین آب مورد نیاز برای رشد بهینه نهال‌ها.
  • مراقبت و نگهداری: مداوم و مرتب نگهداری از اکالیپتوس‌ها تا رشد قوی و سالم آنها.
  • تقویت خاک: افزایش بهره‌وری خاک و مدیریت مناسب مواد آلی.
  • حفاظت و کنترل آفات: مراقبت از درختان در مقابل حشرات و بیماری‌ها.
  • تقویت ساختار درختان: انجام اقداماتی برای تقویت ساختار فیزیکی و بافتی درختان.
  • برداشت: در مرحله نهایی، برداشت چوب با کیفیت بالا.
  • بازیابی منطقه: پس از برداشت، اقدام به بازیابی منطقه و حفظ محیط طبیعی.

چرا باید اکالیپتوس بکاریم؟

درخت اکالیپتوس نقش مهمی در توسعه اقتصادی، دارویی و کشاورزی دارد و دارای مزایای فراوانی است که کشت آن را در ایران ارزشمند می کند.

  • دوره بهره وری آن کوتاه است.
  • در صنایع چوب، کشاورزی و دارویی کاربرد دارد.
  • قابلیت کشت در مناطق خشک و خاک شور را دارد.
  • دارای ارزش اقتصادی بالایی است.

 

بهترین محیط برای کاشت درخت اکالیپتوس

یکی از مهم ترین مواردی که در طرح توجیهی کاشت درخت اکالیپتوس باید به آن پرداخت، مسئلة محیط مناسب برای پرورش این گیاه است. درخت اکالیپتوس برای رشد، به نور کامل و مستقیم آفتاب نیاز دارد. این گیاه با طیف گسترده ای از انواع خاک ها سازگار است و بیشتر در آب و هوای گرم و خشک تا کمی مرطوب رشد می کند. به همین دلیل اکالیپتوس بیشتر در منطق گرم و خشک کشور پرورش می یابد. اگر قصد دارید این درخت را در مناطق شمالی کشور که دارای رطوبت زیاد است پرورآفاتش دهید باید از امکانات گلخانه ای استفاده کنید که انجام این کار هزینه هایی را برای شما در برخواهد داشت.

 آبیاری درختان اکالیپتوس

درختان اکالیپتوس به طور طبیعی در خشک ترین مناطق جهان رشد می کنند. با این وجود این گیاه به خصوص در ۱ الی ۵  سال اول کاشت یعنی تا زمانی که ریشه های آن ها کامل گسترده شود و بتواند آب موردنیاز خود را از زمین جذب کند نیاز به رطوبت و آبیاری دارد. مناسب ترین زمان برای آبیاری اکالیپتوس، زمانی است که سطح خاک خشک شده باشد که در این زمان درختان جوان به ۳-۶ لیتر آب نیاز دارند. صبح زود یا عصر بهترین زمان برای آبیاری درختان اکالیپتوس است.

نور مناسب برای درخت‌ها

درختان اکالیپتوس در طول روز به نور مستقیم و کامل آفتاب نیاز دارند (بین حداقل ۵ تا حداکثر ۸ ساعت). اگرچه گیاه اکالیپتوس، گیاهی مقاوم است اما چنانچه در محیط های دارای نور کم و سایه رشد کرده و نور کافی دریافت نکنند ساقه های بلند و کشیده ی آنها دارای استحکام کافی نخواهند بود و در برابر عواملی مانند وزش باد شکننده شده و با کوچک‌ترین وزش بادی به زمین خواهند افتاد. به همین دلیل در شهر های شمالی کشور، به علت عدم وجود نور مستقیم آفتاب در طول روز، این گیاه دوام و مقاومت زیادی ندارد؛ لذا توصیه می کنیم این گیاه را در مناطقی از کشور که دارای نور کافی است پرورش دهید.

دمای مناسب برای درختان

درختان اکالیپتوس نسبت به گرما، مقاومت بالایی دارند اما نسبت به سرما ضعیف بوده و حداکثر تا ۵- درجه سرما را می توانند تحمل کنند. البته گونه های مختلفی از اکالیپتوس مانند اکالیپتوس  e.erythrocory وجود دارند که تا دمای ۲۰- درجه سانتی‌گراد را تحمل می کنند. با این وجود حتی اگر از گونه های مقاوم در برابر سرما استفاده کردید باید حفاظت آن ها در برابر سرما را مدنظر داشته باشید. چنانچه قصد دارید وارد این کسب و کار شوید، هنگام شروع فعالیت حتماً دمای منطقه ی موردنظر جهت پرورش گیاه اکالیپتوس را در فصل های سرد سال در نظر بگیرد تا دچار سرمازدگی و ضرر و زیان نشوید

هزینه‌های طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

از جمله موارد مهمی که در نگارش طرح توجیهی کاشت درخت اکالیپتوس باید در نظر گرفت، محیط پرورش مناسب برای کاشت اکالیپتوس است. نور کامل و مستقیم خورشید از الزامات رشد درخت اکالیپتوس هستند، از این‌رو این درخت بیشتر در مناطق گرم‌و‌خشک پرورش می‌یابد. در مناطق شمالی که دارای رطوبت زیادی هستند، پرورش اکالیپتوس باید در گلخانه صورت بگیرد. که در این صورت هزینه کاشت آن بالا می‌رود.

کشت درخت اکالیپتوس در دسته کسب‌و‌کار‌های کم‌هزینه قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که با حداقل هزینه می‌توان شروع به‌کار کرد و به‌تدریج مساحت کاشت درخت اکالیپتوس را افزایش داد و به سود رسید. بخشی از هزینه‌های ثابت و متغیر مورد نیاز برای کاشت درخت اکالیپتوس در اینجا آورده شده است:

  • خرید بذر یا نهال
  • هزینه‌های کاشت و نگهداری
  • هزینه‌های آبیاری
  • هزینه‌های کوددهی
  • هزینه‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها
  • هزینه‌های مدیریت جنگل (شامل تعمیرات و نگهداری جاده‌ها و مسیرها)
  • هزینه‌های برداشت و حمل و نقل چوب
  • هزینه‌های فرآوری و تبدیل چوب به محصولات نهایی
  • هزینه‌های بازاریابی و فروش محصولات چوب
  • هزینه‌های مدیریت مالی و اداری طرح
  • هزینه‌های پیش‌بینی شده برای بروز ریسک‌های احتمالی
  • هزینه‌های مربوط به مالیات و مقررات محلی و ملی

. دلایل عمده ای که باعث سرعت گسترش کشت گونه های مختلف اکالیپتوس در بسیاری از کشورهای جهان در خارج از رویشگاه بومی آن (کشور استرالیا و تعداد اندکی از کشورهای منطقه اقیانوسیه) شده است به شرح ذیل میباشند.

الف) نرمش اکولوژیک زیاد :

نرمش اکولوژیک وسیع و گسترده یکی از ویژگی های بارز و منحصر به فرد گونه های  مختلف اکالیپتوس میباشد. جنس اکالیپتوس دارای بیش از 580 گونه شناخته شده و تقریباً به  همین تعداد دارای هیبریدهای طبیعی است.

همچنین این جنس دارای تعداد زیادی زیرگونه ، واریته و پروونانس (مبدأ جغرافیایی بذر) است که تعداد قابل توجهی از آنها نسبت به تنش های  محیطی و محدودیت های بوم شناختی ازجمله گرمای شدید و سرمای هوا ، شوری ، قلیائیت و  خشکی خاک متحمل و بردبار هستند.

دامنه گسترده خصوصیات رویشگاه های طبیعی و تنوع  گونه های سازگار شده در شرایط دشوار محیطی در مناطق مختلف جهان ، تأکیدی بر نرمش اکولوژیکی فوقالعاده این دسته از گیاهان میباشد.

ب) سریع الرشد بودن :

رشد و استقرار اولیه سریع ، به ویژه در پنج تا ده سال اول عمر و امکان استفاده از آنها برای احیای مناطق کم بازده و عرصه های مرتعی و جنگلی تخریب یافته، توسعه فضای سبز ، تأمین  مواد اولیه مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ به صورت دوره های کوتاه مدت و تولید چوب هیزمی.

ج) کاربرد چند منظوره :

کاربرد چند منظوره شامل حفاظت خاک و آب ، حفظ منظر ، ایجاد بادشکن ، تولید چوب  برای مصارف مختلف ، تولید عسل از گلها و تولید اسانس و سایر مواد شیمیایی از برگها و سایر اندامها برای صنایع آرایشی- بهداشتی و فراورده های دارویی.

طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

د) آسانی تکثیر به وسیله بذر و سهولت دورگه گیری و اصلاح ژنتیکی

هـ) مقاومت در برابر آفات :

مقاومت بسیاری از گونه های اکالیپتوس به آفات و تحمل نسبی به بیماری های شایع و در  نتیجه امکان توسعه کشت آنها در مناطق مختلف با توجه به تنوع گونهای برای سازگاری در اقلیم های مختلف.

گونه های اکالیپتوس بیشتر در زمین های باتلاقی و مرداب ها و بر حسب نوع گونه در آب و هوای نیمه خشک و نیمه مرطوب و خاک نسبتاً آهکی و ماسهای بهتر رشد میکنند.

 

بهترین شهرها برای کاشت درخت اکالیپتوس

از آنجایی که اکالیپتوس با مناطق گرمسیری سازگاری دارد و نسبت به انواع خاک ها از جمله خاک های شور، کم بازده و خشک مقاوم است گزینه ی بسیار مناسبی برای مناطق گرمسیری جنوبی کشور که با محدودیت منابع آب مواجه هستند، محسوب می شود. مناطق جنوبی کشور از جمله شهرهای بندرعباس، یزد، کرمان، خوزستان، گرمسار، قم، اصفهان، فارس، سیستان و بلوچستان، اهواز و هرمزگان به دلیل شرایط محیطی و اکولوژی سازگار با این گیاه، مناسب‌ترین مناطق جهت زراعت و کاشت درخت اکالیپتوس هستند.

استخدام نیروی انسانی

یکی از موارد مهمی که در طرح توجیهی کاشت درخت اکالیپتوس باید به آن توجه کرد استخدام نیروی انسانی و پیش بینی هزینه ی سرمایه گذاری برای اشتغال هر نفر است. هزینه های استخدامی هر نیرو شامل حقوق اداره کار، بیمه و مزایا می شود. اگر در ابتدای کار سرمایه ی اولیه ی کمی دارید می توانید با استخدام دو نیروی کار، کار خود را شروع کنید سپس با گسترش کار و افزایش سود، تعداد افراد بیشتری را به نیروی کار خود اضافه کنید

هزینه‌های طرح توجیهی درخت اکالیپتوس

از جمله موارد مهمی که در نگارش طرح توجیهی کاشت درخت اکالیپتوس باید در نظر گرفت، محیط پرورش مناسب برای کاشت اکالیپتوس است. نور کامل و مستقیم خورشید از الزامات رشد درخت اکالیپتوس هستند، از این‌رو این درخت بیشتر در مناطق گرم‌و‌خشک پرورش می‌یابد. در مناطق شمالی که دارای رطوبت زیادی هستند، پرورش اکالیپتوس باید در گلخانه صورت بگیرد. که در این صورت هزینه کاشت آن بالا می‌رود.

کشت درخت اکالیپتوس در دسته کسب‌و‌کار‌های کم‌هزینه قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که با حداقل هزینه می‌توان شروع به‌کار کرد و به‌تدریج مساحت کاشت درخت اکالیپتوس را افزایش داد و به سود رسید. بخشی از هزینه‌های ثابت و متغیر مورد نیاز برای کاشت درخت اکالیپتوس در اینجا آورده شده است:

  • خرید بذر یا نهال
  • هزینه‌های کاشت و نگهداری
  • هزینه‌های آبیاری
  • هزینه‌های کوددهی
  • هزینه‌های مبارزه با آفات و بیماری‌ها
  • هزینه‌های مدیریت جنگل (شامل تعمیرات و نگهداری جاده‌ها و مسیرها)
  • هزینه‌های برداشت و حمل و نقل چوب
  • هزینه‌های فرآوری و تبدیل چوب به محصولات نهایی
  • هزینه‌های بازاریابی و فروش محصولات چوب
  • هزینه‌های مدیریت مالی و اداری طرح
  • هزینه‌های پیش‌بینی شده برای بروز ریسک‌های احتمالی
  • هزینه‌های مربوط به مالیات و مقررات محلی و ملی

آفات و بیماری‌های درخت اکالیپتوس

درختان اکالیپتوس در برابر برخی آفات و بیماری‌ها حساس هستند. از جمله این آفات و بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آفت سوسک چوبخوار
  • بیماری لکه برگ
  • بیماری پوسیدگی ریشه

فرایند کاشت و قلمه زنی اکالیپتوس:

در صورتی که بخواهید یک اکالیپتوس را قلمه بزنید باید به این موارد بپردازید برای انجام اینکار یک یا چند ساقه از اکالیپتوس را انتخاب کنید و قلمه هایی به طول 10 الی 15  سانتی متر از آنها جدا کنید. قلمه ها را در گلدان کوچکی حاوی پرلیت، ماسه سیلیس و یا بستر آماده کاشت قرار دهید. برای ریشه دهی قلمه باید به صورت مرتب آن را غبار پاشی کنید و گلدان آن را در مکانی گرم با نور مناسب خورشید قرار دهید. بعد از گذشت چند هفته با مشاهده برگهای جدید متوجه می‌شوید که قلمه شما ریشه زایی کرده است و به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بعد از رشد بیشتر قلمه و تعداد برگهای بیشتر می‌توانید گلدان آن را بزرگتر کنید و یا اکالیپتوس جوانتان را به باغچه منتقل کنید.

تکثیر اکالیپتوس از طریق کاشت بذر

  1. خواب زمستانی بذرها

برای انجام این کار ابتدا بذر های اکالیپتوس مورد نظرتان را تهیه کنید. بسته بذر ها را به مدت 2 ماه در یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شوند. این کار طبقه بندی نامیده می‌شود و به تسریع رشد جوانه ها و ترغیب بذر به جوانه زنی کمک می‌کند. قرار دادن دانه ها در یخچال در واقع شبیه سازی دوره خواب آنها در طول زمستان است. بنابراین دانه ها در محیط سرد یخچال به خواب می‌روند و وقتی از یخچال خارج می‌شوند، اقدام به رشد و جوانه زنی می‌کنند.

 

خواب زمستانی بذرها

  1. بهترین زمان برای کاشت بذر

دانه های اکالیپتوس را در منزل و اواخر زمستان و چند هفته قبل از آخرین یخبندان در گلدان بکارید. برای پیدا کردن زمان دقیق کاشت بهتر است سایت های هوا شناسی را دنبال کنید. به طور کلی اواسط تا اواخر بهمن ماه زمان مناسبی برای کاشت دانه ها است.

 

بهتری زمان کاشت بذر اکالیپتوس

  1. طریقه کاشت دانه های اکالیپتوس

یک گلدان مناسب انتخاب کنید و آن را به خوبی با یک خاک متخلخل و سبک مانند پرلیت پر کنید و دانه ها را روی خاک گلدان بپاشید. روی بذر ها را به حالت غبار پاشی، یک لایه ماسه باغبانی بریزید. این لایه نهایی از ماسه، بذر ها را گرم می‌کند و هنگام جوانه زدن آنها را مرطوب نگه می‌دارد. توجه داشته باشید که ماسه شما حتما از نوع باغبانی باشد و از شن و ماسه ساحل یا حیات خلوت استفاده نکنید، زیرا درون این ماسه ها می‌تواند عوامل بیماری زا و آلودگی های خاکی وجود داشته باشد و باعث تخریب دانه ها شود.

 

کاشت بذر اکایپتوس

  1. رطوبت دانه ها را فراموش نکنید

بعد از کاشت دانه ها و پوشاندن آنها با ماسه، آنها را به صورت ملایم غبار پاشی کنید تا به استقرار آنها در خاک و رشد بهترشان کمک کنید. همراه با رشد جوانه ها هر 1 یا 2 روز یکبار خاک گلدان را مه پاشی کنید تا بستری مرطوب برای دانه ها به وجود آورید.

 

غبار پاشی برای تامین رطوبت دانه ها

  1. دانه ها را گرم نگه دارید

بهتر است گلدان را به یک مکان گرم مانند گلخانه و یا بالای یخچال در یک آشپزخانه نورگیر منتقل کنید. همچنین استفاده از یک گرمکن و قرار دادن آن در کنار گلدان و یا زیر آن برای گرم نگه داشتن دانه ها و کمک به جوانه زنی مفید است.

 

گرم کردن دانه ها

  1. هرس جوانه ها

ضعیف ترین و شکننده ترین نهال ها را جدا کنید. از آنجا که در هر گلدان چندین بذر کاشته اید، ممکن است بیش از یک جوانه داشته باشید. بنابراین گلدان را بررسی کنید و بزرگترین، ضخیم ترین و سالم ترین گیاهچه را نگه دارید. از یک قیچی استریل شده با الکل استفاده کنید و تمامی نهال های ضعیف را جدا کنید. بعد از رسیدن جوانه ها به اندازه دلخواه نوبت به منتقل کردن آنها به باغچه و فضای بیرون است.

طرح درخت اکالیپتوس

هرس کردن شاخه ها

پیوند نهال ها با فضای باز

نهال ها را در اواسط تابستان از خانه خارج کنید و به فضای باز منتقل کنید. گرمای تابستان برای انتقال اکالیپتوس به خارج از خانه ایده آل است. برای اینکار یک فضای آفتابی را انتخاب کنید و توجه داشته باشید که نهال اکالیپتوس به آفتاب کامل یعنی روزانه 6 الی 8 ساعت از نور مستقیم خورشید نیاز دارد. همچنین با توجه به رشد سریع اکالیپتوس و سایز نهایی آن، باید مکانی را انتخاب کنید که از حصار یا ساختمان ها چند متر فاصله داشته باشد تا ساختار گیاه و ساختمان ها خراب نشود.

  1. گیاه را از باد شدید محافظت کنید

اطمینان حاصل کنید که مکان انتخابی شما گیاه را از باد شدید محافظت می‌کند. اکالیپتوس جوان ریشه کوتاهی دارد، بنابراین ممکن است در مقابل باد مقاومت نکند.

 

نهال اکالیپتوس

  1. خاک باغچه را اصلاح کنید

با استفاده از دست و یا تیلر شخم زنی خاک مکان مورد نظر را تا عمق 30 سانتی متری بیرون بریزید. از یک کمپوست قدیمی و غنی استفاده کنید و آن را جایگزین خاک فعلی کنید. این امر باعث می‌شود که خاک از مواد مغذی و زهکشی خوبی برخوردار شود.

 

شخم زنی باغچه

  1. نهال ها را در زمین بکارید

در ابتدا سوراخ هایی بزرگتر از گلدان نهال ها حفر کنید. برای حفر سوراخ از بیلچه استفاده کنید و آنها را کمی وسیعتر و عمیق تر از گلدان ها حفر کنید. در صورتی که 2 گلدان مجزا داشته باشید، باید گودال های آنها را حداقل 2.5 متر از یکدیگر فاصله دهید تا ریشه های آنها در هنگام بلوغ به هم برخورد نکند. نهال ها را به آرامی از گلدان خارج کنید و هر گلدان را در یک سوراخ قرار دهید و محل استقرار آن را خاک ریخته و خاک اطراف ریشه را با دست ثابت کنید. بعد از کاشت، نهال را به طور کامل آبیاری کنید تا ریشه آن در زمین محکم شود.

 

کاشت نهال اکالیپتوس

نکات نگهداری از نهال تازه کاشته شده

یک لایه مالچ روی خاک بریزید

مالچ به کنترل دمای خاک، محافظت از درخت در برابر سرما، از بین بردن علفهای هرز و مرطوب نگه داشتن خاک کمک می‌کند. مالچ برای اکالیپتوس یک ماده آلی ضخیم و حجیم مانند کمپوست است.

 

مالچ پاشی باغچه

خاک را مرطوب نگه دارید

اکالیپتوس خشکسالی را تا مقدار کمی تحمل می‌کند اما در خاک دائما مرطوب بهترین رشد را دارد. در طول فصول خشک بهتر است حداقل هفته ای یکبار درختان را آبیاری کنید. برگهای دارای چین و چروک و یا مچاله شده نشان از آبیاری کم دارد و باید گیاه را سیراب کنید. نهال های جوان به آبیاری حساسیت بیشتری دارند اما پس از گذشت حدود 5 سال دیگر نیازی به آبیاری زیاد و یا حتی در فصول خشک وجود ندارد.

 

تامین رطوبت گیاه

کوددهی را فراموش نکنید

اکالیپتوس را باید به طور مرتب در فصول کوددهی تغذیه کنید. فصل رشد این گیاه بین اواسط بهار تا اواسط تابستان است. بهتر است هر هفته قبل از آبیاری گیاه یک کود مایع به آب اضافه کنید. بهترین کود مایع برای اکالیپتوس کودی غنی از فسفر با نیتروژن کم است. در 2 دوره نهایی کوددهی در تابستان از یک کود دارای پتاسیم استفاده کنید تا برای تقویت درخت در زمستان کمک کند.

 ۳- مواد اولیه و ملزومات:

نهال یا بذر آن

کود های حیوانی

کود  شیمایی

سموم

آب

۴- دستگاه

تراکتور

ابزار آلات کشاورزی

دستگاه سم پاش

شخم زن

قیچی شاخه زن

تبر

تیلر

اره باغبانی

جدیدترین استارت آپ ها با موضوعات کارآفرینی

  1. ثبت و یا تغییرات شرکت
  2. تدوین استراتژی کسب و کار
  3. طراحی سایت
  4. بازرگانی و صادرات و واردات
  5. استانداردسازی و گواهینامه های ایزو
  6. .اخذ مجورها و برون سپاری کارهای اداری
  7. برندسازی
  8. خرید تجهیزات کسب و کار
  9. خرید مصالح ساختمانی

 

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “طرح توجیهی درخت اکالیپتوس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *