طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه

(1 بررسی مشتری)

990,000ریال

طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه را با 99 هزار تومان دانلود؛سپس جهت سفارش طرح توجیهی با ویژگی های پروژه تان با شماره 09333673303 تماس بگیرید.

طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه

درطرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توان گفت که، قدمت کشت و کار و نگهداری گل‌ها در ایران شاید همزمان با شروع کشاورزی بوده است. با نگاهي به تاریخ و فرهنگ ایران به نظر مي‌آید که همواره ایرانیان در موضوعات مرتبط با گل جایگاه خوب و ارزنده‌ای داشته‌اند.

سفارش طرح توجیهی طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

برای سفارش طرح توجیهی طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توانید با کارشناسان ما در کانون مشاوران طرح توجیهی تماس بگیرید.

زماني که بسیاری از کشورهای نامي زمینه پرورش گل و گیاه را نداشته‌اند کشور ما با داشتنن گلخانه‌های خوب و قابل قبول در زمان خود وضعیت خوبي داشته است. در در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی نقل شده است که، سال‌های اخیر احداث گلخانه‌های نسبتاً مجهز و کارآمد به منظور کشت و پرورش میوه به کار می‌رود و گل و گیاه از نظر اقتصادی و صادرات هنوز موقعیت مناسبي در دنیا ندارد. در صورتي که ایران در یک منطقه پر رود با طول روز بلند و روشنایي کامل آفتاب قرار دارد و از این نظر در بسیاری از هزینه‌ها مثل گرم کردن و روشن نگهداشتن گلخانه‌ها که برای کاشت و تکثیر گیاهان زینتي اهمیت زیادی دارد صرفه‌جویي مي‌کند و همچنین موقعیت ایران به دلیل قرار داشتن در کنار کشورهای پر مصرف گل و گیاه از نظر اقتصادی حائز اهمیت است. همسایه‌های شمالي و جنوبي ایران از خریداران بسیار خوب گیاهان زینتي هستند.

ایران با داشتن بازار متعادل و نسبتاً ثابت و دائمي قادر است جایگاه واقعي خود را در این عرصه پیدا کند. در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توان به کشور هلند که مقام اول را به عنوان تولید و مصرف‌کننده گل و گیاه دارد.

از لحاظ موقیت جغرافیایي و همچنین وضعیت نیروی کار ایران در مقایسه با هلند موقعیت مناسب‌تر و ارزان‌تری برخوردار است. ارزآوری گل و گیاه برای ایران یک موقیت انحصاری است. در کشور ما ارزآوری گل‌های شاخه بریده با ارزآوری نفت مقایسه می‌شود.

به طوری که فروش دو تا سه شاخه گل (از بعضي انواع گل) مي‌تواند ارز‌آوری معادل یک بشکه نفت را داشته باشد و صادرات گل و گیاهان زینتي می‌تواند جانشین نفت شود، اما پارامترهای قابل قبول بازار جهاني برای پرورش گل و گیاه را باید مهیا کرد.صنعت گل و گیاه جهان یکي از پتانسیل‌های ایجاد اشتغال و حصول درآمدهای ارزی مي‌باشد که نظر به دورنمای امید بخش رشد سالانه در حجم مبادلات تجاری گل و گیاه جهاني و با توجه به شرایط بسیار مناسب کشور، جای توجه بسیاری دارد. کشاورزی ایران با تولید گل و گیاهان زینتي در کشور که توانمندی بسیار بالایي در ایجاد اشتغال دارد و مي‌تواند بخشي از نیازهای ارزی را تأمین نماید.

گل‌ها و گیاهان زینتي جزء کشت‌های متراکم محسوب شده و از توانمندی بالایي در بهره‌وری نهاده‌ها به ویژه آب برخوردار است. بخش وسیعي از خاک ایران در شمال، مرکز و جنوب غربي کشور مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتي است و در صورت توجه و گسترش حوزه تولید و عرضه این محصولات، بازار بالقوه گسترده‌ای برای این تولیدات در کشورهای حاشیه جنوبي خلیج فارس، همسایگان شمالي و حتي در بازارهای دور در شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

در ادامه طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های خلاصه‌‌ای از مطالعات امکان‌سنجی (طرح توجیهی) احداث گلخانه گیاهان زینتی (آپارتمانی) ارائه شده است.

طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی گلخانه گیاهان زینتی چیست؟

در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی گیاهان زینتی به این نکته اشاره شده است که در فضای گلخانه به خوبی رشد می کنند. انواع گل های زینتی را می توان در گلخانه کشت داد. امروزه روز به روز اهمیت گل و گیاه زینتی بیشتر می شود زیرا بیشتر افراد در خانه های آپارتمانی، زندگی می کنند به همین خاطر وجود گل های زیبا در فضای خانه بسیار ضروری است. گل های زینتی جذابیت خاصی به محیط خانه، خواهند بخشید.

در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به این شرح آمده است که گلخانه بدون شک، بستری مناسب برای رشد انواع گل و گیاه است. تجهیزات و لوازم مخصوصی برای پرورش گیاهان لازم است که باید به درستی تهیه شوند. توجه داشته باشید که بازار فروش گل و گیاهان زینتی نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج از کشور نیز بسیار پرسود است. امروزه بسیاری از افراد فعال در صنعت گل و گیاه محصولات خود را به سایر کشور ها صادر می کنند.

همچنین در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به این شرح نقل ده ات که هر چقدر میزان پرورش گل و گیاه در داخل کشور رونق بیشتری پیدا کند، آنگاه اشتغال زایی در زمینه کشاورزی نیز افزایش پیدا می کند. گلخانه منبع درآمد بسیار پرسودی است که با سرمایه گذاری بسیار کم، امکان پذیر خواهد بود.

تاریخچه ای در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

تاریخچه ای که د ر طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به آن اشاره شده است به این قرار می باشدکه در قرن ۱۷ میلادی، پادشاهی در مصر به دلیل بیماری دستور داد یکسری صیفی جات در محل مناسبی پرورش داده شود اما در آن دوران شرایط مناسب برای پرورش گیاهان مورد نظر برقرار نبود به همین خاطر اتاق کوچکی را شبیه سازی کردند و با فراهم نمودن حداقل امکانات توانستند صیفی جات را در آن محل پرورش دهند، بعد از مدتی افراد دیگری نیز به منظور کشت محصولات در خارج از فصل نیز از ایده شبیه سازی شرایط مناسب کشت، استقبال کردند.

هم چنین در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی آمده است که، در سال ۱۳۳۵ آلمانی ها در کشور ایران توانستند، گلخانه احداث کنند. اولین گلخانه ساخته شده در ایران، بدنه ای از جنس فلز داشت و پوشش اطراف آن نیز از جنس شیشه بود. هدف اصلی از راه اندازی گلخانه در ایران، انجام پژوهش های علمی بیشتر بود. نوع پوشش گلخانه به مرور زمان تغییرات بسیار بیشتری پیدا کرد. امروزه افراد از بهترین مواد برای ساخت و طراحی گلخانه استفاده می کنند.

نظرات برخی از بزرگان گیاه شناسی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به شرح زیرمی باشد:

شارل لوسین بناپارت، گیاه شناسی فرانسوی بود که در قرن ۱۹، دستاورد های بسیار خوبی در زمینه پرورش گل و گیاه به دست آورد. امروزه دیگر سرمایه گذاری های بیشتری در زمینه طراحی گلخانه، انجام می گیرد به همین خاطر کیفیت و امکانات گلخانه ها بسیار افزایش پیدا کرده است.

افرادی که می خواهند از طریق راه اندازی گلخانه، درآمد کسب کنند، در وهله اول باید دانش و اطلاعات کافی برای پرورش انواع گیاه داشته باشند، در غیر این صورت محصولات گلخانه از ارزش و کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهند بود.

هر گیاهی تنها در شرایط بخصوصی رشد می کند بر همین اساس شخص کارشناس باید در ارتباط با گیاهانی که کشت می کند، اطلاعات کافی و مفیدی داشته باشد. در گذشته صنعت گل و گیاه تنها به کمک روش های سنتی و قدیمی کنترل می شد که مسلماً نواقص و مشکلات متعددی داشت اما امروزه تحولات بسیار مفید و چشمگیری در زمینه صنعت پرورش گیاه دیده می شود که نتیجه این تحولات بسیار رضایت می باشد.

کاربردهای محصول در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

در ادامه طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به کاربرد های آن پرداختیم.

تمایل مردم دنیا نسبت به شهرنشیني و رفاه طلبي آنان از یک سو و از سوی دیگر زندگي ماشیني به دور از طبیعت زنده باعث شده است که تمایل انسان‌ها برای داشتن مدل کوچکي از فضای سبز و طبیعت برای بر طرف کردن نیازهای روحي و دور شدن از وابستگي‌های ماشیني و خستگي‌های روزانه، بالا برد و گل این موجود زیبا این مدل کوچک طبیعت است.

توجه و علاقه انسان‌ها به گل و نقش گیاهان در زندگي بشر موضوعي کاملا شناخته شده است. گل از دیر باز به عنوان نمادی برای ابراز عشق و محبت و همچنین ابزاری برای ادای احترام شناخته شده است. چنانکه در اوایل قرن بیستم، بقایای دسته‌ای از گل‌های بریده در مقبره فرعون کشف شد که متعلق به هزار سال پیش از میلاد مسیح بود.

هر بخش از اندام‌های مختلف گیاهان زیبایي خاص خود را دارد. به این جهت استفاده از گل‌های بریده به موازات توجه به انواع‌ گیاهان آپارتماني دارای رونق فراوان است. همچنین به دلیل افزایش روزافزون شهرنشیني و خصوصا آپارتمان‌نشیني و دوری هر چه بیشتر افراد از طبیعت، میل به نگهداری از گیاهان در محیط آپارتمان افزایش بیش از پیشي یافته است.

علاوه بر تقاضای بازار داخلي برای انواع گل‌ها و گیاهان زینتي با در نظر داشتن حجم زیاد تقاضا در عرصه بین‌المللي و موقعیت جغرافیایي و اقلیمي مناسب ایران برای کشت انواع گیاهان، پرورش و صادرات انواع گل و گیاهان زینتي مي‌تواند سهم کشور را در بازار تجارت این محصولات ارتقاء بخشیده و موجب عاید شدن درآمد ارزی مناسبي برای اقتصاد کشور گردد.

البته بایستي به سرانه مصرف این گل در جامعه نیز توجه داشته باشیم که البته در حال افزایش است خوشبختانه بایستي گفت که گل با توجه به مصارف متعددی که دارد (جشن‌ها، اعیاد، مراسم مذهبي، تشریفات، آذین‌بندی و…) مي‌تواند انتخابي مناسب برای تولید، تکثیر و پرورش باشد توام با سودآوری مناسب و مطمئن.

اهمیت اجتماعي در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

براساس تحقیقات که در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به عمل آمده، افراد در هنگام هدیه گرفتن گل، رفتاری حاکي از ادب، احترام، تشکر، دوستي، صمیمیت و هیجان‌زدگي همراه با گفتاری متفاوت از خود نشان مي‌دهند. تمام این واکنش‌ها تنها در پنج ثانیه نخست گرفتن گل بروز مي‌کند که این نشان‌دهنده تأثیر عمیق گل در وجود انسان‌ها است. صرف نظر از تأکید تمامي روانشناسان به تأثیر رواني گل بر روی انسان‌ها، حضور آن در فضای مسکوني بستر بسیار مناسبي برای آرامش روح و روان ایجاد مي‌کند. لاله، نیلوفر آبي، سروناز و گل محمدی، گل‌های ملي ایران هستند.

اهمیت پزشکي در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

از لحاظ پزشکی دراین طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به این نکات اشاره شده است که پتانسیل تولید داروهای گیاهي در طبیعت بسیار بالاست. برای نمونه گفته مي‌شود 125000گونه گیاه دارویي در جنگل‌های استوایي جهان یافت می‌شود. ارزش اقتصادی و تجاری گیاهان دارویي فوق‌العاده زیاد است در حال حاضر، 25% از داروهای موجود، منشأ گیاهي دارند و 12% داروها نیز از منابع میکروبي ساخته شده‌اند. پتانسیل تولید داروهای گیاهي در طبیعت بسیار بالاست. گیاهان دارویي در حیطه‌های مختلف پزشکي، صنعت، کشاورزی، غذا و….کاربردهای بسیاری دارند. در حیطه پزشکي امید بسیاری از محققان برای انواع سرطان‌ها به گیاهان دارویي است.

رازهایي از هدیه دادن گل در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

هم چنین در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی گل را علاوه بر سمبل زیبایي، یکي از هدایایي می دانندکه که نشان‌دهنده‌ی احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است. هدیه دادن گل برای هدیه گیرنده احساس خوشایندی را به وجود مي‌آورد که معمولا نشانه‌ی علاقه و صمیمیت هدیه‌دهنده محسوب مي‌گردد و باعث زینت و شادابي محفل نیز مي‌شود.

کاربرد گل در کشورهای مختلف در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

چند نمونه از کاربرد های گل در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به ان اشاره شده است در اغلب کشورهای اروپایي مرسوم است کساني که به میهماني شام دعوت مي‌شوند برای تشکر از خانم میزبان چند شاخه گل به او هدیه دهند. در ژاپن هر گل معنای مختلفي دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده‌های فراوان مي‌کنند.

آنها به پرورش گل علاقه‌ی زیادی دارند و در گل‌آرایي از استادان توانمند و برجسته‌ای برخوردارند. ژاپني‌ها هر سال جشن گل برگزار مي‌کنند و اغلب عشاق آن کشور با توجه به این که هر گل معنا و مفهوم خاصي دارد احساس خود را با آن بیان مي‌کنند و بانوان آن سرزمین هم برای نشان دادن درخواست و نظرات خود از گل‌هایي که به همان معنا هستند بهره مي‌برند.

در این کشور گل داوودی نشانه‌ی طول عمر است و در مراسم بازنشستگي افراد یک دسته گل داوودی به آنها هدیه مي‌دهند و به این ترتیب برای او زندگي طولاني آرزو مي‌کنند. اهدای شکوفه‌ی گیلاس یادآور آن است که زندگي زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.

البته یوناني‌ها اولین ملتي بودند که برای گل‌های مختلف معاني مشخصي تعریف کردند و در زندگي خصوصي و اجتماعي از آن استفاده نمودند. بعد از آن رومي‌ها از این روش استقبال کردند و سایر مردم جهان کم و بیش آن را پذیرفتند.

در کشور ما هم گل‌ها کاربردهای مختلفي دارند و هر گل به عنوان نوعي نماد و نشان مشخص مورد استفاده قرار مي‌گیرد. ایراني‌ها معمولا از گل برای ابراز علاقه به جنس مخالف، جشن و میهماني‌ها، تبریک به عروس و داماد، عیادت مریض، کسي که خانه‌ی جدید خریده است یا فرزندی به دنیا آورده استفاده مي‌کنند.

گل لاله در کشور ما طرفداران زیادی دارد و در رنگ‌های مختلف پرورش مي‌یابد. جشنواره‌ی گل لاله پایان بهار هر سال با حضور اغلب طرفداران داخلي و خارجي برگزار مي‌شود و عرضه‌ی آن در سطح کشور گسترش مي‌یابد که با استقبال بي نظیر ایرانیان مواجه مي‌شود.

بازار محصول در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

ایران کشوری چهارفصل و برخوردار از تنوع آب‌و‌هوایي و اقلیمي است که استعداد بالقوه بسیاری برای تولید انواع گیاهان و رونق کشاورزی و باغباني دارد و بهره‌گیری از این استعداد و مزیت اقتصادی ضروری است. بخش وسیعي از خاک ایران در شمال، غرب، مرکز و جنوب غربي کشور مستعد پرورش انواع گل‌ها و گیاهان زینتي است و بازار بالقوه موثری برای این تولیدات در کشورهای حاشیه جنوبي خلیج فارس، همسایگان شمالي و حتي در بازارهای دور شرق آسیا و غرب اروپا وجود دارد.

با وجود تلاش‌هایي که در این زمینه صورت گرفته، اما سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام‌شده برای بهره‌گیری بهینه از این مزیت در راستای تولید و صادرات کافي نبوده و نیست و تلاش‌های بیشتری را مي‌طلبد. در شمال ایران (مازندران و گیلان) با آب‌و‌هوایي مطبوع، گلخانه‌های سنتي جلوهگر هستند و فصولي از سال دامن طبیعت در این خطه مملو از گیاهان و گل‌ها است.

کمتر کشوری در جهان یافت مي‌شود که مانند ایران دارای تنوع اقلیمي باشد، به طوری که در ایران هفت هزار گونه گیاهي وجود دارد که 10تا 27درصد آن انحصاری است. اذعان مسئولان و صاحب‌نظران به استعدادهای بالقوه ایران در زمینه گیاهان زینتي و دارویي، نشان مي‌دهد که در این سرزمین چه استعدادهای بالقوه‌ای در دسترس عموم مردم است که از نظرها پنهان مانده و حاضر به بهره‌گیری از آنها در راستای دستیابي به اهداف ملي خود نشده‌ایم.

مشروط بر آنکه از نظام تولید سنتي خارج شود و با احداث گلخانه‌های مدرن و بهره‌گیری از دانش و فناوری روز، آموزش دستاندرکاران تولید و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای صادرات (بهبود سیستم بسته‌بندی و حمل و نقل گل و گیاهان زینتي از مراکز تولید تا بازارهای جهاني) امکانات لازم برای حضور موفقیت‌آمیز در بازارهای بین‌المللي را فراهم سازد.

گذشته از مسایل و مشکلاتي که تولیدکنندگان گل و گیاه با آن روبه‌رو هستند، به ویژه در زمینه حمل‌ونقل، اجاره زمین، کمبود و نبود نهاده‌ها، دسترسي نداشتن به دانش و فناوری روز، نظام تولید سنتي و…، واسطه‌ها نیز بر مشکلات آنها افزوده‌اند. نبود پایانه‌های گل در مراکز تولید سبب شده که دلال‌ها به قیمت بسیار نازلي گل‌های تولیدی را از پرورش‌دهندگان خریداری کنند.

با وجود پایانه‌های گل، مراکز واقعي خرید و فروش گل برای عرضه در بازارهای داخلي و خارجي سامان مي‌یابد و نه تنها تولیدکنندگان مورد حمایت قرار مي‌گیرند، بلکه از افزایش بي‌رویه قیمت گل توسط دلا‌ل‌ها برای مصرف‌کنندگان جلوگیری و زمینه رونق صادرات نیز فراهم خواهد شد.

توسعه گل و گیاه علاوه بر آنکه از بعد زیباشناختي قابل توجه است، نقش قابل توجهي در توسعه اشتغال به خصوص در میان فارغ‌التحصیلان این بخش دارد. در این بخش نیز مانند بسیاری از بخش‌های دیگر بیکاری فارغ‌التحصیلان از نمود زیادی برخوردار است و به رغم بستر توسعه اشتغال، اما شاهد گسترش بیکاری هستیم. این در حالي است که در صورت استفاده از فناوری‌های روز در این بخش، اشتغال از گسترش بیشتر و پایدارتری برخوردار خواهد بود.

یکی از انواع طرح‌های محبوب و کاربردی در کشورمان، طرح گلخانه گل‌های زینتی است که در ابعاد و ظرفیت‌های متغیری قابلیت اجرا دارد. افزایش روز افزون جمعیت و گسترش آپارتمان نشینی و در واقع دوری از طبیعت دلیلی شده تا میل و رغبت برای داشتن و نگهداری از انواع گل زینتی نیز افزایش چمشگیری داشته باشد.

از این رو خیلی از افراد تمایل دارند که وارد این حرفه شوند و با تامین بخشی از نیاز جامعه به درآمدزایی برسند. وجود این قبیل از طرح‌ها علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند ارزآوری را نیز به دنبال داشته باشد چرا که خرید و فروش گل‌های زینتی در بازارهای جهانی از رونق بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

آشنایی طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توان گفت که، تقریبا می‌توان گفت که همه افراد به گل و گیاه علاقه دارند. همچنین سبک خاص زندگی در دنیای امروز، آپارتمان نشینی، دوری از طبیعت و … موجب شده تا آن‌هایی که دوستدار طبیعت هستند بتوانند گل و گیاه را به خانه خود آورده و از نگهداری آن نهایت لذت را ببرند.

تقاضای بالا برای خرید گل‌های زینتی موجب شده تا صنعت گل و گیاه یکی از پردرآمدترین صنایع در سرتاسر دنیا به حساب ‌آید. این صنعت در حال حاضر از نظر اشتغالزایی و ارزآوری از پتانسیل بالایی برخوردار می‌باشد. شواهد و آمارهای موجود نشان می‌دهد که در بین گل‌های زینتی گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده در بین مردم محبوبیت بالاتری دارند. این گل‌ها علاوه بر ایجاد جلوه‌ای زیبا، نمادی برای ابراز محبت به دیگران نیز می‌باشند.

طرح توجیهی طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی یکی از طرح‌های پرسود در بخش کشاورزی است که اگر به درستی بازار هدف آن مورد شناسایی قرار بگیرد می‌تواند جایگزین مناسبی حتی برای درآمدهای نفتی باشد. عملی نمودن این قبیل از طرح‌ها ضمن ایجاد اشتغالزایی و فراهم آوردن بستری مناسب برای به کارگیری از نیروهای متخصص و غیر متخصص، گامی محکم به سوی بالا بردن توان تولیدی و افزایش صادرات کشور نیز می‌باشد.

احداث گلخانه گل‌های زینتی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

بهترین روش‌ برای دستیابی به تولید انبوهی از گیاهان زینتی، پرورش به صورت گلخانه است. که بهره‌وری در تولید و کاهش مصرف آب از مزایای ارزشمند این شیوه از کشت می‌باشد. خاک وسیعی از کشورمان مستعد پرورش انواع گل زینتی است که با احداث گلخانه‌های متعدد و عرضه محصولات، می‌توان بازار بالقوه گسترده‌ای را علاوه بر داخل در کشورهای حاشیه خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی کشورهای اروپایی ایجاد نمود. صنعت پرورش گل در دنیا از صنایع پویا و ارزشمند به حساب می‌آید و در حال حاضردر این  طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می تون به بزرگترین تولید کنندگان در این حوزه که هلند، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا اشاره کرد. سهم ایران هم از این بازار گرچه در سال‌های اخیر ارتقاء یافته اما نیاز به توسعه بیشتری دارد.

انواع گل زینتی مناسب برای پرورش گلخانه‌ای در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

باید بگوییم که پرورش گل زینتی تا حد زیادی متاثیر از اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه است. علاوه بر این موضوع، برای پرورش این قبیل از گل‌ها بایستی به نیاز بازار هم توجه گردد. به همین دلیل افرادی که قصد احداث طرح گلخانه برای پرورش گل‌های زینتی را دارند قبل از اقدام بایستی بازار مصرف خود را ارزیابی کنند تا متوجه شوند که در هر شهر و منطقه مردم کدام نوع گل را بیشتر برای خانه‌هایشان پرورش می‌دهند. به عنوان مثال در شهری مانند تبریز بیشتر خواهان کاکتوس هستند یا در تهران فقط نوع خاصی از گیاهان زینتی مورد پرورش قرار می‌گیرد و یا در استان مازندران گل‌های گلخانه‌ای و آپارتمانی بسیار پرطرفدار هستند. از این رو توجه به بازار هدف نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

از انواع گل‌های زینتی پرورشی پرطرفدار درکشورمان در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:

انواع گل‌های گلدانی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

انواع گل‌های آپارتمانی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی از جمله حسنی یوسف، کوکب، سنبل، کاکتوس، ارکیده، دیفن باخیا، یوکا، آگلونما، سانسوریا، پتوس و …می توان نام برد.

گل شاخه بریده در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی  از جمله به میخک، داوودی، نرگس، زنبق، شیپوری، رز و … را می توان نام برد.

درختچه‌های زینتی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی  می توان به شمشاد، سرو، اقاقیا، کاج، چنار، شیر خشت، زبان گنجشگ، زرشک و …اشاره کرد.

گل‌های فصلی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توان به مریم گلی، بنفشه، همیشه بهار، جعفری و … اشاره کرد.

مراحل آماده سازی گلخانه گیاهان زینتی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

اگر به فکر راه اندازی گلخانه گیاهان زینتی هستید، باید تجهیزات و مصالح بسیار مقاوم تهیه کنید تا در صورت نامساعد شدن شرایط محیطی، آسیبی به گیاهان موجود در گلخانه، وارد نشود. حتما برای ساخت گلخانه، محیطی مناسب با سطحی هموار و فضای کافی انتخاب کنید.

حضور کارشناسان فعال و کاربلد برای کنترل شرایط محیطی گلخانه الزامی است که در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانیبه ان اشاره است و به شما در این حوزه یاری می رساند. زیرا گل و گیاه، موجودات بسیار حساسی هستند بنابراین در صورت مناسب نبودن شرایط محیطی، ممکن است در روند رشد گیاه، اختلال ایجاد شود. لازم به ذکر است که امروزه تجهیزات بسیار ویژه ای متناسب با جدیدترین فناوری روز دنیا طراحی شده اند و به کمک این امکانات تمام شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، میزان نور و … به درستی تنظیم خواهد شد و دیگر جای نگرانی نخواهد بود.

هنگام ساخت گلخانه به نوع گیاهانی که می خواهید پرورش دهید، توجه ویژه ای داشته باشید. برای مثال گیاهان آپارتمانی به نور چندان زیادی احتیاج ندارند، بنابراین پرورش آن ها آسان خواهد بود. محل احداث گلخانه چنین گیاهانی الزاماً نباید در حضور نور باشد. ابعاد و اندازه گلخانه نیز اهمیت دارد و باید با توجه به تعداد نوع گیاهانی که قصد دارید در فضای گلخانه کشت دهید، تعیین شود.

هزینه مربوط به راه اندازی گلخانه، بیشتر به خرید تجهیزات و امکانات گلخانه مربوط می شود اما به طور کلی شما یک بار هزینه لازم برای ساخت این تجهیزات پرداخت خواهید کرد و پس از آن هر ماه سود قابل توجهی از فروش محصولات موجود در گلخانه دریافت خواهید کرد. انتخاب نوع سیستم آبرسانی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد، سیستم آبرسانی قطره ای یکی از انواع سیستم های محبوب و پرطرفدار است که انتخاب آن به نفع گلخانه شما خواهد بود.

هزینه احداث گلخانه‌های صنعتی

متقاضیان پرورش گل و گیاه زینتی در سطح وسیع و گسترده می‌توانند اقدام به احداث گلخانه‌های صنعتی کنند. برای راه اندازی این گلخانه‌ها نیاز به مجوز از مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مد نظر است. اگر شرایط لازم برای احداث مهیا باشد در ابتدا موافقت اصولی و سپس پروانه تاسیس و بهره‌برداری صادر می‌گردد. هزینه احداث یک گلخانه صنعتی به موارد مختلفی بستگی دارد. هر چه وسعت کار بیشتر باشد به تجهیزات و نیروی کار انسانی بیشتری هم نیاز هست در نتیجه بایستی هزینه بیشتری را هم برای راه اندازی آن صرف نمود. به طور کلی بیشترین هزینه احداث صرف خرید تجهیزاتی همچون سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه و سیستم آبیاری می‌گردد. برخی از تولید کنندگان به منظور کاهش در هزینه‌های سالن، روش‌های سنتی را به مدرن ترجیح می‌دهند که این امر می‌تواند به طور مستقیم کیفیت گیاهان تولید شده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. که نه تنها موجب پایین آمدن هزینه‌ها نمی‌گردد بلکه با تولید محصولات بی‌کیفیت راندمان تولید را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

اهمیت و فواید وجود گل‌های زینتی و آپارتمانی در محیط در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی فوایدی که این کسب و کار دارد را برای شما شرح دادیم. تکثیر و تولید گل‌های زینتی و آپارتمانی به‌دلیل محبوبیت این گیاهان، توسط گلخانه‌های متعددی در سراسر کشور انجام می‌گیرد. شاید برای شما جالب باشد که با اثرات بی‌نظیر این گیاهان بر محیط زندگی یا کاری خود بیشتر آشنا شوید. از‌جمله فواید گل‌های زینتی و آپارتمانی می‌توان به، افزایش میزان اکسیژن و رطوبت و کاهش دی‌اکسید‌کربن موجود در محیط، تصفیه هوا و از‌بین‌بردن ذرات آلوده، ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، افزایش حس نشاط، طراوت و شادی، افزایش سلامت روحی و روانی افراد، تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز و اعصاب در انسان، کاهش استرس و فشار خون، القای آرامش به بدن و تجربه یک خواب خوب و آرام به‌کمک گیاهان آپارتمانی، التیام دردهای موضعی و … اشاره کرد.

چرا راه‌اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر است؟

راه‌اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی، به‌دلیل تقاضای بالای خرید این محصولات، همواره از نیازهای داخلی محسوب می‌شود. در عصر حاضر، به‌علت توسعه زندگی شهرنشینی و آپارتمانی، وجود گل‌ها و گیاهان زینتی بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. چنانچه یک گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی، گیاهان متنوع و مرغوب تولید کند، خیلی سریع بازار گرم خود را پیدا کرده و به سوددهی خواهد رسید. پرورش و تولید گل‌های زینتی و آپارتمانی به دلیل آنکه اغلب نقاط کشور از آب‌و‌هوای خشک و نا‌مناسب برخوردارند، جز در گلخانه‌های مجهز امکان پذیر نمی‌باشد. همین امر، راه‌اندازی این گلخانه‌ها را لازم و ضروری ساخته است.

طرح توجیهی به منظور اخذ مجوز در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

بدین منظور در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی مجوز هایی که باید گرفت به شرح زیر می باشد: سازمان وزارت جهاد کشاورزی، به‌منظور صدور تاییدیه و ارائه مجوز تاسیس گلخانه، به اطلاعات موجود در طرح توجیهی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی استناد خواهد کرد. آماده‌سازی و تدوین یک طرح توجیه‌پذیر، اهمیت زیادی داشته و بایستی به‌دست افراد باتجربه و کاربلد انجام پذیرد. بدین‌ترتیب، آینده کسب‌و‌کار شما و امکان آغاز به فعالیت آن، در گرو وجود یک طرح توجیهی کامل، استاندارد و حاوی اطلاعات دقیق و صحیح خواهد بود.

شرایط لازم پیش از اقدام به احداث گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی

پیش از اقدام به راه‌اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی، انتخاب و آماده‌سازی محیط اهمیت زیادی دارد. در‌واقع، توجه به یک سری از نکات، موفقیت‌های طولانی مدت را سبب خواهد شد. اولین نکته حائز اهمیت، مکانی است که انتخاب می‌کنید. شما برای احداث گلخانه هزینه زیادی صرف خواهید کرد. لذا اجاره کوتاه مدت مکان، چندان مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

رشد و سوددهی پروژه به بیش از ده سال ماندگاری در مکان اولیه نیاز دارد. تامین رطوبت، خاک مناسب و دمای ایده‌آل برای گیاهان مهم است. وجود آب، برق و گاز در محل گلخانه لازم و ضروری بوده و آنچه غیر از میزان آب اهمیت دارد، کیفیت آن است. مهمترین فاکتور تعیین کننده کیفیت آب، درجه شوری یا EC آن است که باید به‌دقت بررسی و اندازه‌گیری شود. موقعیت گلخانه نیز جزء موارد مهم بوده و بهتر است حتی المقدور نزدیک به جاده اصلی و امکانات باشد.

معرفی مواد‌اولیه و تجهیزات مورد‌نیاز برای احداث گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

از جمله ملزومات و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی که در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی تمامی هزینه‌های آنها برآورد می‌شود را، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

لوله های فولادی، گالوانیزه یا میلگرد برای ساخت چهارچوب گلخانه

نایلون های uv یا پلی‌کربنات دو جداره برای پوشش دیواره و سقف گلخانه

پیچ و مهره ، نبشی و … برای اتصال تجهیزات داخلی

تجهیزات مورد نیاز برای تهویه، گرمایش و سرمایش محیط

گلدان و مقداری خاک حاصلخیز

تجهیزات و لوازم مرتبط با آبیاری قطره‌ای

دستگاه رطوبت‌ساز یا تاسیسات مه پاش برای مرطوب کردن محیط

دماسنج و رطوبت‌سنج

لامپ‌های روشنایی و رشد دهنده

خرید بذر یا نهال انواع گل‌های آپارتمانی و زینتی

انواع تقویت‌کننده‌ها و کودهای حیوانی یا شیمیایی و…

راه های افزایش بازدهی و تولید بیشتر گل‌های زینتی و آپارتمانی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به بررسی روش‌هایی که باعث افزایش میزان بهره ‌وری و تولید محصول بیشتر می شوند، نیز پرداخته خواهد شد. یک روش، استفاده از بذر یا نهال سالم و قوی می‌باشد. استفاده از تجهیزات و کودهای مخصوص گل‌ها و گیاهان آپارتمانی نیز سبب رشد سریع آنها خواهد شد. تهیه لامپ‌های رویشی در این زمینه مناسب است. همچنین کودها و مکمل‌های موجود در بازار، کیفیت و دوام گیاهان را افزایش داده، آنها را از آفات مصون داشته و رشد سریعتر آنها را باعث می‌شوند.

در راه‌اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی، استفاده از مه‌پاش، برای آبیاری گیاهان و ایجاد رطوبت در محیط، انتخاب ایده‌آلی است چرا که بدین ترتیب گل‌ها از شادابی بیشتری برخوردار شده و رشد سریع‌تری خواهند داشت. انتخاب خاک سبک رشد و حرکت ریشه‌ها را ساده‌تر می کند. علاوه‌بر‌آن، در زمان خرید گلدان، آنهایی که آب بیشتری را در خود نگه می‌دارند، مناسب‌تر هستند.

صادرات گل های زینتی به خارج از کشو در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

صادرات انواع گل و گیاه جزء ارز آورترین تجارت‌ها در دنیا محسوب می‌شود. بنابراین ما نیز می‌توانیم در کنار قطب‌های اصلی و بزرگ صادرکننده گل و گیاه از‌جمله، هلند، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا در زمینه صادرات انواع گل‌ها و گیاهان آپارتمانی و تزئینی حرفی برای گفتن داشته باشیم. با راه‌اندازی گلخانه‌های مکانیزه و تولید گل‌های با کیفیت و مقاوم، در کنار تامین نیاز داخلی کشور، در زمینه صادرات این محصول نیز موثرتر عمل خواهیم کرد.

تاثیر راه اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی در رونق اقتصادی کشور در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

کاشت گل‌های زینتی و آپارتمانی یک اقدام بسیار سودآور بوده که خیلی زود به نتیجه مطلوب دست پیدا خواهد کرد. کشور ما با داشتن گلخانه های پیشرفته و مکانیزه و به‌دلیل داشتن نیروی کار جوان و کارشناسان خبره در زمینه تولید گل‌های زینتی و آپارتمانی بسیار موفق عمل کرده است. بدین ترتیب در  طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی می توان با راه اندازی گلخانه گل‌های زینتی و آپارتمانی و تولید گیاهان متنوع، با‌کیفیت، سالم و زیبا، شرایط صادرات این محصول را به دست خواهد آورد. این امر هم به ارزآوری کشور کمک خواهد کرد و هم واردات آن را کاهش خواهد داد. پس تولید گلخانه های بیشتر در زمینه رشد اقتصاد داخلی تاثیرگذار خواهد بود.

درآمد پرورش گل و گیاهان زینتی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

میزان درآمد پرورش گل و گیاهان زینتی یکی از اصلی‌ترین سوالاتی است که بیشتر افراد می‌پرسند که در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به  این شرح امده است. در واقع آن‌ها تمایل دارند تا میزان سود حاصله از این کسب و کار را بدانند. در این رابطه باید عنوان کنیم که میزان درآمد شما به فاکتورهای فراوانی بستگی دارد. برای مثال نوع گل پرورشی، قیمت فرش و… همگی می‌تواند در این موضوع دخیل باشد.

درآمد پرورش گل و گیاهان زینتی در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

با این حال طبق برآوردهای ما در طرح توجیهی گلخانه گلهای آپارتمانی 1403 ، یک گلخانه با توصیفات ذکر شده می‌تواند در طول یک سال درآمد ناخالصی در محدوده 3.1 میلیارد تومان داشته باشد. البته باید این مورد را بدانید که درآمد مذکور ناخالص بوده و هزینه تمام شده، مالیات و موارد دیگر از آن کسر نشده است. با این حال در صورت کسر موارد فوق، باز هم درآمد آن بسیار ایده آل بوده و می‌تواند توجیه اقتصادی عالی داشته باشد.

پرسودترین گل برای پرورش در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی

همان گونه که اشاره کردیم، میزان درآمد شما در این حوزه ارتباط مستقیمی با نوع گل و گیاه کشت شده دارد. به همین جهت بسیاری از افراد به دنبال پرسودترین گل برای پرورش هستند. با این حال اغلب آن‌ها نمی‌دانند که کدام گیاه می‌تواند برایشان سود بیشتری داشته باشد. بدین منظور باید ابتدا بازار مصرف را بررسی کرده و مطابق با نیاز و تقاضایی که وجود دارد، نسبت به پرورش این دسته از گیاهان اقدام کنید.

در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی پرسودترین گل برای پرورش می‌تواند کاکتوس، گل داوودی، آلوئه ورا، رز هلندی، گازانیا، درختچه‌های مختلف مانند بونسای، مارگریت و… باشد. در این میان برخی مانند آلوئه ورا برای امورات درمانی استفاده می‌شوند. گروهی هم مانند رز هلندی و مارگاریت بیشتر برای هدایا و درختچه و کاکتوس هم برای تزئین فضای خانه‌ها استفاده می‌شود.

به همین جهت شما باید بدانید که کدام بازار را هدف گرفته و سپس بر اساس آن نسبت به انتخاب گیاه مورد نظر خود اقدام کنید. ما در طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی ارائه شده، سعی کرده ایم تا محاسبات را به شیوه ای انجام دهیم که برای پرورش هر یک از این گیاهان مناسب باشد. البته امکان سفارشی سازی آن هم برایتان مقدور شده تا بتوانید مطابق با نیاز و شرایط خود آن را تغییر دهید.

آیا پرورش گل و گیاه زینتی در خانه ممکن است؟

در این طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی به این موضوع می پردازند که هم از دیگر سوالات رایجی است که اغلب افراد می‌پرسند. در واقع بسیاری از افراد سرمایه لازم برای راه اندازی یک گلخانه پرورش گل و گیاه زینتی را ندارند. لذا نمی‌دانند که چگونه برای آن اقدام کنند. به همین جهت است که تمایل دارند بیزینس خود را از خانه شان شروع کند. اگرچه ما در طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی یک گلخانه را مبنا قرار داده ایم. اما شما می‌توانید این کار در خانه تان هم شروع کنید.

با این حال باید بدین نکته واقف باشید که نمی‌توانید هر نوع گیاهی را در داخل خانه پرورش داد. از طرفی دما و البته شرایط داخل خانه می‌تواند منجر به بیماری برخی از گل‌های حساس شده یا دست کم مانع از رشد کامل آن‌ها شود. افزون بر این موارد، میزان تولید شما به مراتب کمتر بوده و ممکن است بازدهی لازم را برای شما نداشته باشد. با این حال می‌توانید به عنوان یک نقطه شروع، از فضای داخلی خانه تان شروع به کار کنید.

طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه های آپارتمانی 

یکی از انواع طرح‌های محبوب و کاربردی در کشورمان، طرح گلخانه گل‌های زینتی است که در ابعاد و ظرفیت‌های متغیری قابلیت اجرا دارد. افزایش روز افزون جمعیت و گسترش آپارتمان نشینی و در واقع دوری از طبیعت دلیلی شده تا میل و رغبت برای داشتن و نگهداری از انواع گل زینتی نیز افزایش چمشگیری داشته باشد.

از این رو خیلی از افراد تمایل دارند که وارد این حرفه شوند و با تامین بخشی از نیاز جامعه به درآمدزایی برسند. وجود این قبیل از طرح‌ها علاوه بر اشتغالزایی می‌تواند ارزآوری را نیز به دنبال داشته باشد چرا که خرید و فروش گل‌های زینتی در بازارهای جهانی از رونق بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

 

طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی چگونه است؟

قدیمی‌ترین گلخانه‌هایی که در ایران وجود دارد قدمتی حدود ۲۵ تا ۷۰ سال دارند؛ یعنی از دیرباز این کشور اهمیت زیادی به پرورش گل و گیاهان می‌داده است. ایران چون اقلیم‌های متفاوت دارد و کشوری چهار فصل است، آب‌وهوای بسیار متناسبی را برای کشت گل و گیاهان زینتی دارد و به همین دلیل یکی از ۱۰ تولیدکنندگان بزرگ گل ‌و گیاه در جهان به شمار می‌آید. لذا برای یادگیری حرفه‌ای پرورش گل‌ و گیاه آپارتمانی می‌توانید به مراکز فنی حرفه‌ای شهر خود مراجعه کرده و دوره‌های آموزشی کاشت گل‌ و گیاه را بگذرانید. مدت‌ زمان این دوره ۱۳۰ ساعت و ۶ ماهه است. برای موفقیت در این کار باید به انتخاب محصول مناسب (که طبق تقاضای بازار است) و همچنین مکان احداث گلخانه و پرورش گیاه توجه ویژه‌ای داشت.

احداث گلخانه گل‌های زینتی
بهترین روش‌ برای دستیابی به تولید انبوهی از گیاهان زینتی، پرورش به صورت گلخانه است. که بهره‌وری در تولید و کاهش مصرف آب از مزایای ارزشمند این شیوه از کشت می‌باشد. خاک وسیعی از کشورمان مستعد پرورش انواع گل زینتی است که با احداث گلخانه‌های متعدد و عرضه محصولات، می‌توان بازار بالقوه گسترده‌ای را علاوه بر داخل در کشورهای حاشیه خلیج فارس، همسایگان شمالی و حتی کشورهای اروپایی ایجاد نمود. صنعت پرورش گل در دنیا از صنایع پویا و ارزشمند به حساب می‌آید و در حال حاضر هلند، آلمان، ایتالیا، بلژیک و اسپانیا از بزرگترین تولید کننده گل در دنیا هستند. سهم ایران هم از این بازار گرچه در سال‌های اخیر ارتقاء یافته اما نیاز به توسعه بیشتری دارد.

از انواع گل‌های زینتی پرورشی پرطرفدار درکشورمان می‌توان اشاره‌ای به موارد زیر نمود:
انواع گل‌های گلدانی
انواع گل‌های آپارتمانی (حسنی یوسف، کوکب، سنبل، کاکتوس، ارکیده، دیفن باخیا، یوکا، آگلونما، سانسوریا، پتوس و…)
گل شاخه بریده (میخک، داوودی، نرگس، زنبق، شیپوری، رز و…)
درختچه‌های زینتی (شمشاد، سرو، اقاقیا، کاج، چنار، شیر خشت، زبان گنجشگ، زرشک و…)
گل‌های فصلی (مریم گلی، بنفشه، همیشه بهار، جعفری و… )

مراحل آماده سازی گلخانه گیاهان زینتی

اگر به فکر راه اندازی گلخانه گیاهان زینتی هستید، باید تجهیزات و مصالح بسیار مقاوم تهیه کنید تا در صورت نامساعد شدن شرایط محیطی، آسیبی به گیاهان موجود در گلخانه، وارد نشود. حتما برای ساخت گلخانه، محیطی مناسب با سطحی هموار و فضای کافی انتخاب کنید.

حضور کارشناسان فعال و کاربلد برای کنترل شرایط محیطی گلخانه الزامی است زیرا گل و گیاه، موجودات بسیار حساسی هستند بنابراین در صورت مناسب نبودن شرایط محیطی، ممکن است در روند رشد گیاه، اختلال ایجاد شود. لازم به ذکر است که امروزه تجهیزات بسیار ویژه ای متناسب با جدیدترین فناوری روز دنیا طراحی شده اند و به کمک این امکانات تمام شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، میزان نور و … به درستی تنظیم خواهد شد و دیگر جای نگرانی نخواهد بود.

هنگام ساخت گلخانه به نوع گیاهانی که می خواهید پرورش دهید، توجه ویژه ای داشته باشید. برای مثال گیاهان آپارتمانی به نور چندان زیادی احتیاج ندارند، بنابراین پرورش آن ها آسان خواهد بود. محل احداث گلخانه چنین گیاهانی الزاماً نباید در حضور نور باشد. ابعاد و اندازه گلخانه نیز اهمیت دارد و باید با توجه به تعداد نوع گیاهانی که قصد دارید در فضای گلخانه کشت دهید، تعیین شود.

 

هزینه مربوط به راه اندازی گلخانه، بیشتر به خرید تجهیزات و امکانات گلخانه مربوط می شود اما به طور کلی شما یک بار هزینه لازم برای ساخت این تجهیزات پرداخت خواهید کرد و پس از آن هر ماه سود قابل توجهی از فروش محصولات موجود در گلخانه دریافت خواهید کرد. انتخاب نوع سیستم آبرسانی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد، سیستم آبرسانی قطره ای یکی از انواع سیستم های محبوب و پرطرفدار است که انتخاب آن به نفع گلخانه شما خواهد بود.

کد های آیسیک:

  • طرح تولید گلخانه و آلاچیق پلاستیکی : 2520412547
  • طرح تولید اسکلت فولادی گلخانه ها : 2811512305
  • طرح تولید سیستم های گلخانه ای : 2921512334
  • طرح تولید انواع گل و غنچه گل : 0112412356
  • طرح تولید انواع درخت زینتی گلخانه ای : 0112412360

هزینه های ثابت مورد نیاز جهت اجرای طرح توجیهی پرورش گیاهان زینتی و درختچه ها:

  • ساخت انبار
  • ساخت استخرآب
  • ساختمان گلخانه ( اسكلت گالوانیزه با پوششِ پلاستیك )
  • سیستمِ آبیاری قطره‌ای
  • تأسیسات گرمادهی ( دو عدد بخاری گلخانه‌ای )
  • سیستمِ تهویه ( دو عدد وسیله خنک کننده )
  • سایر هزینه‌ها ( امتیاز و انتقال برق ، تأسیسات برق‌كشی ، امتیاز انتقال گاز، امتیاز و انتقال تلفن )

هزینه های دوره بهره برداری پس از اجرای طرح توجیهی پرورش گیاهان زینتی و درختچه ها:

  • هزینه‌ ی تسطیح و زهكشی زمین
  • منابع و مواد اولیه
  • هزینه‌ی انرژی و سوخت (مصرف برق و گاز )
  • هزینه‌ی منابع انسانی
  • هزینه‌ی اجاره ی زمین
  • هزینه‌ی استهلاك و نابابی
  • هزینه‌ی تعمیر و نگهداری
  • هزینه‌ی دور ریز
  • هزینه‌ی حمل و نقل ( انتقال منابع و مواد اولیه )
  • هزینه‌های پیش‌بینی نشده
  • نرخ سود در عقود با بازدهی ثابت

    در طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی به چه مجوزی نیاز است؟

    برای دریافت مجوز جهت احداث گلخانه باید به جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها مراجعه شود. شرایط لازم برای احداث گلخانه داشتن زمین کافی و مدارک معتبر جهت داشتن مهارت لازم از سوی فنی و حرفه‌ای است. اگر احداث گلخانه در مقیاس بزرگی صورت گیرد، افراد باید برای احداث گلخانه و پرورش گل و گیاهان زینتی از سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی پروانه تأسیس بگیرند. علاوه بر این کار افراد می‌توانند در سامانه کارا یا صندوق توسعه ملی ثبت‌نام کنند و درخواست خود را مطرح کنند.

    سرمایه لازم برای این کار حدود ۱ تا ۲ میلیارد تومان است که در این کار حدود ۱۰ نفر مشغول به کار می‌شوند. به طور حدودی نرخ بازدهی داخلی در این کار ۳۹ درصد می‌باشد که زمانی حدود ۵ تا ۲۴ سال زمان می‌برد تا سرمایه اولیه به طور کامل بازگردد.

سخن پایانی

طرح توجیهی پرورش گل و گیاهان زینتی، طرحی بسیار مفید است که در کشورمان مزایای فراوانی دارد. از جمله مزایای مهم آن اشتغال‌زایی افراد است. تأسیس گلخانه یکی از راه‌های پرورش گل و گیاهان زینتی است که در این کار معمولاً از گیاهان شاخه بریده و آپارتمانی و گلدانی استفاده می‌کنند. گلخانه‌ای که در آن کشت گیاهان صورت می‌گیرد باید دو طرفه باشد، یعنی از دو جهت نور خورشید به آن بتابد که این امر موجب افزایش رشد گیاهان می‌شود. همچنین آبیاری این نوع گیاهان به‌صورت قطره‌ای است.

جدیدترین استارت آپ ها با موضوعات کارآفرینی

  1. ثبت و یا تغییرات شرکت
  2. تدوین استراتژی کسب و کار
  3. طراحی سایت
  4. بازرگانی و صادرات و واردات
  5. استانداردسازی و گواهینامه های ایزو
  6. .اخذ مجورها و برون سپاری کارهای اداری
  7. برندسازی
  8. خرید تجهیزات کسب و کار
  9. خرید مصالح ساختمانی

1 دیدگاه برای طرح توجیهی گلخانه گلهای زینتی و درختچه

  1. amin neghabi

    عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *