طرح توجیهی تولید ایزوگام

(1 بررسی مشتری)

990,000ریال

طرح توجیهی تولید ایزوگام را با 99 هزار تومان دانلود؛سپس جهت سفارش طرح توجیهی با ویژگی های پروژه تان با شماره 09333673303 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید ایزوگام،  امروزه اتلاف انرژي یکی از مهمترین مسائل کشورهاي جهان است با وجود اینکه برخی از کشورها از جمله کشور عزیزمان از نظر منابع انرژي بسیار غنی می باشند، اما با توجه به اینکه این منابع محدود و پایان پذیر هستند، استفاده نامناسب از آن می تواند صدمات جبران ناپذیري را به چرخه اقتصاد وارد نماید. یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیري را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهاي مقابله با آن عایق کاري رطوبتی می باشد . در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژي این روش جاي خود را به عایق هاي پیش ساخته ( ایزوگام ) داده است با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر عایقهاي پیش ساخته مقرون به صرفه بوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندي سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادي و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند .

سفارش طرح توجیهی تولید ایزوگام

برای سفارش طرح توجیهی تولید ایزوگام می توانید با کارشناسان ما در کانون مشاوران طرح توجیهی تماس بگیرید.

مقدمه

امروزه اتلاف انرژي یکی از مهمترین مسائل کشورهاي جهان است با وجود اینکه برخی از کشورها از جمله کشور عزیزمان از نظر منابع انرژي بسیار غنی می باشند، اما با توجه به اینکه این منابع محدود و پایان پذیر هستند، استفاده نامناسب از آن می تواند صدمات جبران ناپذیري را به چرخه اقتصاد وارد نماید.

یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیري را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهاي مقابله با آن عایق کاري رطوبتی می باشد . در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژي این روش جاي خود را به عایق هاي پیش ساخته ( ایزوگام ) داده است با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر عایقهاي پیش ساخته مقرون به صرفه بوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندي سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادي و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند .

طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی ایزوگام

طرح توجیهی تولید ایزوگام، گزارشی است که با بررسی ابعاد مختلف پروژه از جمله مطالعات بازار، اطلاعات فنی و آنالیز مالی، توجیه پذیری این پروژه را مورد بررسی قرار می دهد.

ایزوگام یک نوع پوشش مقاوم است که از جنس الیاف مصنوعی و قیر می باشد. این پوشش با استفاده از گرما به سطح چسبانده شده و کار آن جلوگیری از ورود آب و رطوبت به سطح زیرین خود میباشد. ایزوگام تا 10 سال هم می تواند عمر کند.

این نوع عایق های رطوبتی در زمان پی ریزی و فونداسیون و همچنین ایزولاسیون سرویس ها، دیوارها و پشت بام ها صورت می گیرد. تا حدود 40 سال پیش چیزی به نام عایق رطوبتی وجود نداشت و این عملیات با استفاده از آسفالت و قیر صورت می گرفت و استحکام خوبی نداشت. از این رو عایق های رطوبتی جدید پا به عرصه گذاشتند تا به حل این مشکلات بپردازند.

ویژگی‌های انواع ایزوگام (عایق های رطوبتی)

انواع ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی–ورق‌های قیری تقویت شده عایق رطوبتی سطوح، نه تنها باید از الزامات استاندارد تدوین شده به شماره 3885 در خصوص ویژگی‌های ظاهری، ویژگی‌های ابعادی، جرم واحد سطح و ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی تا مرحله بسته‌بندی تبعیت کند؛ بلکه از سری استانداردهای ثبت شده ملی ویژگی اجزای تشکیل‌دهنده آن در شرایط استفاده درپی و فونداسیون و یا کاربرد به عنوان لایی می‌باید از الزامات استاندارد مواد اولیه مورد استفاده همانند استاندارد الیاف شیشه فلت به شماره 3891 الیاف پلی استر فلت به شماره 3880 و پلی استر بدون بافت به شماره 3889 در موسسه ملی استاندارد ایران تبعیت کند.

در این محصولات ماده آغشته کننده هر لایه، قیر و یا مخلوطی از قیر و افزودنی‌های بهبوددهنده است. در سطح بالایی جهت نچسبیدن به داخل رول بسته بندی شده از پودرهای معدنی همانند تالک آعشته می‌شود. در سطح زیزین نیز از فیلم پلاستیکی استفاده می‌شود. در تعدادی از محصولات سطح رویی پوشیده شده از فویل آلومنیوم است.

طرح توجیهی تولید ایزوگام

مزایاي عایقهاي رطوبتی پیش ساخته

  1. سبک بودن به مقدار حدود 4 کیلوگرم بر متر مربع
  2. مقاوم در گرماي 130 +درجه و سرماي 40 -درجه
  3. دچار پوسیدگی و شکنندگی نمی شوند
  4. داراي قابلیت انعطاف کامل می باشند
  5. بعلت دارا بودن لایه پلی استر در مقابل فشارهاي احتمالی از انبساط و انقباض ساختمان مقاوم می باشد.

معایب عایقهاي رطوبتی پیش ساخته

  1. فاسد شدن عایق بعد از 6 ماه ( از زمان تولید ) بعلت عدم نگهداري مطلوب ( باید بصورت عمودي در دماي 5 تا 35 درجه نگهداري شود )
  2. کم بودن طول عمرمفید(طول عمر در حدود 15 سال )
  3. گران بودن این عایقها ( عایقهایی که داراي مواد اولیه خارجی می باشند )
  4. در موقع ترمیم محل آسیب دیده از سایر جاها بالا می زند
  5. تجزیه شدن بر اثر اشعه ماورابنفش

طرح تولید ایزوگام موارد کاربرد

عایق‌های رطوبتی پیش‌ساخته مخصوص هم در پی فنداسیون سازه‌ها قابل استقاده هستند و هم در دیوارها و سطوح خارجی ساختمان، بدنه استخرها، مخازن و لوله‌های آب، تونل‌ها و پشت بام، بدنه حمام، سردخانه و مراکز تاسیساتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل سبکی، مقاومت مناسب، نصب آسان و قیمت مناسب استفاده از آن بسیار گسترش یافته است.

طرح تولید ایزوگام دانش فنی پروژه و روش تولید محصول

1- فرایند تولید

در فرآیند تولید بسته به طراحی و برنامه‌ریزی نوع محصول و مشخص بودن تعداد لایه‎های ایزوگام و تنظیم فیدریگ و تغذیه خط تولید با مواد و اولیه مورد نیاز؛ ابتدا تیشو و پلی آستر وارد مخزن‌های قیر آماده شده می‌شود و با پرایمر آماده شده یا قیر دمیده آغشته می‌گردد.

با تنظیم استاندار ضخامت لایه در خروجی سیستم به مرحله کوتینگ و اضافه شدن فویل آلومینیم به لایه‌های آغشته شده به مواد اولیه به منظور کاهش دما وارد حوضچه‌های حاوی آب می‌گردد. محصول چند لایه بهم چسبیده پس از خنک کاری در حوضچه از بین وولینگ‌های سرد عبور کرده و در ادامه فرایند فیلم پلی‌اتیلن به قسمت زیرین لایه‌ها اضافه می‌گردد. ایزوگام تکمیل شده به منظور ذخیره‌سازی موقت قبل از بسته‌بندی به سمت آسانسور هدایت گشته و دز طی آن توسط ونتیلاتورهای خشک‌شده و به سمت دستگاه رول کن به صورت کانتینیوس هدایت می‌شود.

دستگاه محصول تولیدی پارچه مانند را در طول ده متر بریده و رول کرده و توسط سیستم پران به بیرون پرتاپ می‌نماید.

2- ماشین آلات و تجهیزات خط تولیدایزوگام

ماشین آلات و تجهیزات تولیدی مورد نیاز تولید عایق‌های رطوبتی عبارتند از:

  • بویلر روغن گرم دارای دو ردیف کوئیل حرارتی از لوله آتشخوار، مشعل متناسب با نوع سوخت و مجهز به تابلو برق و سیستم‌های کنترل الکتریکی و هیدرولیکی، پمپ سوخت، مخزن ذخیره روغن، مخزن انبساط
  • دستگاه بونزا (کوره پخت) دارای الکتروموتور گیربکس‌دار و تابلوهای برق و کنترل الکتریکی
  • دستگاه میکسر دارای الکتروموتور گیربکس‌دار و تابلوهای برق و کنترل الکتریکی
  • سیستم اندود کاری با ظرفیت ۴۰۰کیلوگرم جهت تولید ۱۰ متر عایق در دقیقه و دارای تشت و غلطک غوطه‌ور به انضمام سیستم حرارتی و ضخامت سنج
  • سیستم کوتینگ ورق و فویل آلومینیوم و نایلون پلی‌اتیلن دارای الکتروموتور گیربکس دار و تابلوهای برق و کنترل الکتریکی
  • سیستم کولینگ دارای تشت دو طبقه و غلطک‌های کشنده و انتقال به قطر و مجهز به پمپ سیرکولاسیون مایع خنک کننده و برح خنک کننده ورق‌های عایق رطوبتی
  • سیستم رزرواسیون دارای آسانسور متحرک ذخیره‌سازی ورق ایزوگام و به ظرفیت ۴۰ متر در دقیقه۱۳
  • دستگاه بسته‌بندی نیمه اتوماتیک دارای تابلو کنترل اتومانیک و غلتک‌های کشنده الکترو گیربکس‌دار مجهز به ماشین برش و ماندرال رول کن ورق‌ها به همراه سیستم بیرون انداز رول‌های آماده شده
  • مخازن ذخیره قیر صد تنی مجهز به کوئیل روغن گرم و  عایق شده با  پشم شیشه از جنس ورق گالوانیزه

طرح تولید ایزوگام بررسی بازار و رقبا

تا پایان سال 1398 تعداد 128 واحد صنعتی عايق‌های رطوبتی از پشم شيشه با اشتغال 2494 با ظرفیت اسمی 1828824تن عايق‌های رطوبتی از پشم شيشه در کشور در حال فعالیت می‌باشند.

طرح توجیهی تولید ایزوگام

طرح تولید ایزوگام مزایای اجرای طرح

با توجه به مصارف متعدد ایزولاسیون‌های رطوبتی به عنوان کالایی ضروری  در بخش‎های ساختمانی و عمرانی کشور و مزیت داشتن منابع قابل توجه مشتقات نفتی در کشور به موازات تقاضای بالا، جذابیت قابل قبولی در این زمینه هم جهت مصرف داخل و هم با تکیه بر تکنولوژی تولید محصولات با کیفیت استاندارد بین‌المللی در حوزه صادرات موجود می‌باشد. در ادامه برخی مزایای اجرای این طرح ارائه شده است:

  • سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب سرمایه­ گذاری
  • کاربرد گسترده و رو به رشد محصولات طرح (وجود تقاضای مستمر)
  • امکان صادرات این محصول در صورتی که استانداردهای لازم و تکنولوژی مناسب در تنوع بخشی به تولیدات استفاده شود
  • امکان دسترسی به سازندگان داخلی جهت تولید ماشین آلات با کیفیت مطلوب

طرح تولید ایزوگام نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هر يک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌های ثابت و متغير طرح، پيش‌بينی و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است.

مهم‌ترين شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید عایق‌های رطوبتی با کیفیت نشان می‌دهد. به دلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول  زمينه بسيار مساعدی برای ایجاد اين واحد  فراهم است.

خدمات ما

برای تهیه طرح توجیهی در زمینه های مختلف می توانید با کارشناسان تماس بگیرید.

  • ارائه خدمات در انتخاب ماشین آلات، تاسیسات عمومی و طراحی سایت پلان
  • تامین نیروی انسانی نصب و راه اندازی ماشین آلات و تاسیات عمومی طرح تولید
  • مشاوره فرمولاسیون مواد اولیه
  • مشاوره اصلاح تکنواوژی، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی
  • مشاوره صادرات محصول با کیفیت به  کشورهای دیگر
  • تهیه طرح توجیهی و امکان سنجی طرح با استفاده از نرم افزار کامفار توسط متخصصین کارآمد مهندسی
  • ثبت نام در سامانه بهین یاب و سامانه مختلف

هدف از تنظیم طرح توجیهی تولید ایزوگام چیست؟

طرح توجیهی تولید ایزوگام، ابتدا به منظور دریافت مجوز برای تاسیس کارخانه و همینطور تسهیلات بانکی و وام تنظیم می شود. سرمایه گذاران ابتدا باید نگارش این طرح را سفارش دهند، سپس بعد از دریافت طرح، آن را به سازمان های مرتبطی نظیر وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارائه دهند.

این طرح را با استفاده از استانداردهای روز دنیا تنظیم می کنند. با توجه به اینکه کارآفرینان به دریافت تسهیلات بانکی برای طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی نیاز دارند، کارشناسان این طرح را با فرمت های منطبق با بانک ارائه می دهند.

تنظیم طرح توجیهی اهداف بسیاری دارد. یکی دیگر از هدف های تنظیم این طرح، کمک به سرمایه گذاران و مشخص کردن مسیر آنها می باشد. این طرح هر آنچه که سرمایه گذار نیاز دارد بداند، با بررسی های دقیق و تحقیقات بازار در اختیار او قرار می دهد و در واقع چراغ راه او می شود.

طرح توجیهی تولید ایزوگام

سرمایه مورد نیاز برای تولید عایق رطوبتی

برای تولید عایق رطوبتی و شروع خط تولید آن، نیاز است تا ابتدا تجهیزات خط تولید تهیه شود. قسمتی از سرمایه اولیه برای تهیه ماشین آلاتی که خط تولید نیاز دارد، مانند بویلر، کوره پخت، میکسر و … در نظر گرفته می شود.

تجهیزاتی که برای خط تولید خریداری می شود جزو سرمایه ثابت می باشد. سرمایه در گردش، بخشی از سرمایه است که برای تهیه مواد اولیه در نظر گرفته می شود. مواد اولیه خط تولید عایق رطوبتی شامل قیر، پلی استر، پودر تالک، تیشو و … می باشد. نوع مواد اولیه ای که تهیه می شود، در محاسبه سرمایه طرح توجیهی تاثیرگذار می باشد. زیرا با توجه به نوع مواد اولیه، از تجهیزات خاصی استفاده می شود.

هزینه تاسیس کارخانه تولید ایزوگام

تاسیس کارخانه تولید ایزوگام، هزینه هایی در بر دارد. این هزینه ها، شامل دو قسمت هزینه های پیش از بهره برداری و هزینه های اجرایی می شود. هزینه های پیش از بهره داری، در بر گیرنده هزینه زمین، تاسیسات و ساختمان می باشد.

هزینه های دیگری هم به نام هزینه های اجرایی وجود دارد. این موارد شامل هزینه های نیروی انسانی، حمل و نقل، مصرف انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزات می شود. برای تولید 8000 تن عایق رطوبتی در سال، به ساختمانی با مساحت 5000 متر مربع و همچنین 20 نفر نیروی انسانی نیاز است.

ارقامی که در این قسمت مطرح شد، تقریبی می باشند و با در نظر گرفتن موارد مختلف، قابل تغییر هستند.  با محاسبه و برآورد دقیق هزینه ها، به مشخص کردن این موارد می پردازند.

تخمین میزان سود کارخانه تولید عایق رطوبتی

عایقکاری رطوبتی یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختمان ها می باشد. با توجه به بررسی های متخصصان این حوزه، این پروژه از سرمایه گذاری های سودده به شمار می رود. کارشناسان نرخ بازده داخلی این طرح را حدود 31 درصد تخمین زده اند که بسیار مناسب می باشد.

قطعا برآورد دقیق میزان سود تمام کارخانه های تولید ایزوگام امری غیر ممکن است. محاسبه سود دقیق کارخانه تولید عایق رطوبتی توسط کارشناسان در طرح توجیهی مخصوص هر پروژه لحاظ می شود.

مراحل تولید عایق رطوبتی

به صورت کلی تولید ایزوگام به دو نوع تک لایه و دو لایه انجام می شود. اما مراحل کلی تولید آن به شرح زیر می باشد:

  • اضافه کردن تیشو
  • اضافه کردن پلی استر
  • خنک کردن ایزوگام با آب

معرفی تجهیزات خط تولید ایزوگام

یکی دیگر از مزایای طرح توجیهی، رفع ابهام از سرمایه گذار برای تهیه تجهیزات خط تولید ایزوگام است. بدین منظور شرح کاملی از انواع تجهیزات مورد نیاز برای خط تولید به کارآفرینان داده می شود.

برخی از این تجهیزات عبارتند از:

  • بویلر روغن
  • دستگاه بونزا
  • دستگاه میکسر
  • سیستم اندود کاری
  • دستگاه کوتینگ
  • سیستم کولینگ
  • دستگاه بسته بندی
  • مخازن ذخیره

بررسی توجیه پذیری اقتصادی راه اندازی خط تولید ایزوگام

با بررسی ها و تحقیقاتی که توسط کارشناسان در طرح توجیهی تولید ایزوگام صورت گرفته است، توجیه پذیری طرح تولید ایزوگام اثبات شده است. از عایق رطوبتی به عنوان یک کالای ضروری در بخش ساختمانی و عمرانی استفاده های بسیاری می شود و در واقع وجود آن ضروری است.

با توجه به محاسبات مالی و اقتصادی که با استفاده از نرم افزار کامفار استخراج شده، از لحاظ مالی وضعیت قابل قبولی برای تولید عایق رطوبتی وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه تقاضای بسیاری در چند سال اولیه وجود دارد، زمینه برای راه اندازی این طرح فراهم است.

شرح فرآیند تولید ایزوگام

در فرآیند بسته به نوع محصول که تک لایه باشد یا دو لایه تیشو و پلی آستر وارد تشتک قیر می‌گردند و با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته می‌گردد. سپس ضخامت لایه توسط مجرای خروجی تعبیه شده و در بالای تشتک قیر تنظیم می گردد. در مرحله بعد ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب می‌گردد.

لایه پس از طی حوض آب و عبور از بین غلطک ها سرد می گردد. در مرحله بعد پلاستیک پشته لایه به آن اضافه می‌گردد و لایه ایزوگام وارد آسانسور ذخیره‌سازی می گردد. آسانسور باعث ذخیره‌سازی موقت لایه ایزوگام در دستگاه، و جلوگیری از توقف تولید می شود. در این مرحله فن‌های خشک‌کننده، عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام می دهند. در پایان ایزوگام وارد رول کن می‌گردد و به طول ۱۰ متر حول میله‌ای مخروطی شکل، رول (که به ان توپ گفته می شود) می گردد. بعد از رول شدن، لایه بریده می شود و توسط پرتاپ کننده به بیرون پرتاپ می‌گردد.

طرح توجیهی تولید ایزوگام

امروزه اتلاف انرژي یکی از مهمترین مسائل کشورهاي جهان است با وجود اینکه برخی از کشورها از جمله کشور عزیزمان از نظر منابع انرژي بسیار غنی می باشند، اما با توجه به اینکه این منابع محدود و پایان پذیر هستند، استفاده نامناسب از آن می تواند صدمات جبران ناپذیري را به چرخه اقتصاد وارد نماید. یکی از مشکلات اساسی که در اکثر سازه ها به چشم می خورد مشکل نم و رطوبت می باشد که در بعضی مواقع خسارات جبران ناپذیري را به ساز ها و ساختمان وارد می نماید و یکی از راهکارهاي مقابله با آن عایق کاري رطوبتی می باشد . در ایران با توجه به اقلیم و آب و هوا و نیز وجود منابع عظیم نفتی متداولترین عایق رطوبتی قیر و گونی می باشد که با پیشرفت تکنولوژي این روش جاي خود را به عایق هاي پیش ساخته ( ایزوگام ) داده است با پیشرفت علوم ونیز گرانی مواد نفتی و قیر عایقهاي پیش ساخته مقرون به صرفه بوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شیمیایی جهت عایق بندي سازه استفاده کنند که هم از نظر اقتصادي و هم از نظر کیفیت و کارایی بتواند با سایر عایقها رقابت کند .

عایق رطوبتی با قابلیت انعطاف زمینه جدیدي براي مصرف امولسیونی پلیمر پایه آب امروزه مانند قرنها پیش ساخته شده از قیر همچنان بعنوان رایج ترین روش پوشش کف مورد استفاده قرار می گیرد کاربرد قیر و یا آسفالت دشوار و مستلزم صرف وقت زیاد می باشد حتی امولسیونهاي ساخته شده از قیر نیز تغییر اندکی را در دشواري این کاربرد ایجاد نموده اند. همانطور که می دانید باید قیروگونی را تا میزان 150 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داد ، ریختن و تسطیح ترکیبی با این درجه حرارت بسیار دشوار می باشد .

بنابراین امولسیون هاي ساخته شده از قیر با قابلیت کاربرد درجه حرارت نرمال مورد استفاده قرار می گیرد . اینگونه امولسیون هاي نفتی در آب حدوداً داراي 50% قیر می باشد . با سفت شدن این امولسیون آب آن تبخیر و قیر بصورت بیندر باقی می ماند . ترکیبات کف سازي بام ، بر پایه امولسیون پلیمرهاي جدید عملکرد کاملا متفاوتی دارند ، شاید مهمترین ویژگی آنها ایجاد یک لایه نازك (فیلم) با قابلیت انعطاف بعد از خشک شدن باشد.

ایزوگام چیست؟

ایزوگام چیست؟ایزوگام یک نوع ماده مصنوعی و پلیمری است که برای استفاده در صنایع مختلف مانند ساختمان‌ها، صنایع خودروسازی و بسته‌بندی استفاده می‌شود. این ماده از پلیمرهای سلولزی و الیاف مختلفی مانند الیاف پلی‌استر تشکیل شده است.

تاریخچه ایزوگام در  طرح توجیهی تولید ایزوگام

عایق بندی رطوبتی ساختمان‌ها که تا چهل سال گذشته به صورت سنتی با آسفالت و قیرگونی انجام می‌گرفت، با پیدایش عایق‌های رطوبتی و مزیت‌های این نوع عایق‌ها به تدریج جای خود را به این عایق‌ها دادند. امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها چه در مرحلهٔ پی و فونداسیون و چه در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت بام، ایزولاسیون با لایه عایق رطوبتی انجام می‌گردد.

مزایای تولید ایزوگام طرح توجیهی تولید ایزوگام

طرح توجیهی تولید ایزوگامدر خصوص عایق‌بندی: ایزوگام به عنوان یک ماده عایق، مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و صدا را فراهم می‌کند. این ویژگی‌ها آن را برای استفاده در ساختمان‌ها و صنایع مختلفی که نیاز به عایق‌بندی دارند، مناسب می‌سازد.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص مقاومت مکانیکی: ایزوگام دارای مقاومت بالا در برابر ضربه، خمش و کشش است. این ویژگی آن را برای استفاده در صنایع خودروسازی، ساختمان‌سازی و تولید قطعات مکانیکی مناسب می‌کند.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص سبک وزن: ایزوگام به دلیل ساختار سلولی خود، سبک وزن است. این ویژگی آن را برای استفاده در ساختمان‌ها و خودروها که نیاز به کاهش وزن دارند، مناسب می‌سازد.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص پایداری شیمیایی: ایزوگام دارای پایداری شیمیایی بالا در برابر اکسیداسیون، خوردگی و تغییرات شیمیایی است. این ویژگی آن را برای استفاده در محیط‌های خشک، رطوبتی و شیمیایی مناسب می‌کند.

مزایاي قیرها در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

طرح توجیهی تولید ایزوگام به منظور  صرفه اقتصادي نسبت به بعضی عایقهاي رطوبتی

طرح توجیهی تولید ایزوگام به منظور اطمینان از نظر کاراییی با توجه به پیشینه مصرف

معایب عایق قیروگونی در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

پوسیدگی این عایق به مرور زمان

پارگی بر اثر نشتهاي احتمالی ساختمان

عمر مفید عایق به طور متوسط کمتر از 10 سال بوده و ترمیم متناوب آن با مشکلات اجرایی زیاد و هزینه هاي قابل توجه همراه است.

آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد.

عایقهاي پیش ساخته (ایزوگام)

ایزوگام ها معمولاً از مواد اولیه در  طرح توجیهی تولید ایزوگام زیر تشکیل می شوند :

 

قیرصنعتی 60-70

مواد پلیمري به نام اتکتیک پلی پروپیلن (APP)

یک لایه تیشوي نخدار ( پشم شیشه )

یک لایه پلی استر سوزنی

پودرتالک و در بعضی از این عایقها پودر مس 600 نیز بکار می رود

فیلم پلی اتیلن

باند و چسب

طرح تولید ایزوگام

 درطرح توجیهی تولید ایزوگام طبق استاندارد ایران این عایقها به دو دسته تقسیم می شوند :

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص عایقهاي رطوبتی پیش ساخته مخصوص پی ساختمان ( عایق پی )

طرح توجیهی تولید ایزوگام ددر خصوص عایقهاي رطوبتی پیش ساخته مخصوص سطوح خارجی ، بدنه استخر و تونلها ( عایق بام )

    اجزاي تشکیل دهنده عایق پی برمبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام:

لایی : انواع لایی هاي زیر می توان در این عایق مورد استفاده قرار گیرد :

طرح توجیهی تولید ایزوگام در جهت  فلت الیاف شیشه ( تی ) مطابق مشخصات استاندارد 3891

طرح توجیهی تولید ایزوگام در جهت  فلت الیاف پلی استر مطابق مشخصات استاندارد 3880

طرح توجیهی تولید ایزوگام در جهت منسوج نبافته پلی استر مطابق با استاندارد 3889 همراه فلت الیاف شیشه مطابق مشخصات استاندارد 3891

   در تعریف دیگری می توان گفت اجزاي تشکیل دهنده عایق بام  در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

متشکل از دو لایه نمدي است که لایه زیرین از فلت الیاف شیشه و لایه رویین از جنس منسوجات پلی استر می باشد ، این دو لایه بوسیله مذاب قیر اصلاح شده با مواد پلیمري اشباع می گردد ، به هنگام بسته بندي براي جلوگیري از چسبندگی هر طرف عایق با مواد ریزدانه و یا فیلم پلاستیکی روکش می گردد .

همچنین ایزوگام تشکیل شده از لایه‌های مختلفی می‌باشد که باعث شده تا مقاومت بسیار بالایی در برابر، بارش باران، برف و رطوبت داشته باشد که این لایه‌ها شامل : لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) یا پودر معدنی (mineral powder) یا فویل آلومنیوم (aluminum foil)، بافت (tissue)، پلی‌استر (polyester) و مواد افزودنی ویژه لایه‌ی پلی‌اتیلن (polyethylene film) می‌باشد. ایزوگام‌هایی که وجود دارد هر کدام بسته به نوع محصول به صورت تک لایه و یا دولایه ساخته می‌شود که تیشو و پلی‌استر وارد تشتک قیر می‌شود و سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته شده که در مرحله آخر و خروجی ضخامت ایزوگام تنظیم می‌شود و سپس ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب شده و سرد می‌شود که در مرحله بعدی نیز پلاستیک به لایه پشت آن اضافه شده و ایزوگام در مرحله آخر وارد آسانسور ذخیره‌سازی می‌شود.همچنین در پایان کار فن‌های خشک‌کننده عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام داده تا آن را بتوان رول کرده و به شکل مخروطی درآورده شود.

ماده آغشته کننده لایی در طرح توجیهی تولید ایزوگام :

ماده اغشته کننده هر یک ازلایی ها می تواند قیرو یا مخلوطی از قیر و افزودنیهاي اصلاح کننده باشد. سطح رویین عایق باید به منظور جلوگیري از چشبندگی داخل رول از مواد ریزدانه معدنی مثل پودر تالک و یا میکا پوشیده شود . سطح رویین باید یکواخت و عاري از هر گونه خوردگی و چین وچروك باشد . سطح زیرین عایق رطوبتی باید با فیلم پلاستیکی و یا مواد ریزدانه معدنی مثل پودر تالک پوشیده شود .

طرح توجیهی احداث کارخانه تولید ایزوگام برمبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

ایزوگام نوعی پوشش مقاوم از قیر و الیاف مختلف مصنوعی می‌باشد که به وسیله گرما چسبانده می‌شود تا از نفوذ آب و رطوبت به محیط زیر خود جلوگیری کند که معمولا عمر آن حدود ۱۰ سال می‌باشد. همچنین امروزه در بیش‌تر ساختمان‌ها در مرحلهٔ پی و فونداسیون و در ایزولاسیون دیوارها، سرویس‌ها و پشت‌بام، ایزولاسیون یک لایه عایق رطوبتی صورت میگیرد که جالب است بدانید که تا ۴۰ سال پیش عایق بندی ساختمان‌ها که به صورت سنتی با استفاده از قیر و آسفالت انجام می‌گرفت مقاومت بسیار خوبی را نداشتند و با گذشت زمان و پیدایش عایق‌های مختلف ایزوگامی جای خود را به این عایق‌های مقاوم و بادوام دادند.

کاربرد ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

همچنین ایزوگام به علت سبکی و مقاومت زیادی که دارد به تنهایی یک عایق رطوبتی کامل می‌باشد که در موارد مختلفی مانند پشت‌بام‌ها ایرانیت پی ساختمان استخرها مخازن آب تونل‌ها کانال‌های آبیاری سرویس‌های بهداشتی سردخانه‌ها سدها پل‌های هوایی باند فرودگاه پارکینگ‌های طبقاتی مرغداری‌ها لوله‌های آب گاز، نفت دامداری‌ها و… استفاده می‌شود.

انواع ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

۱. ایزوگام پلیمری در طرح توجیهی تولید ایزوگام با استفاده از قیر خالص ۷۰-۶۰

عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ بوده و دارای کیفیت بسیار بالایی در مقایسه با ایزوگام دمیده است. قیر خالص ۷۰ -۶۰ از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود ۳۸۰ درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است. قیرهای خالص، با درجه نفوذشان نامگذاری شده‌اند. قیر۶۰- ۷۰ در آب‌بندی بام به مصرف می‌رسد.

مواد مورد نیاز جهت ساخت ایزوگام پلیمری در طرح توجیهی تولید ایزوگام

قیر خالص ۷۰- ۶۰، پلی آستر، تیشو، لایه آلومینیم ۱۴ الی ۱۶ میکرون، پلاستیک پشت لایه ایزوگام، پودر تالک، مواد APP درجه ۱ و ۲، پوشال گونی پلاستیکیجهت تولید این گونه ایزوگام قیر خالص ۷۰-۶۰ و سایر مواد اولیه ذکر شده در جدول یک وارد میکسر ساخت پلیمر می‌گردد. در میکسر مواد ذکر شده میکس و پخته می‌شود. خروجی میکسر، مایعی به نام پلیمر ایزوگام می‌باشد. پلیمر ایزوگام در دستگاه خط تولید تبدیل به لایه ایزوگام می‌گردد.

۲. ایزوگام دمیده با استفاده از نفت کوره (مازوت) در طرح توجیهی تولید ایزوگام

عنصر اصلی در این نوع ایزوگام قیر دمیده است و به نسبت ایزوگام پلیمری کیفیت پایین تر و عمر کم تری دارد.

قیر دمیده

قیر دمیده از دمیدن هوای داغ به مازوت به دست می‌آید. در این فرآیند، هوای داغ با دمای ۲۰۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد توسط لوله‌های سوراخ‌دار به محفظه حاوی مازوت دمیده می‌شود. در اثر انجام این فرآیند، اتم‌های هیدروژن موجود در مولکول‌های هیدروکربورها، با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود و با تشکیل آب، عمل بسپارش اتفاق می‌افتد. قیر دمیده نسبت به قیر خالص دارای درجه نفوذ کمتری است، درجه نرمی بیشتری دارد و حساسیت کم تری نسبت به تغییرات دما دارد. این نوع قیر بیشتر در ساختن ورق‌های پوشش بام، باتری اتومبیل و اندودکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. علامت اختصاری قیر دمیده R می‌باشد. مثلا قیر۸۰/۲۵ R به معنای قیر دمیده با درجه نرمی ۸۰ و درجه نفوذ ۲۵ می‌باشد.

ویژگی‌های انواع ایزوگام (عایق های رطوبتی) در طرح توجیهی تولید ایزوگام

انواع ورق‌های انعطاف‌پذیر عایق رطوبتی–ورق‌های قیری تقویت شده عایق رطوبتی سطوح، نه تنها باید از الزامات استاندارد تدوین شده به شماره 3885 در خصوص ویژگی‌های ظاهری، ویژگی‌های ابعادی، جرم واحد سطح و ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی تا مرحله بسته‌بندی تبعیت کند؛ بلکه از سری استانداردهای ثبت شده ملی ویژگی اجزای تشکیل‌دهنده آن در شرایط استفاده درپی و فونداسیون و یا کاربرد به عنوان لایی می‌باید از الزامات استاندارد مواد اولیه مورد استفاده همانند استاندارد الیاف شیشه فلت به شماره 3891 الیاف پلی استر فلت به شماره 3880 و پلی استر بدون بافت به شماره 3889 در موسسه ملی استاندارد ایران تبعیت کند.

 

در این محصولات ماده آغشته کننده هر لایه، قیر و یا مخلوطی از قیر و افزودنی‌های بهبوددهنده است. در سطح بالایی جهت نچسبیدن به داخل رول بسته بندی شده از پودرهای معدنی همانند تالک آعشته می‌شود. در سطح زیزین نیز از فیلم پلاستیکی استفاده می‌شود. در تعدادی از محصولات سطح رویی پوشیده شده از فویل آلومنیوم است.

کالاهای جايگزين ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

ایزوگام یا عایق رطوبتی در پنج دهه گذشته به عنوان رقیب آسفالت، بتون و قیر گونی در بیشتر کشورهای دنیا به دلیل کیفیت و مزیت نصب بسیار آسانتر و قیمت مناسب در محیط‌های عمرانی به خصوص درفنداسیون، کف سازی و ایزولاسیون بام و دیوارهای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. عایق رطوبتی با قابلیت انعطاف بر پایه دشواری کاربرد آسفالت را نداشت و به مراتب تولید صنعتی، حمل و نصب آن ساده‌تر و سریع‌تر می‌باشد.

فرآیند تولید ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

بسته به نوع محصول (تک لایه یا دو لایه) تیشو و پلی آستر وارد تشتک قیر می‌گردند. سپس با مواد پرایمری یا قیر دمیده آغشته می‌گردد. همچنین ضخامت لایه توسط مجرای خروجی تعبیه شده در بالای تشتک قیر تنظیم می­گردد. سپس ورق آلومینیم به لایه آغشته به مواد، چسبیده و وارد حوض آب می‌گردد. لایه پس از طی حوض آب و عبور از بین غلطک­ ها سرد می­ گردد. در مرحله بعد پلاستیک پشته لایه به آن اضافه می‌گردد و لایه ایزوگام وارد آسانسور ذخیره سازی می­گردد. آسانسور باعث ذخیره سازی موقت لایه ایزوگام در دستگاه، و جلوگیری از توقف تولید می­شود. همچنین فن‌های خشک کننده، عملیات خشک کردن ایزوگام را انجام می­دهند. در پایان ایزوگام وارد رول کن می‌گردد و به طول ۱۰ متر حول میله‌ای مخروطی شکل، رول (اصطلاحا” توپ) می­گردد. بعد از رول شدن، لایه بریده و توسط پرتاپ کننده به بیرون پرتاپ می‌گردد.

بررسی بازار ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

تقاضای جهانی قیر در سال های گذشته پیش بینی رشد سالانه ۳,۶ درصدی نسبت به سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۳، ۱۲۱ میلیون تن معادل ۷۳۴ میلیون بشکه خواهد رسید. این افزایش به ویژه به‌واسطه رشد تقاضا در چین و دیگر کشورهای در حال توسعه ایجاد خواهد شد. بر این اساس به نظر می رسد ایران به‌ عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر دنیا که در زمان حاضر ۸/۳ درصد تقاضای جهانی را تامین می کند، باید برنامه‌ریزی مدونی برای کسب بازارهای جدید و توسعه بازار جهانی صادرات این کالای پرسود داشته باشد. برنامه ریزی برای توسعه بازارهای جهانی قیر در حالی باید انجام گیرد که در وضعیت کنونی، ایران به عنوان دومین صادرکننده قیر آسیا، اولین صادر کننده خاورمیانه و چهارمین صادرکننده جهان، قیر تولیدی خود را ۱۰۰ دلار کمتر از قیر کشوری همچون بحرین عرضه می کند. این بدان معناست که خریداران قیر ایرانی صبر می کنند تا قیمت قیر بحرین تعیین شود و پس از آن قیر ایران را با قیمت پایین تر خریداری می کنند. این فاصله قیمتی در حالی‌است که قیر واقعی ایرانی که از سوی تولیدکنندگان بزرگ کشور عرضه می شود به مراتب کیفیتی برتر از قیر بحرین دارد؛ اما چه مسائلی موجب شده است که ایران به عنوان یکی از قدرت های برتر تولید و صادرات قیر جهان، مجبور باشد هزینه فرصت سالانه حدود ۴۸۰میلیارد تومان در ۵/۲میلیون‌تن را از دست بدهد و این کالای پرسود را کمتر از قیمت محصولات قیر بحرین بفروشد ، موضوعی است که تلاش شده تا در اظهارات فعالان حوزه قیر ایران به آن بپردازیم.

امتیازات اساسی ورقه ها و سپرهای آسفالتی عایق رطوبتی یا ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام :

روش استفاده بسیار سریع ، آسان ، ارزان و ایمن می باشد.

برای پوشش رطوبت ناپذیری انواع بام و سطوح ، اعم از بام و سطوح بتنی ، فلزی ، سیمانی ، آسفالتی ، گچی ، کاهگلی ، سنگ فرش و چوب می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

پس از نصب ، تشکیل یک پوشش یک پارچه را میدهد.

به علت دارا بودن خاصیت پلاستیکی ، ترک و شکاف بر نمی دارد و در مقابل فشارهای احتمالی ناشی از انقباض و انبساط ساختمان ( به خصوص در مورد ساختمانی با اسکلت فلزی ) مقاوم می باشند.

هرگز دچار شکستگی و پوستگی نمی شود.

در مقابل حرارت مقاوم بوده و انواع مرغوب از مناطق قطبی 25 درجه سانتی گراد زیر صفر تا مناطق استوایی با دمای 45 درجه بالای صفر بدون هیچ مشکلی مصرف می شود.

نیازی به پوشش حفاظتی دیگر برای بام از قبیل روکش آسفالتی – سیمانی – موزائیکی نمی باشد.

نسبتا سبک وزن بوده و ضخامت آن بر روی بام معمولا از چند میلیمتر تجاوز نمی کند.

مصرف آن نه تنها برای بام ساختمان های نوساز بلکه برای عایق کاری مجدد بام ساختمان های کهنه و تعمیرات موضعی بدون اینکه احتیاجی به تعویض یا کندن عایق قبلی باشد به راحتی و سادگی امکان پذیر می باشد .    پیش از %70 ماده اولیه آن قیرهای مخصوص ساختمانی است که تولید آن در کارخانه قیر سازی در داخل کشور مسیر می باشد. تهیه قست عمده بقیه مواد مورد نیاز نیز در داخل کشور امکان پذیر خواهد بود .

معایب روش قیرگونی در مقایسه با استفاده از ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

در سرما و حتی حرارت معمولی شکسته می شود.

در گرما شل می شود و حالت روندگی پیدا می کند. به این لحاظ برای آنکه از شکنندگی و روندگی آن جلوگیری شود در موقع استفاده برای پوشش بام قیر به همراه گونی استفاده می کنند. ولی گونی نیز معایبی دارد. چون از الیاف گیاهی ساخته شده است ، در مقابل آب می پوسد. ثانیا به مجرد اینکه با قیر مذاب تماس می گیرد ، سوختگی در آن ایجاد می شود بدین لحاظ این لایه سریعتر مستهلک شده و احتیاج به قیرگونی مجدد خواهد بود.

مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه به ظرفیت تولید سالی 2 میلیون متر مربع ایزوگام

تیشو : 2100000 مترمربع

قیر : 5000 تن

الیاف پلی استر : 250 تن

کربنات کلسیم : 1800 تن

اتیکت پروپیلن : 1700 تن

آزبست : 1200 تن

حلال : 50 تن

فیلم پلی اتیلن : 130 تن

فرآیند تولید عایق رطوبتی در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

فرآیند تولید عایق رطوبتی :

تولید عایق های رطوبتی جزو فرآیندهای پیچیده و بسیار حساس محسوب نمی شود. در عین حال عدم رعایت نکات کلیدی ، خصوصا مقیاس های مواد و حرارت تنظیم شده پروسه تولید می تواند محصولات بی کیفت تولیدی را ناشی شود.

اما در پروسه ساده تولید عایق های رطوبتی ابتدا می بایست ملات یا مصالح اوله تولید از ترکیب مناسب چند ماده اولیه تولید گردد. در تولید عایق های رطوبتی به این ترکیب اصطلاحا پرایمر گفته می شود. جهت تولید پرایمر ابتدا قیر با پایه نفتی و با درجه نرمی 25، 80 پیش گرم می شود.

این افزایش دما تا نقطه ذوب قیر ، 80 درجه سیلیسیوس ادامه پیدا می کند. پس از آن قیر با استفاده از پمپ های کشنده وارد همزن شده و ترکیب پنبه کوهی و اتیکت پروپیلن به مرور و در حال چرخش به آن افزوده می شود. بر حسب نوع استاندارد محصول نهائی این ترکیب می تواند نسبت حجمی مختلفی داشته باشد.

به ترکیب حاصل ، پس از طی پروسه ترکیب و ورز که حدودا 120 دقیقه طول می انجامد و با توجه به حصول اطمینان از همنشینی حرارتی ، کربنات کلسیم افزوده می شود. با توجه به نوع عایق در این مقطع نیز حلال های شیمیائی و مواد افزودنی ضروری دیگر نیز می تواند افزوده شود.

بر اساس نوع استاندارد و چکاپ حاصل در این مقطه و حصول اطمینان از کیفیت ترکیب بدست آمده در همزن ، ترکیب به مخزن نگهداری پرایمر انتقال می یابد.

طی پروسه فوق تنظیم حرارت محیط به گونه ای که قیر ، شكل مذاب خود را حفظ کند و مواد ترکیبی نیز خاصیت خاص خود را در اثر حرارت از دست ندهند ، نکته بیسار کلیدی در طراحی و ساخت ماشین آلات محسوب می شود.

پس از بدست آمدن پرایمر به مرور ترکیب حاصل با استفاده از پمپ ها کشنده خاص و غلطک های ورز به پروسه بعدی که نشتن فیلم بر سطح پرایمر می باشد انتقال می یابد و به مرور ترکیب حاصل خنک شده و فرایند برش ، رول شدن و بسته بندی نهائی روی محصول صورت می پذیرد.

زمین ، محوطه سازی و ساختمان سازی مورد نیاز جهت احداث کارخانه تولید عایق رطوبتی ایزوگام با ظرفیت 2000000 مترمربع در سال

کارخانه تولید عایق رطوبتی

زمین و محوطه سازی مورد نیاز در طرح توجیهی تولید ایزوگام به قرار زیر میباشد :

زمین:8930 متر مربع

خاکبرداری : معادل با مجموع مساحت و سطح زیربنای ساختمان ها ، خیابان کشی ، پارکینگ ، تاسیسات ، مخاذن و غیره.

دیوار کشی : دیواری به ارتفاع 2 متر و برابر با محیط زمین منظور شده.

خیابان کشی: معادل 10٪ کل مساحت زمین منظور شده.

فضای سبز: معادل 15٪ از کل مساحت زمین منظور شده.

روشنائی و محوطه سازی: منظور شده به ازاء هر هشتاد متر مربع مساحت یک چراغ روشنائی با ارتفاع 8 متر

ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات خط تولید 2000000 مترمربع عایق رطوبتی ایزوگام در سال

ماشین آلات خط تولید عایق رطوبتی

عمده ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز جهت اجرای طرح تولید عایق های رطوبتی به ترتیب بکارگیری آنها در خط تولید در طرح توجیهی تولید ایزوگام عبارتند از :

یک دستگاه بویلر روغن گرم با ظرفیت یک میلیون کیلو کالری دارای مشخصات فنی ذیل:

دارای دو ردیف کوئیل حرارتی از لوله آتشخوار با سایز 2,5 اینچ.

شل دستگاه از آهن کربن استیل با ضخامت 10 میلی متر با طراحی لازم دارای 2 درب جلو و عقب .

مشعل متناسب با سوخت گاز اگازوئیلا مازوت به تناسب وضعیت کاربرد

مجهز به تابلو ، پمپ سوخت ، مخزن ذخیره روغن ، مخزن انبساط ، سیستم کنترل الکتریکی

پوشش از جنس ورق گالوانیزه و لایه پشم شیشه.

    یک عدد دستگاه بونزا ( کوره پخت ) با ظرفیت 8,5 تن به شرح مشخصات فنی ذیل در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

جنس ورق دیگ اصلی از نوع آتشخوار به ضخامت 12 میلیمتر

جنس ورق بدنه از نوع ورق آهن کربن استیل به ضخامت 12 میلیمتر.

ورق سرو ته دستگاه از نوع ورق کربن استیل به ضخامت 20 میلیمتر.

شفت دستگاه از جنس آهن چهار گوش 12×12 سانتیمتر با پاورهای مناسب از جنس ورق 15 میلیمتر

الکتروموتور KW 15 و گریبکس استوک با ظرفیت 40 اسب

تابلو برق کنترل الکتریکی متناسب.

    یک عدد دستگاه میکسر با ظرفیت 15 تن دو جداره به شرح مشخصات فنی ذیل در طرح توجیهی تولید ایزوگام:

بدنه دوجداره از جنس ورق کربن استیل به ضخامت 12 میلیمتر.

شفت دستگاه از جنس آهن چهار گوش 12×12 سانتیمتر.

ورق سرو ته دستگاه از نوع ورق کربن استیل به ضخامت 20 میلیمتر.

الکتروموتور KW 15 و گریبکس استوک با ظرفیت 60 اسب

پوشش از جنس ورق گالوانیزه و لایه پشم شیشه.

تابلو برق کنترل الکتریکی متناسب.

یک عدد دستگاه طشت اندود با ظرفیت 400 کیلوگرم و تولید 10 متر عایق در دقیقه به شرح مشخصات فنی ذیل:

طشت دو جداره از جنس آهن کربن استیل به ضخامت 10 میلیمتر

غلطک غوطه ور همراه با سیستم تعیین ضخامت و المنت.

پوشش از جنس آهن و لایه پشم شیشه.

دستگاه کولینگ به شرح مشخصات فنی ذیل:

طشت با ابعاد 1000×150 سانتیمتر بصورت دو طبقه.

دارای غلطک های کشنده از نوع استیل به قطر 40 تا 50 سانتیمتر و غلطک انتقال به قطر 50 سانتیمتر.

مجهز به پمپ سیرکوله جهت اتصال به برج خنک کننده

 

یک عدد دستگاه و تشت کولینگ

یک عدد دستگاه رزرور به ظرفیت 40 متر در دقیقه به شرح مشخصات فنی ذیل

دارای 13 غلطک با قطر 20 سانتیمتر.

مجهز به آسانسور متحرک همراه با یاطاقان ها ، چرخ دنده ها و زنجیرهای متناسب.

یک عدد دستگاه بسته بندی نیمه اتوماتیک با ظرفیت 15 متر در دقیقه به شرح مشخصات فنی ذیل:

مجهز به غلطک های کشنده و الکترو گریبکس مخصوص

مجهز به ماندرال جمع کن همراه با الکترو گریبکس مخصوص

مجهز به ماشین برش همراه با الکترو گریبکس مخصوص.

مجهز به بیرون انداز همراه با الکترو گریبکس مخصوص

مجهز به تابلو برک کنترل اتوماتیک.

دو عدد مخزن ذخیره قیر به ظرفیت هر عدد 250 تن ، مجهز به کوئیل کشی روغن گرم و ایزوله شده بوسیله پشم شیشه و ورق گالوانیزه

سیستم خنک کننده همراه با الکتروپمپ و لوله کشی آب به طشت کولینگ بصورت رفت و برگشت.

دستگاه کشنده با قدرت 5KW مجهز به سیستم کنترل الکتریکی

سیستم حرارتی و برودتی ( ست )

دستگاه کشنده ( 1 عدد )

استراکچر فلزی و پلتفرمها ( پلتفرم کامل پلکان ، استراکچر : ست )

لوله کشی لوله های مانسمان و نصب اتصالات ( لوله کشی کامل قیر ، روغن و پمپها : ست )

هدف از تنظیم درطرح توجیهی تولید ایزوگام چیست؟

طرح توجیهی تولید ایزوگام ، ابتدا به منظور دریافت مجوز برای تاسیس کارخانه و همینطور تسهیلات بانکی و وام تنظیم می شود. سرمایه گذاران ابتدا باید نگارش این طرح را سفارش دهند، سپس بعد از دریافت طرح، آن را به سازمان های مرتبطی نظیر وزارت صنعت ، معدن و تجارت ارائه دهند.

این طرح را با استفاده از استانداردهای روز دنیا تنظیم می کنند. با توجه به اینکه کارآفرینان به دریافت تسهیلات بانکی برای طرح توجیهی تولید عایق رطوبتی نیاز دارند، کارشناسان این طرح را با فرمت های منطبق با بانک ارائه می دهند.

تنظیم طرح توجیهی تولید ایزوگام اهداف بسیاری دارد. یکی دیگر از هدف های تنظیم این طرح، کمک به سرمایه گذاران و مشخص کردن مسیر آنها می باشد. این طرح هر آنچه که سرمایه گذار نیاز دارد بداند، با بررسی های دقیق و تحقیقات بازار در اختیار او قرار می دهد و در واقع چراغ راه او می شود.

سرمایه مورد نیاز برای تولید عایق رطوبتی در طرح توجیهی تولید ایزوگام

برای تولید عایق رطوبتی و شروع خط تولید آن، نیاز است تا ابتدا تجهیزات خط تولید تهیه شود. قسمتی از سرمایه اولیه برای تهیه ماشین آلاتی که خط تولید نیاز دارد، مانند بویلر، کوره پخت، میکسر و … در نظر گرفته می شود.

تجهیزاتی که برای خط تولید خریداری می شود جزو سرمایه ثابت می باشد. سرمایه در گردش، بخشی از سرمایه است که برای تهیه مواد اولیه در نظر گرفته می شود. مواد اولیه خط تولید عایق رطوبتی شامل قیر، پلی استر، پودر تالک، تیشو و … می باشد. نوع مواد اولیه ای که تهیه می شود، در محاسبه سرمایه طرح توجیهی تاثیرگذار می باشد. زیرا با توجه به نوع مواد اولیه، از تجهیزات خاصی استفاده می شود.

هزینه تاسیس کارخانه تولید ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

تاسیس کارخانه تولید ایزوگام، هزینه هایی در بر دارد. این هزینه ها، شامل دو قسمت هزینه های پیش از بهره برداری و هزینه های اجرایی می شود. هزینه های پیش از بهره داری، در بر گیرنده هزینه زمین، تاسیسات و ساختمان می باشد.

هزینه های دیگری هم به نام هزینه های اجرایی وجود دارد. این موارد شامل هزینه های نیروی انسانی، حمل و نقل، مصرف انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزات می شود. برای تولید 8000 تن عایق رطوبتی در سال، به ساختمانی با مساحت 5000 متر مربع و همچنین 20 نفر نیروی انسانی نیاز است.

ارقامی که در این قسمت مطرح شد، تقریبی می باشند و با در نظر گرفتن موارد مختلف، قابل تغییر هستند.

تخمین میزان سود کارخانه تولید عایق رطوبتی در طرح توجیهی تولید ایزوگام

عایقکاری رطوبتی یکی از کارهای مهم برای جلوگیری از نفوذ رطوبت در ساختمان ها می باشد. با توجه به بررسی های متخصصان این حوزه، این پروژه از سرمایه گذاری های سودده به شمار می رود. کارشناسان نرخ بازده داخلی این طرح را حدود 31 درصد تخمین زده اند که بسیار مناسب می باشد.

قطعا برآورد دقیق میزان سود تمام کارخانه های تولید ایزوگام امری غیر ممکن است. محاسبه سود دقیق کارخانه تولید عایق رطوبتی توسط کارشناسان در طرح توجیهی مخصوص هر پروژه لحاظ می شود.

بررسی توجیه پذیری اقتصادی راه اندازی خط تولید ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام

با بررسی ها و تحقیقاتی که توسط کارشناسان در طرح توجیهی تولید ایزوگام صورت گرفته است، توجیه پذیری طرح تولید ایزوگام اثبات شده است. از عایق رطوبتی به عنوان یک کالای ضروری در بخش ساختمانی و عمرانی استفاده های بسیاری می شود و در واقع وجود آن ضروری است.

با توجه به محاسبات مالی و اقتصادی که با استفاده از نرم افزار کامفار استخراج شده، از لحاظ مالی وضعیت قابل قبولی برای تولید عایق رطوبتی وجود دارد. همچنین با توجه به اینکه تقاضای بسیاری در چند سال اولیه وجود دارد، زمینه برای راه اندازی این طرح فراهم است.

معرفی طرح توجیهی اختصاصی تولید ایزوگام برمبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

طرح توجیهی تولید ایزوگام ، با برخورداری از  25 سال سابقه درخشان در این زمینه صورت می گیرد. کارشناسان، تمام اطلاعات اعم از بانکی و سرمایه گذاری را با بررسی های دقیق در این حوزه در طرح توجیهی لحاظ می کنند. سرمایه گذاران با ارائه این مستندات دقیق، می توانند به اخذ مجوز و وام برای راه اندازی خط تولید ایزوگام بپردازند.

نحوه عایق کاری پی ساختمان در طرح توجیهی تولید ایزوگام

نحوه عایق کاری پی ساختمان طرح توجیهی تولید ایزوگام به دو صورت انجام می شود :

  1. 1. عایق های فونداسیون رطوبتی از پیش ساخته شده (ایزوگام) بر مبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

که در طرح توجیهی تولید ایزوگام  به دو منظور استفاده می شود :

عایق پیش ساخته شده بدنه و پشت بام برمبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

عایق پیش ساخته شده پی ساختمان برمبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

  1. 2. عایق کاری به وسیله قیر گونی بر مبنای طرح توجیهی تولید ایزوگام

برای این کار ابتدا سطح پی را با قیر و سپس سطح را با گونی مخصوص می پوشانند و دوباره یک لایه قیر می ریزند تا سطح صاف شده و یکنواختی به وجود آید.  از آنجایی که قیر را باید گرم کرد تا خاصیت چسبندگی پیدا کند. همچنین باید قیر گونی توسط افراد ماهر صورت گیرد تا هیچ راه نفوذی برای رطوبت باقی نماند. در غیر این صورت عایق کاری هیچ فایده ای ندارد. لبه های کار را باید با کاردک جوشکاری نمود.

کمترین سرمایه مورد نیاز برای تولید عایق رطوبتی ایزوگام در جهت طرح توجیهی تولید ایزوگام

کمترین سرمایه مورد نیاز برای تولید عایق رطوبتی ایزوگام به عوامل زیر وابسته است:

مقیاس تولید: حجم تولید مورد نظر شما برای ایزوگام تعیین کننده سرمایه لازم است. تعداد و اندازه دستگاه‌ها و تجهیزات، مساحت فضای تولید و نیروی کار مورد نیاز به مقیاس تولید وابسته خواهد بود.

تکنولوژی تولید: استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و خودکار در تولید ایزوگام ممکن است هزینه‌های سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. این شامل تجهیزات خاصی می‌شود که قادر به تولید عایق رطوبتی با کیفیت و به صورت اتوماتیک هستند.

منابع مواد اولیه: هزینه مواد اولیه، مانند مواد شیمیایی، ایزوسیانات و سایر ترکیبات مورد استفاده در تولید عایق رطوبتی، نقش مهمی در محاسبه سرمایه لازم دارد.

هزینه نیروی کار: هزینه استخدام و آموزش نیروی کار مورد نیاز برای فرآیند تولید ایزوگام نیز تأثیرگذار است.

سود تولید ایزوگام چقدر است؟

سود تولید ایزوگام به عوامل زیر وابسته است:

قیمت فروش: قیمتی که می‌توانید ایزوگام را به مشتریان خود بفروشید، تأثیر مستقیمی بر سود شما خواهد داشت. عواملی مانند رقابت در بازار، عرضه و تقاضا، ویژگی‌های محصول و استراتژی‌های بازاریابی می‌توانند قیمت را تحت تأثیر قرار دهند.

هزینه تولید: کاهش هزینه‌های تولید، از جمله هزینه‌های مواد اولیه، نیروی کار و انرژی، می‌تواند سود شما را افزایش دهد.

بازدهی تولید: بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش بازدهی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش تولید منجر شود و در نتیجه سود را افزایش دهد.

چرا باید کارخانه ایزوگام را راه اندازی کنیم؟

ایزوگام یک نوع الیاف مستحکم و با دوام است که مواد اولیه تشکیل دهنده آن قیر می باشد. امروزه از ایزوگام به عنوان عایق در برابر رطوبت ساختمان و بنا استفاده می شود. به واسطه ترکیب مواد مختلف از جمله لایه پلی اتیلن، پودر معدنی، فویل آلومینیوم و پلی استر، ایزوگام به عنوان یک لایحه حفاظتی خوب شناخته می شود. به دلایلی از جمله سهولت دسترسی به مواد اولیه، موقعیت جغرافیایی و آب و هوای ایران و … تاسیس کارخانه ایزوگام به عنوان یکی از کسب و کارهای سودمند، در حال رواج و توسعه می باشد. در طرح توجیهی کارخانه ایزوگام مهمترین مولفه های تعیین کننده در شیوه راه اندازی خط تولید ایزوگام و فروش آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

طرح تولید ایزوگام | نتیجه مطالعات مالی و اقتصادی

تحقیقات بازار و ارايه معيارهای محاسبه هر يک از موارد برآورد سرمايه ثابت و در گردش و توضيح پيرامون هزينه‌های ثابت و متغير طرح، پيش‌بينی و قيمت تمام‌شده و همچنين سود ساليانه طرح محاسبه گرديده است.

مهم‌ترين شاخص‌های مالی و اقتصادی طرح با محاسبات مالی که از نرم‌افزار Comfar III Expert استخراج شده، وضعيت قابل قبولی را به لحاظ مالی برای تولید عایق‌های رطوبتی با کیفیت نشان می‌دهد. به دلیل وجود تقاضای مازاد در طول چند سال اول  زمينه بسيار مساعدی برای ایجاد اين واحد  فراهم است.

دریافت مجوز با طرح توجیهی تولید ایزوگام

برای آغاز فعالیت‌های کارخانه تولید ایزوگام، اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌ها و مراجع ذی‌صلاح اجتناب‌ناپذیر است. این مجوزها شامل مجوزهای بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و عمرانی می‌شوند. همچنین، تهیه طرح توجیهی مالی با تحلیل دقیق هزینه‌ها، درآمدها، سودآوری و نرخ بازگشت سرمایه، نقش اساسی در جذب سرمایه‌گذاران و تأمین منابع مالی دارد. این طرح توجیهی، اطلاعات مالی و تجاری دقیقی را ارائه می‌دهد که به اطمینان از پایداری و سودآوری پروژه کمک می‌کند و در اخذ تسهیلات اعتباری و جذب سرمایه‌گذاران نقش کلیدی دارد.

نیروی انسانی مورد نیاز برای کارخانه ایزوگام

نیروی انسانی در کارخانه تولید ایزوگام نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. تخصص و تجربه کارکنان تاثیر مستقیم بر کیفیت و کارایی تولید دارد. این تیم باید از افراد متخصص و مجرب در زمینه‌های مختلف تشکیل شود تا تولید بهینه و با کیفیت محصول را تضمین کند.

لیست نیروی انسانی مورد نیاز برای کارخانه تولید ایزوگام در  طرح توجیهی تولید ایزوگام شامل موارد زیر است:

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص مدیریت و مدیران عالی: برای اداره کلیه فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص مهندسین تولید و فرآیند: برای نظارت بر فرآیندهای تولید، بهینه‌سازی عملیات و ارتقاء کیفیت.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص کارشناسان فنی و تخصصی: جهت راه‌اندازی و نگهداری تجهیزات و ماشین‌آلات تولید.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص کارگران تولید و عملیات: برای انجام کارهای عملیاتی مانند مخلوط‌سازی مواد، تشکیل قالب‌ها، تثبیت و بسته‌بندی.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص پرسنل کنترل کیفیت: جهت انجام بازرسی‌های کیفیتی در هر مرحله تولید.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص کارشناسان محیط‌زیست و بهداشت حرفه‌ای: برای اطمینان از ایمنی کارکنان و حفاظت از محیط زیست.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص کارشناسان بازاریابی و فروش: برای بررسی بازار، جذب مشتریان و ایجاد روابط تجاری.

طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص کارشناسان مالی و حسابداری: برای مدیریت مالی، بودجه‌بندی و گزارش‌گیری مالی.

تشکیل یک تیم متخصص و متنوع از نیروی انسانی باعث بهبود عملکرد کارخانه و دستیابی به کیفیت و کارایی بالاتر خواهد شد.

بررسی و توضیحات در مورد مواد اولیه لازم برای تولید در طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ایزوگام شامل مخلوط‌های معدنی، مواد شیمیایی و عوامل پایداری است. مخلوط‌های معدنی شامل موادی مانند معادن سیلیکاتی، آلومینیومی و کلسیمی می‌باشند که از طریق فرآیندهای مختلف به‌منظور افزایش عایقیت و مقاومت حرارتی به ترکیب‌های خاصی تبدیل می‌شوند. مواد شیمیایی نیز برای ترکیب‌هایی که خصوصیت‌های مورد نظر را فراهم می‌کنند، به‌کار می‌روند. همچنین، عوامل پایداری جهت افزایش عمر مفید و پایداری محصول نقش دارند. این مواد با دقت در ترکیب و میزان مناسب تضمین کیفیت و عملکرد محصول نهایی را به‌همراه دارند.

چشم انداز پروژه کارخانه ایزوگام در طرح توجیهی تولید ایزوگام در خصوص

چشم انداز پروژه کارخانه تولید ایزوگام به هدف ایجاد یک واحد صنعتی پیشرو در تولید محصولات عایق حرارتی و صوتی با کیفیت بالا می‌پردازد. این کارخانه با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین و تجهیزات پیشرفته، به تأمین نیازهای متنوع بازارهای داخلی و خارجی در صنایع ساخت و ساز، خودروسازی، الکترونیک و سایر صنایع مرتبط خواهد پرداخت.

چشم انداز این پروژه شامل ایجاد تجربه ارزشمندی برای مشتریان از طریق ارائه محصولات با کیفیت بالا، تعهد به حفاظت از محیط زیست و بهره‌برداری بهینه از منابع انسانی و مالی می‌باشد. همچنین، این پروژه به منظور افزایش اشتغال و توسعه اقتصادی منطقه، به عنوان یک مرکز تولید پایدار و مبتنی بر فناوری در زمینه مواد عایق حرارتی و صوتی در دستور کار قرار دارد.

بررسی بازار فروش و نکات مهم در جذب مشتری

با توجه به اهمیت استفاده از محصولات عایق حرارتی و صوتی در صنایع مختلف، بازار فروش این محصولات پتانسیل بالایی دارد. اصولی که در جذب مشتریان باید مورد توجه قرار گیرند، شامل ارائه محصولات با کیفیت و عملکرد برتر، تضمین مقاومت در برابر حرارت، صدا و عوامل محیطی، ارائه خدمات پس از فروش کارآمد، ایجاد انعطاف‌پذیری در تولید محصولات سفارشی، توسعه نسل‌های جدید محصولات با تکنولوژی‌های پیشرفته و بهبود مداوم کیفیت و قیمت‌ها می‌باشد. ایجاد ارتباطات قوی با مشتریان، ایجاد حس تعلق به برند و ارائه اطلاعات کامل و واضح درباره خصوصیات محصولات، مهمترین نکات در جذب مشتریان و ایجاد رقابتی‌ترین موقعیت در بازار می‌باشد.

بررسی بازار فروش و نکات مهم در جذب مشتری

ارائه راهکارهای بهبود کیفیت ایزوگام

برای بهبود کیفیت محصولات تولیدی در کارخانه ایزوگام، می‌توان از راهکارهایی اقدام کرد. ارتقاء تکنولوژی تولید و استفاده از مواد اولیه با کیفیت تر، بهبود فرآیندهای تولیدی با کنترل دقیق و اصول مدیریت کیفیت، از جمله راهکارهای کلیدی هستند. ایجاد سیستم بازخورد از مشتریان و پیگیری مستمر از نظرات و نیازهای آن‌ها به منظور بهترین تطابق با خواسته‌های بازار نقش مهمی در بهبود کیفیت خواهد داشت.

همچنین، آموزش منظم کارکنان در زمینه تکنیک‌های تولید و کنترل کیفیت، ترتیبات بهداشت و ایمنی، نگهداری تجهیزات و استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری دقیق جهت کنترل کیفیت، از دیگر اقدامات بهبودی می‌باشند. ترکیب همه این اقدامات به کمک فرآیندهای مستمر بهبود (CI)، می‌تواند به کاهش عیب‌ها، افزایش بهره‌وری و افزایش رضایت مشتریان کمک کند.

جدیدترین استارت آپ ها با موضوعات کارآفرینی

  1. ثبت و یا تغییرات شرکت
  2. تدوین استراتژی کسب و کار
  3. طراحی سایت
  4. بازرگانی و صادرات و واردات
  5. استانداردسازی و گواهینامه های ایزو
  6. .اخذ مجورها و برون سپاری کارهای اداری
  7. برندسازی
  8. خرید تجهیزات کسب و کار
  9. خرید مصالح ساختمانی

1 دیدگاه برای طرح توجیهی تولید ایزوگام

  1. مریم حیدری

    عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *