طرح توجیهی تولید یونولیت

(1 بررسی مشتری)

990,000ریال

طرح توجیهی تولید یونولیت را با 99 هزار تومان دانلود؛سپس جهت سفارش طرح توجیهی با ویژگی های پروژه تان با شماره 09333673303 تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید یونولیت، لازمه راه اندازی یک کارگاه یونولیت، داشتن اطلاعات لازم در زمینه تولید یونولیت است که با تدوین طرح توجیهی تولید یونولیت این اطلاعات بدست می آید. امروزه اکثر ساختمان ها سقف های زیبای کاذب دارند، یونولیت برای ساخت سقف های کاذب انتخاب بسیار مناسبی است زیرا دوام و مقاومت ساختمان را افزایش می دهد علاوه بر این درصد بالایی از یونولیت در داخل کشور تولید می شود بر همین اساس استفاده از آن از نظر اقتصادی بسیار بصرفه خواهد بود.

سفارش طرح توجیهی تولید یونولیت

برای سفارش طرح توجیهی تولید یونولیت می توانید با کارشناسان ما در کانون مشاوران طرح توجیهی تماس بگیرید.

طرح توجیهی تولید یونولیت چیست؟

این طرح جهت دریافت مصوبه بانکی و مجوزهای لازم نوشته می‌شود و برای راه اندازی یک تولیدی یا کارگاه یونولیت نیاز می‌باشد. امروزه استفاده از یونولیت‎ ها برای تولیداتی مانند سقف کاذب تبدیل به امری رایج شده، زیرا استفاده از یونولیت می‎تواند موجب صرفه جویی انرژی و افزایش ایمنی و دوام ساختمان‎ها شود.

از طرفی به دلیل کمبود واردات این محصول و درصد بالای تولید داخلی، استفاده از یونولیت ها صرفه اقتصادی بالاتری را به همراه خواهد داشت. یونولیت یا همان پلاستوفوم، ماده‎ای سفید رنگ است که در خطوط صنایع ساختمانی تولید می‎شود. از این رو راه اندازی یک تولیدی نیازمند طرح توجیهی تولید یونولیت می‌باشد.

پیش از آنکه بخواهید شروع به نوشتن طرح توجیهی کنید باید تحقیقات جامع و کاملی در این زمینه به عمل آورید. در یک طرح توجیهی تولید یونولیت ابتدا باید مشخصات طرح آورده شود و بعد به فرآیند و موارد لازم دیگر پرداخت.

یکی از مسائلی که باید به آن پرداخته شود این مورد می باشد که طرح توجیهی باید واقعیت‌ها را بیان کرده و داده های دقیق و منابع مرجع را در اختیار قرار دهد.

یونولیت چیست؟

یونولیت ماده بسیار مهمی است که برای عایق کاری، مورد استفاده قرار می گیرد، این ماده برای طراحی ساخت سقف های کاذب نیز مورد استفاده قرار می گیرد، یونولیت تخلخل نسبتاً قابل توجهی دارد و رنگ آن سفید است. این ماده یک عایق مناسب در برابر صدا و حرارت و حتی دما به کار می رود علاوه بر این وزن سبک و مناسبی نیز دارد.

بلوک یونولیت نسبت به سایر بلوک های ساختمانی دیگر وزن کمتری دارد، حجم این بلوک ها نسبت به بلوک سیمانی بیشتر است بر همین اساس استفاده از بلوک یونولیتی منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز می شود. یکی از مزایای پلاستوفرم مقاومت آن در برابر آب و رطوبت است علاوه بر این مقاومت بالای آن موجب افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله و یا سایر حوادث طبیعی می شود.

 

حمل و نقل آن بسیار آسان و راحت است، یکی از مهمترین دلایل اهمیت مواد یونولیتی قیمت خرید آنها است در شرایط دنیای امروز که هزینه خرید مصالح ساختمانی بسیار گران است انتخاب مصالح مقاوم و بصرفه ای مانند یونولیت ارزش بسیار زیادی دارد بر همین اساس چرخ تولید این ماده در کارگاه های گوناگون رونق چشمگیری داشته است. استفاده از این ماده موجب کاهش استفاده از سیمان، خاک، گچ و … نیز می شود.

معرفی محصول

در ابتدا لازم است اشاره کنیم که یونولیت با نام های پلاستوفوم و فوم پلی استایرن نیز شناخته می شود. یونولیت یک ماده به رنگ سفید می باشد. از ویژگی های بارز آن می توان به عایق در برابر رطوبت و صدا اشاره کرد.

یونولیت  از فرآورده های صنعت پتروشیمی است چراکه این ماده بر پایه اکستروژن مخلوط پلی استایرن و یک عامل پف زا در نقطعه جوش پایین در دمای فرآیند مذاب پلمیر منبسط شده به وجود می آید. از نظر ظاهری یونولیت دارای بلورهای ریزی می باشد. ساختار سلولی این ماده باعث شده است که برابر آب مقاومت خوبی داشته باشد و به راحتی فاسد نشود.

پلاستوفوم در واقع شکلی از مواد پلیمری است که نوعی از آن ” پلی استایرن انبساطی ” با علامت اختصاری EPS نامیده می شود. از این نوع یونولیت در مصارف مختلفی که مهم ترین آن عایق بندی است، استفاده می شود.

لازم است اشاره کنیم یونولیت ها با توجه به ساختار و ظاهری که دارند، همینطور وزن حجمی در اشکال، ابعاد و ضخامت های مختلفی در بازار عرضه می گردند. برای مشاهده سایر طرح توجیهی صنایع ساختمانی کلیک کنید.

طرح توجیهی تولید یونولیت

در صنعت ساختمان سازی استفاده از مصالح متخلخل و سبک اهمیت بسیار زیادی دارد، پلاستوفوم نیز یکی از مصالح مناسب با وزن کم است که می توان آن را به جای بسیاری از مصالح سنگین ساختمانی بکار گرفت. استفاده از یونولیت موجب افزایش ایمنی ساختمان و کاهش مدت زمان ساخت آن می شود. قیمت خرید این ماده بسیار مناسب است به همین خاطر پیش بینی می شود که آینده روشنی در انتظار این محصولات می باشد.

در طرح توجیهی تولید یونولیت تمام جوانب تولید این ماده اعم از هزینه پرداختی، تجهیزات مورد نیاز، مواد اولیه و … که همگی برای ساخت یونولیت مورد نیاز است به طور کامل در نظر گرفته می شود. در واقع از طریق این طرح توجیهی شما می توانید یک دید کلی نسبت به میزان سود و هزینه های این پروژه داشته باشید تا از این طریق بهتر بتوانید برای راه اندازی کارگاه تولید این ماده تصمیم بگیرید.

برآورد هزینه های تولید یونولیت اهمیت زیادی دارد، بسیاری از سرمایه گذاران قبل از اقدام برای شروع پروژه ابتدا سود حاصل از پروژه و هزینه های آن را در نظر می گیرند تا ببینند که آن پروژه از نظر اقتصادی به نفع آنها است و یا خیر.

کاربرد های یونولیت

امروزه کاربرد های متنوعی برای این ماده در صنایع می توان ذکر کرد، صنایع تولید کننده مواد غذایی برای بسته بندی محصولات خود از این ماده استفاده می کنند حتی در صنایع یخچال سازی و سردخانه ها نیز کاربرد فراوان دارد. یکی از کاربردهای ویژه و پرطرفدار یونولیت ساخت سقف های جذاب کاذب آشپزخانه است، امروزه در اکثر ساختمان های مدرن و لوکس سقف کاذب طراحی می شود.

حتی در صنایع راه سازی نیز می توان از این ماده استفاده نمود، یونولیت برای محافظت از جاده ها در برابر یخ زدن و هر گونه آسیب بسیار مناسب است، بیشترین کاربرد این ماده در زمینه ساخت ساختمان مطرح می شود زیرا افراد فعال در صنعت ساخت و ساز هموراه به دنبال با کیفیت ترین و ارزان ترین مصالح هستند.

برخی از افراد به اشتباه گمان می کنند که بلوک پلاستوفوم در برابر آتش از مقاومت بالایی برخوردار نیست در حالی که این تفکر اشتباه است و اکثر یونولیت های با کیفیت و درجه یک عملکرد خوبی در برابر آتش دارند در واقع ضعیف بودن این ماده در برابر آتش نشان دهنده ی کیفیت پایین آن خواهد بود.

امروزه این ماده در حجم ها و ابعاد مختلف طراحی و تولید می شوند که همین موضوع باعث افزایش کارایی آنها در صنعت شده است بنابراین می توان این ماده را با توجه به نوع نیاز مصرف کننده در ابعاد مناسب سفارش داد روز به روز میزان درخواست سفارش این ماده در حال افزایش است که همین موضوع نشان دهنده اهمیت تولید و ساخت یونولیت در کارگاه ها می باشد.

 

 

ابزار مورد نیاز تولید یونولیت

برای تولید یونولیت به فضای زیادی نیاز است و هرچه میزان تولید کارگاه افزایش پیدا کند آنگاه به فضای بزرگتری نیاز خواهد بود، در تولید این ماده میزان آب زیادی مصرف می شود حدوداً در هر ساعت چهارصد لیتر آب نیاز است، علاوه بر آب برای پخت مواد به گاز نیز نیاز است. کارگاه های تولید یونولیت با بکارگیری مواد اولیه و با استفاده تجهیزات و ماشین آلات ویژه این ماده را آماده می کنند.

دستگاه بخار، دستگاه مواد پز، دستگاه بلوکر، آسیاب مواد زائد، دستگاه خشک کن، سیلو سیستم و … نمونه هایی از دستگاه های مهم کارگاه این تولیدی است برای تولید یونولیت هزینه بسیار زیادی صرف تهیه تجهیزات می شود، علاوه بر این هزینه تامین آب و گاز و دستمزد کارگران فعال این کارگاه نیز باید در نظر گرفته شود.

بررسی سابقه مصرف محصول

بیشترین مصرف پلی استایرن انبساطی در حوزه ساخت و ساز، بسته بندی و پلاستیک می باشد، به طوری که 95 درصد از میزان مصرف این محصول را شامل می شود. در حال حاضر میزان تقاضا برای این محصول در حال افزایش است به طوری که سالانه 6 میلیون تن از این محصول تولید و عرضه می گردد.

ویژگی های یونولیت

یونولیت ها و یا بلوک های پلاستوفوم با توجه به ویژگی های مختلفی که دارند، برای مصارف ساختمانی مورد توجه قرار گرفته اند. از مهم ترین ویژگی های یونولیت برای مصارف ساختمانی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • بلوک های پلاستوفوم بسیار سبک هستند.
  • با استفاده از بلوک های پلاستوفوم، به میزان 30 درصد از حجم بتن مصرفی کاهش می یابد.
  •  در پی استفاده از بلوک های پلاستوفوم مصرف فولاد و تیرچه کاهش می یابد.
  •  و …

چه آینده ای در انتظار تولید یونولیت می‌باشد؟

این روزها که استفاده از پلاستوفوم جایگزینی برای مصالح سنگین ساختمانی شده است، جامعه مهندسی هر روز بیشتر از قبل تلاش می‌کند تا مقاومت و مدت زمان ساخت را کاهش دهد. یونولیت نیز نقش به سزایی در این عامل دارد.

یونولیت می‌تواند همچنین عایق صدای مناسبی برای دیوارها به شمار رود و مانع از انتقال رطوبت و انرژی نیز می‌شود.

پیش بینی می‌شود با توجه به گستردگی این پلیمر فشرده آینده صنعت یونولیت سازی بسیار روشن است و این پلیمر مقرون به صرفه در آینده ای نزدیک به جز اصلی ساختمان سازی و بسته بندی تبدیل خواهد شد.

ماشین آلات و ابزار موردنیاز و بررسی اقتصادی تولید یونولیت

  • فضای مناسب تولید یونولیت در حدود پانصد متر زیر بنا می‌باشد و هر چه تولید افزایش یابد باید این فضا بزرگتر شود.
  • میزان مصرف چهارصد لیتر آب در هر ساعت در تولید یونولیت الزامی می‌باشد.
  • گاز یکصد متر مکعب بر ساعت جهت پخت مواد
  • تهیه مواد اولیه از بازار هر کیلوگرم در حدود چهارده الی بیست میلیون تومان به فروش می‌رسد.

همچنین ابزار و ماشین آلات زیر که باید تهیه گردند.

  • دستگاه برش همراه میز برش
  • دستگاه بلوکر
  • آسیاب مواد زائد
  • دستگاه خشک کن
  • دستگاه بخار
  • ماشین مواد پز

همینطور هزینه‌ های لازم برای در نظر گرفتن کارکنان می‌تواند از جمله هزینه های اقتصادی به شمار رفته در راه اندازی تولیدی باشد.

چه لزومی به نوشتن طرح توجیهی تولید یونولیت می‌ باشد؟

طرح توجیهی یک ابزار مناسب برای بررسی کسب و کار می‌باشد. در این طرح باید تمام جوانب تولیدی که قرار است افتتاح شود، مورد بررسی گردد.

جوانبی از جمله بازار کار، بخش‎های فنی، گردش مالی و غیره.

که هرکدام از آن ها اهمیت های ویژه خود را دارند و اهمال در کدام از این موارد می تواند موجب ضرر و زیان شرکت و سرمایه گذارها شود.

حال پیش از هرچیزی باید به این موضوع بپردازیم که:

چرا طرح توجیهی تولید یونولیت برای ارائه به سرمایه گذاران لازم است؟

طرح فنی و توجیهی در واقع به شما قبل از هرگونه خرجی یک دید کلی از میزان سرمایه و پروژه میدهد. یعنی شما با توجه به آمار و نمودارهای ارائه شده فنی مهندسی میتوانید دیدی نسبی از میزان هزینه های لازم و همینطور سود ارائه شده و مدت زمان برگشت سرمایه را به سرمایه گذاران بدهید که می تواند به جذب سرمایه گذار به خصوص برای شرکت های نوپا مفیدتر واقع شود.

مقدمه و خلاصه طرح ارائه دهنده یک دورنمای کلی از آنچه پیش رو است را در اختیار مخاطب قرار می دهد.

طرح توجیهی تولید یونولیت

طرح توجیهی چه اطلاعاتی را شامل میشود:

در قسمت بعدی هزینه‎های ابتدایی محاسبه و ارائه می شود و جمع بندی از هزینه‎های کلی را نشان می دهد. سپس طرح توجیهی تولید یونولیت به معرفی طرح تولید می پردازد و هرآنچه لازم است درباره یونولیت گفته شود را بیان می‎کند، هزینه تجهیزات و مواد اولیه را با توجه به واردات و صادرات و قیمت روز محاسبه کرده و ظرفیت بازار را متناسب با حجم تولید و واردات مشخص می کند.

آشنایی با روند فنی، اطلاعات لازم در خصوص ابزارها و ماشین‎آلات و هزینه‎هایی که قرار است روی دست تولیدی گذاشته شود، می‎ تواند تاثیر به سزایی در کاهش هزینه ها داشته باشد و مقرون به صرفه ترین شیوه ها را در اختیار شرکت قرار دهد.

سهم‎ها در طرح توجیهی اهمیت بسیاری دارند. آنچه به عنوان سهم آورده متقاضی شناخته می شود و سهم تسهیلات لازم برای اجرایی کردن طرح از جمله مواردی هستند که در طرح توجیهی به طور مفصل به آن‎ها پرداخته می شود.

آیا بررسی هزینه ها برای شروع کار الزامی است؟

برای بسیاری از شرکت‎های سرمایه‎گذار زمان بازگشت سرمایه می‎تواند پراهمیت باشد، طرح توجیهی تولید یونولیت با محاسبه دقیق هزینه‎ها، با بررسی فضای مورد نیاز و سرمایه کلی که در اختیار تولیدی قرار گرفته، می‎تواند نموداری شامل زمان تقریبی بازگشت سرمایه را در اختیار سرمایه‎گذاران قراردهد و از این رو در سوددهی شرکت بسیار کارآمد و موثر خواهد بود.

و اما طرح توجیهی تولید یونولیت چه تاثیری بر بازاریابی و مشتریان میگذارد؟

طرح توجیهی تولید می تواند با نشان دادن شرایط بازار، میزان تقاضاها، سلیقه‎ مشتریان و جدیدترین نیازهای روز، به تولیدی کمک کند تا شناخت بیشتری روی بازار پیدا کرده، مشتریان را شناسایی کنند و بهترین شیوه بازاریابی را برای جلب نظر مشتریان برگزینند و از این رو می تواند نکته عطفی در مقایسه با رقبا و سایر تولیدی ها باشد.

در بازار پر از رقابت امروزه، لزوم استفاده از طرح‎ های توجیهی برای جلوگیری از ضرر و زیان و رساندن سرمایه گذاران به سوددهی می تواند برگ برنده‎ ای برای شرکت ها و سرمایه گذاران باشد.

مزایای یونولیت | طرح توجیهی یونولیت

بلوک پلاستوفوم دارای مزیت های قابل توجهی می باشد که از مهم ترین آن ها به شرح موارد زیر است:

  • بلوک پلاستوفوم در مقایسه با بلوک های سیمانی بسیار سبک است.
  • از آنجایی که بلوک پلاستوفوم سبک است و هر کدام از نظر حجمی معادل ده عدد بلوک سفالی می باشد، ضمن سرعت بالای اجرای سسب می شود در زمان و با صرف هزینه و نیروی انسانی کم تری اجرا شود.
  • بلوک پلاستوفوم بسیار در برابر آب و رطوبت مقاوم است.
  • با استفاده از بلوک پلاستوفوم در نهایت ساختمان در برابر زلزله نیز مقاوم تر خواهد بود.
  • در میزان مصرف، گچ، خاک، آهن آلات، بلوک سیمانی و … صرفه جویی می شود.
  • حمل و نقل سریع بلوک پلاستوفوم آسان و سریع است.
  • در هر صد متر مربع از ساختمان، استفاده از بلوک پلاستوفوم باعث کاهش پانزده تن از وزن ساختمان می شود.
  • استفاده از بلوک پلاستوفوم صرفه اقتصادی دارد، چراکه بسیار ارزان است و باعث کاهش و صرفه جویی در هزینه اسکلت و فونداسیون نیز می شود.
  • میزان مصرف آب در اجرای ساختمان با بلوک پلاستوفوم کاهش می یابد.
  • ماده اولیه پلی استایرن حاوی گاز پنتان است.
  • بلوک پلاستوفوم بایستی که پس از 48 ساعت پس از تولید، مصرف شود، چراکه دارای گازهای سمی است.
  • بلوک پلاستوفوم که دارای کیفیت خوبی باشد، بایستی در برابر آتش عملکرد خوبی داشته باشد، به طوری که اگر آتش بگیرد، پس از گذشتن مسافتی خاموش شود. یونولیتی که در برابر آنش همچون بنزین عمل کند، دارای کیفیت پایینی است.

​کد آیسیک محصول

کد آیسیک بلوک پلاستوفوم 2413512333 و ​کد تعرفه گمرکی آن 390311​ می باشد.

طرح توجیهی تولید یونولیت

یونولیت كاربردهای متنوعی را به شرح ذیل به خود اختصاص داده است . بیش از ٥٠ سال است كه این محصول در بسیاری از كاربردهای بسته بندی جای خود را باز كرده است . یونولیت در سال های اخیر جاذبه زیادی در بخش های مختلف صنعت ساختمان پیدا كرده است . از جمله كاربردهای مهم این فوم ها در ساختمان می توان ، استفاده به عنوان بلوك سقفی ، عایق حرارتی یا صوتی را نام برد ، كه در سال های اخیر یونولیت جایگزین سفال در سقف منازل و ساختمان ها شده است .

یونولیت سبك ، عایق حرارتی ، برودتی و صوتی می باشد و با استفاده از این بلوك ها به جای بلوك های سنتی ، حدود ۷۰ درصد از هدررفت انرژی جلوگیری می شود . به طور كلی دانه های پلی استایرن انبساطی به عنوان یك محصول نهایی به بازار عرضه می شود ، كه در كارگاه های مصرف كننده بدون انجام هیچگونه واكنش شیمیایی تبدیل به انواع قطعات و ورق های پلی استایرن انبساطی ( یونولیت ) می شود ، كه این یونولیت بر حسب دانسیته و شكل و اندازه در زمینه بسته بندی و یا عایق كاری به كار برده می شود .

به علت قابلیت قالب پذیری این ماده در هر شكل و اندازه ای ، خطوط مصرف كننده پلی استایرن انبساطی توانایی تولید انواع محصول را به هر شكل و اندازه ای دارا می باشند و این كار فقط با تعویض قالب امكان پذیر است . از دلایل گسترش كاربرد این محصول می توان به موارد زیر اشاره كرد ، كه علاوه بر كاهش وزن ، باعث صرفه جویی هزینه های ساخت در ساختمان تا حدود ٤٠ درصد می شود .

  • قیمت نسبتاً پایین
  • وزن بسیار پایین
  • افزایش سرعت اجرا كه به دلیل سبكی قطعه و حجم بالا ، زمان اجرا حدود ۲۸ درصد كاهش می یابد .
  • كاهش هزینه نیروی انسانی
  • كاهش حجم و هزینه بتن
  • افزایش کیفیت بتن
  • کاهش قطر سازه های فلزی و بتونی
  • اجرای راحت لوله كشی در ضخامت سقف
  • صرفه جویی در هزینه اسكلت و فونداسیون
  • صرفه جویی در هزینه كلی اجرای سقف شامل صرفه جویی در بلوک سیمانی دو عدد در هر متر مربع و صرفه جویی در مصرف تیرچه با تغییر دهانه تیرچه ها از ٥٠ سانتی متر به ٦٠ سانتی متر و حتی ٩٠ سانتی متر كه به صرفه جویی ٢٠ تا ٤٠ درصدی آهن ساختمان می انجامد . صرفه جویی در اندود گچ و خاک و دیگر نیازی به رابیس بندی نمی باشد .
  • صرفه جویی در آهن آلات : در هر متر مربع ٢٢% کاهش می یابد .
  • صرفه جویی در قالب بندی : نیاز به قالب بندی خاص نمی باشد و به دلیل برش آسان امکان پوشش کناره ها را دارد .
  • صرفه جویی در حمل بار و انرژی : به جای حمل ١٢ متر مکعب بلوک سیمانی به وزن ١٠ تن با همان کامیون مقدار ٣٦ متر مکعب به وزن ٥٠٤ کیلوگرم حمل می گردد و زمان تخلیه نیز ٣٠ % کاهش می یابد .

كاهش مصرف آب ، در این نوع بلوك نیازی به مصرف آب نیست و تنها در مناطق گرمسیر ، در مقایسه با بلوك های سنتی حدود ٣٠% به آب نیاز دارد . با استفاده از بلوك های سقفی پلی استایرن ، از وزن سقف ساختمان در هر ۱۰۰ متر ۳۲ تن كاسته می شود .

به عنوان مثال ، برای هر ۱۰۰ متر آپارتمان ، كارگر باید ۳۲ تن بار را سوار بر كامیون و برای حمل به طبقات گوناگون مجدداً تخلیه نماید . مقدار خساراتی كه در این راه ، به بارها ( سفال و تیغه ) وارد می شود ، بسیار سنگین است . در حالی كه با استفاده از پلی استایرن ، این موارد در مدتی كوتاه و با مبلغ كمتر انجام می شود . در مرحله نصب نیز با بهره گیری از این روش جدید ، می توان وزن را كم تر كرد . ضمن این كه در مصرف تیرچه – میل گرد و سیمان هم بسیار صرفه جویی می شود .

هم چنین ساختمان ها نیز از استحكام مناسب برخوردار خواهند شد . با كاهش وزن یك ساختمان ۱۰۰ متری ، به میزان ۳۲ تن ، در هنگام زلزله ، ستون ها در برابر لرزش زمین بیشتر مقاومت خواهند داشت و از احتمال ویران شدن ساختمان چندین برابر كاسته می شود . بدین ترتیب ، كاهش وزن ساختمان می تواند به بهبود رفتار سازه در برابر زلزله نیز كمك نماید .

بررسی سابقه مصرف محصول

بیشترین مصرف پلی استایرن انبساطی در حوزه ساخت و ساز، بسته بندی و پلاستیک می باشد، به طوری که 95 درصد از میزان مصرف این محصول را شامل می شود. در حال حاضر میزان تقاضا برای این محصول در حال افزایش است به طوری که سالانه 6 میلیون تن از این محصول تولید و عرضه می گردد.

یونولیت چیست؟

یونولیت ماده بسیار مهمی است که برای عایق کاری، مورد استفاده قرار می گیرد، این ماده برای طراحی ساخت سقف های کاذب نیز مورد استفاده قرار می گیرد، یونولیت تخلخل نسبتاً قابل توجهی دارد و رنگ آن سفید است. این ماده یک عایق مناسب در برابر صدا و حرارت و حتی دما به کار می رود علاوه بر این وزن سبک و مناسبی نیز دارد.

بلوک یونولیت نسبت به سایر بلوک های ساختمانی دیگر وزن کمتری دارد، حجم این بلوک ها نسبت به بلوک سیمانی بیشتر است بر همین اساس استفاده از بلوک یونولیتی منجر به افزایش سرعت ساخت و ساز می شود. یکی از مزایای پلاستوفرم مقاومت آن در برابر آب و رطوبت است علاوه بر این مقاومت بالای آن موجب افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله و یا سایر حوادث طبیعی می شود.

 

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع یونولیت اعم از سقفی و دیواری

یونولیت در فرآیندی كاملاً فیزیكی تولید می شود و عمدتاً محصولاتی سبك و حجیم هستند . به همین علت ، واحدهای صنعتی در مناطقی احداث می شوند ، كه به مراكز مصرف نزدیك باشند . به همین دلیل ، واردات و صادرات برای این محصول صورت نمی گیرد . همچنین ، آمار دقیقی در خصوص ظرفیت ، تولید و مصرف یونوبلوك در مناطق مختلف جهان وجود ندارد .

بر پایه اطلاعات موجود برای پلی استایرن انبساطی تنها می توان روند رو به رشدی را برای كاربرد این محصول در صنعت ساختمان سازی متصور دانست . اکثر کشورهای تولید کننده پلی استایرن انبساطی ، تولید کننده این محصول نیز می باشند . کشورهای بزرگ تولید کننده پلی استایرن عبارتند از :

آمریکا ، چین ، آلمان ، فرانسه ، کره جنوبی ، سنگاپور و ژاپن . در این کشورها به میزان نیاز پلی استایرن انبساطی تبدیل به یونولیت می شود . آمار دقیقی در دست نیست ولی حدود ٥٠% پلی استایرن انبساطی برای تولید یونولیت استفاده می شود که حدود ٢ میلیون تن می باشد .

 شرایط واردات و صادرات محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید انواع یونولیت اعم از سقفی و دیواری

عرضه و تقاضای جهانی و منطقه ای یونو بلوک متداول نیست . در سال های گذشته نیز پلی استایرن انبساطی مناسب برای تولید یونوبلوك به عنوان ماده اولیه به كشور وارد شده است و در واحدهای صنعتی ، یونولیت تولید شده است . پیش بینی می شود با وجود مصرف رو به رشد یونو بلوک در كشور و عدم تامین ماده اولیه در داخل كشور ، واردات ماده اولیه این محصول در سال های آینده افزایش یابد .

در سال های گذشته ، واردات ماده اولیه تولید یونولیت یعنی پلی استایرن قابل انبساط به اشكال ابتدائی با تعرفه ١١/٣٩٠٣ ( سیستم هماهنگ شده توصیف و كدگذاری كالا ) با موافقت وزارت بازرگانی و با سود ٤% انجام انجام پذیرفته است .

صادرات و واردات این محصول با توجه به حجیم بودن و اشغال فضای زیاد در حمل و نقل رایج نیست . همچنین فرایند تولید ساده و سرمایه گذاری کم واحد تولیدی باعث شده است ، تا اکثر مصرف کنندگان خود مبادرت به تولید این محصول کنند و از محصول وارداتی استفاده نکنند . تولید این محصول حتی اگر با ماده اولیه وارداتی هم باشد ، از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از واردات می باشد . چون صادرات یونولیت رواج ندارد ، لذا برای این محصول شرایط صادراتی هم وجود ندارد .

مزایای یونولیت | طرح توجیهی یونولیت

بلوک پلاستوفوم دارای مزیت های قابل توجهی می باشد که از مهم ترین آن ها به شرح موارد زیر است:

  • بلوک پلاستوفوم در مقایسه با بلوک های سیمانی بسیار سبک است.
  • از آنجایی که بلوک پلاستوفوم سبک است و هر کدام از نظر حجمی معادل ده عدد بلوک سفالی می باشد، ضمن سرعت بالای اجرای سسب می شود در زمان و با صرف هزینه و نیروی انسانی کم تری اجرا شود.
  • بلوک پلاستوفوم بسیار در برابر آب و رطوبت مقاوم است.
  • با استفاده از بلوک پلاستوفوم در نهایت ساختمان در برابر زلزله نیز مقاوم تر خواهد بود.
  • در میزان مصرف، گچ، خاک، آهن آلات، بلوک سیمانی و … صرفه جویی می شود.
  • حمل و نقل سریع بلوک پلاستوفوم آسان و سریع است.
  • در هر صد متر مربع از ساختمان، استفاده از بلوک پلاستوفوم باعث کاهش پانزده تن از وزن ساختمان می شود.
  • استفاده از بلوک پلاستوفوم صرفه اقتصادی دارد، چراکه بسیار ارزان است و باعث کاهش و صرفه جویی در هزینه اسکلت و فونداسیون نیز می شود.
  • میزان مصرف آب در اجرای ساختمان با بلوک پلاستوفوم کاهش می یابد.

تذکر مهم

  • ماده اولیه پلی استایرن حاوی گاز پنتان است.
  • بلوک پلاستوفوم بایستی که پس از 48 ساعت پس از تولید، مصرف شود، چراکه دارای گازهای سمی است.
  • بلوک پلاستوفوم که دارای کیفیت خوبی باشد، بایستی در برابر آتش عملکرد خوبی داشته باشد، به طوری که اگر آتش بگیرد، پس از گذشتن مسافتی خاموش شود. یونولیتی که در برابر آنش همچون بنزین عمل کند، دارای کیفیت پایینی است.

 

اهمیت استراتژیک انواع یونولیت اعم از سقفی و دیواری :

یونولیت ها دارای اهمیت فوق العاده ای در دنیای امروز هستند ، بدین معنی که این محصول با توجه به اهمیت عایق کاری های صوتی و حرارتی در ساختمان ها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است . همچنین این محصول با توجه به اینکه سبک می باشد و به عنوان جایگزین سفال در ساختمان ها استفاده می شود ، از این حیث نیز اهمیت دارد . بطور خلاصه می توان گفت که این محصول به علت سبکی ، عایق بودن صوتی و حرارتی تقریبا جایگزین مواد دیگر مورد استفاده در صنعت ساختمان گردیده است .

روش تولید یونولیت

یونولیت را کارخانه‌جات تولید کننده یونولیت به دو روش اتوماتیک و غیر اتوماتیک ( دستی ) تولید می‌کنند.ماده خام یونولیت که به شکل دانه‌هایی ریز هستند، از موادی به نام استایرن تولید شده‌اند و در مراحل اولیه تولید یونولیت، این دانه‌ها باید ۵۰ برابر بزرگ‌تر شوند.

تولید یونولیت به روش دستی

در روش دستی، ابتدا با پخت دانه‌های کوچک در دیگ بخار و منبسط کردن آن‌ها آغاز می‌شود، که اگر عمل انبساط به خوبی صورت گرفته باشد و میزان چگالی یونولیت به اندازه قابل قبولی باشد، مواد منبسط شده را به دستگاه‌های بعدی می‌فرستند تا عمل خشک شدن آن انجام شود، در غیر این صورت مرحله اول مجدد تکرار می‌شود، تا عمل انبساط بیشتر انجام شود.
پس از انجام پخت اولیه مواد یونولیت، دستگاه بلوکر آماده دریافت مواد می‌شود، تا عمل فشرده سازی دانه‌های یونولیت در آن صورت بگیرد و بلوک‌های مکعب مستطیل شکل در ابعادی ۲۰۰*۱۰۰*۱۰۰ سانتی متر، که معمول‌ترین اندازه بلوک‌های تولید شده یونولیت در روش دستی است، تولید ‌شوند.

تولید یونولیت به روش اتوماتیک

در روش اتوماتیک، تمامی مراحل توسط دستگاه‌های اتوماتیک انجام می‌شود و بلوک‌های مکعب مستطیل یونولیت، در طول ۴ و ۶ متر نیز تولید می شوند.چه در روش دستی و چه در روش اتوماتیک، پس از تبدیل دانه‌های استایرن به بلوک یونولیت، نیاز است، تا بلوک‌ها جهت خشک شدن در معرض هوای آزاد قرار بگیرند و سپس وارد مرحله‌ی برش شوند.
برش یونولیت معمولا با توجه به نیاز و سفارش مشتری در چند حالت انجام می‌شود؛ اگر برش‌ها ساده و به صورت ورق باشند، که در برش، استفاده از میزهای برش ساده کفایت می‌کند، اما اگر بخواهند یونولیت را به شکل یونولیت سقفی ساختمانی که در دسته بندی اشکال خاص قرار دارد، برش دهند، از میز سی ان سی جهت برش این دسته از اشکال خاص استفاده می‌کنند.

موارد مصرف و کاربرد یونو بلوک یا یونولیت سقفی

 

یونوبلوک کاربردهای متنوعی را به شرح ذیل به خود اختصاص داده است. بیش از 50 سال است که این محصول در بسیاری از کاربردهای بسته بندی جای خود را باز کرده است.

یونوبلوک در سالهای اخیر جاذبه زیادی در بخشهای مختلف صنعت ساختمان پیدا کرده است. از جمله کاربردهای مهم این فوم های سقفی در ساختمان می توان، استفاده بعنوان بلوک سقفی، عایق حرارتی یا صوتی را نام برد که در سالهای اخیر یونوبلوک جایگزین سفال در سقف منازل و ساختمانها شده است.

یونوبلوک سبک ، عایق حرارتی، برودتی و صوتی می باشد و با استفاده از این بلوک ها به جای بلوک های سنتی، حدود 70 درصد از هدررفت انرژی جلوگیری می شود

به طور کلی دانه های پلی استایرن انبساطی به عنوان یک محصول نهایی به بازار عرضه می شود که در کارگاه های مصرف کننده بدون انجام هیچگونه واکنش شیمیایی تبدیل به انواع قطعات و ورق های پلی استایرن انبساطی (یونوبلوک) می شود که این یونوبلوک بر حسب دانسیته و شکل و اندازه در زمینه بسته بندی و یا عایق کاری به کار برده می شود.

به علت قابلیت قالب پذیری این ماده در هر شکل و اندازه ای، خطوط مصرف کنندة پلی استایرن انبساطی توانایی تولید انواع محصول را به هر شکل و اندازه ای دارا می باشند و این کار فقط با تعویض قالب امکان پذیر است.

در طرح توجیهی تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت)، موارد زیر باید مورد بررسی قرار گیرند:

  1. تحلیل بازار: شامل بررسی نیاز و تقاضای بازار برای فوم سقفی و دیواری، شناسایی رقبا و تحلیل روند رشد بازار است. همچنین باید مشخص شود که آیا بازار قادر به جذب تولیدات ما است یا خیر.
  2. تحلیل فنی و تکنیکی: شامل بررسی فرآیند تولید فوم سقفی و دیواری، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز، تأمین مواد اولیه، استانداردها و مشخصات فنی محصول و مسائل مربوط به کیفیت و کنترل کیفیت است.
  3. تحلیل مالی: شامل محاسبه هزینه‌های تولید شامل هزینه مواد اولیه، نیروی کار، اجاره و خرید تجهیزات، هزینه‌های بازاریابی و توزیع، هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های اداری و سرمایه‌گذاری اولیه است. همچنین باید درآمد پیش‌بینی شده و سودآوری پروژه محاسبه شود.
  4. تحلیل مدیریتی: شامل بررسی ساختار سازمانی، نیروی کار، فرایندهای عملیاتی، سیستم های اطلاعاتی و مدیریتی و مشکلات مربوط به مدیریت پروژه است.
  5. تحلیل محیطی و قانونی: شامل بررسی محدودیت‌ها و قوانین مربوط به تولید فوم سقفی و دیواری، تأثیرات زیست‌محیطی و اجتماعی، نقاط ضعف و قوت محیط کسب و کار و مدل‌های پایداری است.

طرح توجیهی تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت) به ما کمک می‌کند تا ایده تجاری و پتانسیل سودآوری آن را ارزیابی کنیم. این طرح به ما اطمینان می‌دهد که تمامعناصر مربوط به تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت)، از جمله بازار، تکنیک‌های تولید، هزینه‌ها، مدیریت و جوانب قانونی در نظر گرفته شده و در نهایت به یک تصمیم درست برای سرمایه‌گذاری در این صنعت منجر می‌شود.

با توجه به تحلیل بازار، طرح توجیهی ما بررسی می‌کند که آیا بازار برای فوم سقفی و دیواری (یونولیت) رقابت‌پذیر و پرسود است یا خیر. این تحلیل شامل شناسایی نیازها و تقاضاهای بازار، تحلیل رقبا و تعیین روند رشد بازار است. با توجه به نتایج این تحلیل، می‌توان تصمیم‌گیری درباره ورود به این صنعت را انجام داد یا در صورت وجود رقبا، راهبردهای بازاریابی و تبلیغاتی مناسب را برنامه‌ریزی کرد.

تحلیل فنی و تکنیکی در طرح توجیهی به بررسی جوانب تولید فوم سقفی و دیواری می‌پردازد. این شامل بررسی فرآیند تولید، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز، استانداردها و کیفیت محصول است. در این تحلیل، میزان تأمین مواد اولیه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تحلیل مالی در طرح توجیهی به ارزیابی سودآوری و اقتصادی بودن پروژه می‌پردازد. در این تحلیل، هزینه‌های تولید شامل مواد اولیه، نیروی کار، تجهیزات و هزینه‌های بازاریابی و توزیع مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین، درآمد پیش‌بینی شده و سودآوری پروژه نیز محاسبه می‌شود.

تحلیل مدیریتی در طرح توجیهی به بررسی جوانب مدیریتی پروژه می‌پردازد. این شامل ساختار سازمانی، نیروی کار، فرآیندهای عملیاتی و سیستم‌های مدیریتی است. هدف این تحلیل، اطمینان حاصل کردن از قابلیت مدیریتی صحیح و کارآمد پروژه است.

در نهایت، تحلیل محیطی و قانونی در طرح توجیهی ما به بررسی محدودیت‌ها، قوانین مربوطه و تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی می‌پردازد.

 

✳️ فرایند تولید بلوک های سقفی پلی استایرن (فوم سقفی) به شرح زیر میباشد :     

تولید فوم پلی استایرن منبسط شده شامل سه مرحله است. در مرحله اول، دانه های پلی استایرن حاوی عامل پف زا وارد یک تانک عمودی مجهز به همزن و ورودی بخار می شود. این مرحله را پیش انبساط (Pre-expansion) می نامند و در این مرحله است که دانسیته نهایی فوم تعیین می شود.

دانه های منبسط شده در این مرحله اصطلاحاﹰ، پوف اولیه (Prepuff) نامیده می شوند که حجمشان تا 40 برابر قبل از انبساط افزایش یافته است. این دانه ها در این مرحله تا چندین ساعت در ظروف در باز نگهداشته می شوند تا خلاء ایجاد شده در داخل دانه ها با اتمسفر به تعادل برسد.

شکل زیر تفاوت اندازه دانه های رزین و دانه های منبسط شده ( پرپوف) را نشان میدهد :

بعد از مرحله ثبات فشار، دانه های پف شده اولیه به داخل یک قالب بسته ریخته می شود و مجددا تحت حرارت بخار قرار می گیرد. در این مرحله، دانه های پف شده اولیه در یکدیگر نفوذ کرده و قطعه یکپارچه ای که به شکل قالب است را ایجاد می کند.

در شکل زیر شماتیک فرایند تولید یونو بلوک (فوم سقفی) تولید دیده میشود.

در ادامه مطلب سه مرحله پیش انبساط ، تعادل فشار و قالبگیری مورد بحث بیشتر قرار می گیرد.

الف – مرحله پیش انبساط به شرح زیر میباشد :  

به منظور قالبگیری کردن قطعاتی با دانسیته مورد نیاز الزامی است که در ابتدا پف شده اولیه با دانسیته لازم تهیه شود.

پلی استایرن انبساطی در ابتدا دارای دانسیته حدد 3lb/ft 40 است. پیش انبساط این مواد خام در یک پیش منبسط کننده مجهز به ورودی بخار کنترل شده، ورودی هوا، همزن و سیستم اتوماتیک خوراک دهی انجام می شود.

با کنترل سرعت خوراک دهی مواد اولیه، جریان هوا و بخار، سرعت دور همزن، دانه های پلی استایرن در دمای  C°90 که بالاتر از نقطه جوش عامل پف زا است نرم میشوند.

فشار بخار درونی نیز افزایش می یابد و انجام همزمان این دو پدیده باعث انبساط دانه ها و رسیدن به دانسیته مورد نیاز می شود. میزان حداقل دانسیته بدست آمده بسته به نوع محصول تغییر می کند و به عواملی نظیر اندازه اولیه دانه ها، محتوای عامل پف زا، حضور یا عدم حضور افزودنی ها بستگی دارد.

زمان طولانی نگهداری در پیش منبسط کننده (یا دمای بخار خیلی بالا) منجر به افزایش دانسیته و کولاپس کردن دانه ها می شود. این کولاپس شدن ناشی از کاهش فشار داخل دانه ها در نتیجه خارج شدن عامل پف زا است.

این مرحله پیش انبساط می تواند به صورت پیوسته (continuous) یا ناپیوسته (batch) انجام شود. در پیش منبسط کننده های پیوسته، دانه های پلی استایرن انبساطی بصورت پیوسته از ته پیش منبسط کننده وارد شده و دانه های منبسط شده (پف شده اولیه) از بالای آن خارج می شود که در شکل زیر نشان داده شده است.

در روش ناپیوسته دانه های پلی استایرن انبساطی از پیش، وزن شده و از بالای پیش منبسط کننده وارد و بعد از انبساط از ته آن خارج می شوند.

تنظیم دانسیته محصول از طریق کنترل مدت زمانی که دانه ها در منبسط کننده باقی میمانند و یا با فشاری که در پیش منبسط کننده وجود دارد، کنترل می شود.

در پیش منبسط کننده های ناپیوسته با کنترل دما، فشار و مقدار دانه های وارد شده، می توان به موادی با حداقل دانسیته دست یافت. پرپوف خارج شده از پیش منبسط کننده به یک خشک کن با بستر سیال منتقل شده و به دقت خشک می شود.

این پف شده اولیه خارج شده از پیش منبسط کننده بدلیل خلأ موجود در ساختار سلولی آن و بخاطر گرم و نرم بودن بسیار حساس است.

‌ب – فرایند پایدارسازی پف شده اولیه به شرح زیر میباشد :  

پرپوف خارج شده از پیش منبسط کن و خشک کن با سیستم بستر سیال، وارد ظروف پلاستیکی بزرگی می شود تا به دمای معمولی برسد. در حین این مرحله که ممکن است سه الی چهار روز (بسته به دانسیته، دمای اتاق و جریان هوا) طول بکشد، تراکم عامل پفزای باقیمانده و بخار آب اطراف دانه ها اتفاق میافتد.

این فرآیند پایدارسازی می تواند با نفوذ هوا به داخل دانه ها نیز همراه باشد تا تعادل فشار در طرفین دانه وجود داشته باشد. این مرحله پایدارسازی یا بلوغ (maturing) امکان خارج کردن آب جذب شده به داخل یا سطح دانه ها که برای فرآیند قالب گیری مضر است را فراهم می کند.

‌ج – قالبگیری بلوکی به شرح زیر میباشد :    

ساختمان قالب ها اغلب با توجه به کاربرد و نوع فوم تولیدی تعیین می شوند. با توجه به شرایط تولید، مواد ساختمانی می تواند فولاد گالوانیزه یا معمولی، آلومینیوم و یا حتی چوب باشد. در فرآیندهای قالبگیری بسته، نسبت به حالت های قالبگیری باز در شرایط قالب یکسان، مواد زیادتری استفاده می گردد.

در چنین شرایطی دانسیته فوم بیشتر شده و فشار قابل توجهی در قالب ایجاد می شود. بنابراین برای جلوگیری از باز شدن قالب، استفاده از اتصالات مناسب ضروری است.

قالبهای بلوکی معمولا دارای ابعاد 1 تا 1.25 متر ارتفاع، 0.5 تا 1.25 متر عرض و 6 تا 8 متر طول هستند و معمولا از جنس فلز استینلس استیل (یا آلیاژ آلومینیوم) می باشند.

شش دیواره آن که در تماس با دانه های منبسط شونده هستند باید دارای پوشش تفلون یا استینلس استیل باشند. این دیواره ها دارای تعداد زیادی سوراخ ریز با قطر کمتر از یک میلی متر هستند که اجازه ورود بخار به داخل قالب و خروج هوا از داخل قالب را می دهند.

نمونه ای از این قالب ها در شکل زیر نشان داده شده است.   

پشت هر دیواره، محفظه ای وجود دارد که محفظه بخار نامیده می شود و دارای یک ورودی بخار و یک خروجی آب متراکم شده است. اغلب قالب های بلوکی به یک سیستم خلأ نیز مجهزند تا به خارج شدن هوا قبل از ورود بخار و به خارج شدن گازهای داغ قبل از خارج کردن قطعه از قالب کمک کند.

چرخه قالب گیری شامل چندین مرحله است که در ذیل به هر یک از آنها پرداخته خواهد شد

1 – چرخه پرکردن (Fill cycle) : این مرحله شامل بستن قالب و جابجایی هوا از داخل آن است.

2 – چرخه خلأ (Vacuum cycle) : این مرحله شامل یک کاهش سریع در فشار از طریق بار کردن اتصال تانک خلأ (پریود 1) انجام می شود. مجددﹰا با کار کردن پمپ خلأ، خلأ افزایش می یابد (پریود2). این مرحله پیش خلأ اجازه می دهد تا هوا و آب موجود در قالب خارج شود و مرحله بعدی پیش فیوژن تسهیل شود.

3 – چرخه بخار دادن (Steaming cycle) : در این مرحله با بستن خروجی های قالب، قالب تحت فشار بخار قرار می گیرد تا اینکه به فشار اتمسفر برسد (پریود 3).

4 – بعد از اینکه به فشار اتمسفر رسید، مسیر خروجی برای خروج مواد تراکمی باز می شود (پریود 4) فشار بخار از طریق وارد شدن بخار از دو طرف دیواره قالب در حالیکه خروجی ها در چهار دیواره دیگر باز هستند، افزوده می شود (پریود 5).

5 – بخار باعث نرم شدن پف شده اولیه شده و این مواد شروع به انبساط  میکنند. اما از آنجاییکه فضائی برای انبساط وجود ندارد عمل فیوژن رخ می دهد.

6 – چرخه اتوکلاو (Autoclave cycle) : در این مرحله پایدارسازی، (پریود 6) تمامی دریچه های خروجی بسته شده و فشار بخار برای یک زمان کوتاه 3 تا 15 ثانیه ای نگه داشته می شود که در این مرحله فیوژن نهایی محصول کامل می شود.

7 – چرخه سرد کردن (Cooling cycle) : در این مرحله شیرهای خروجی مواد متراکم شده باز می شود وفشار داخل قالب کاسته می شود (پریود 7).

سپس مجددا شیرها بسته شده و مجددا خلأ اعمال می شود (پریود 8 و 9) و هرگونه مواد متراکم باقیمانده از قالب خارج می شود. در حین این چرخه، بلوک ایجاد شده سرد می شود. وقتی که خلأ داخل قالب به مقدارbar   0.1رسید، خلأ متوقف می شود (پریود 10).

وقتی که فشار قالب به شرایط اتمسفر رسید، قالب باز می شود. کل این چرخه های قالب گیری بین 3 تا 5 دفیقه (بسته به نوع قالب، دانسیته دانه های پیش منبسط شده و نوع مواد اولیه) طول می کشد.

دمای بلوک وقتی که از قالب خارج می شود حدود 90 تا 95 درجه سانتیگراد است و سلول های آن هنوز یک خلأ نسبی دارند. بنابراین باید مواظبت نمود تا شوک حرارتی به بلوک وارد نشود زیرا باعث جمع شدگی آن می شود.

بلوک تازه از قالب خارج شده بر روی یک تسمه نقاله قرار گرفته و معمولاﹰ 24 ساعت در شرایط مناسب نگهداشته می شود تا پایدار شود.

د ) فرایند قالب گیری به شکل مورد نظر به شرح زیر میباشد :   

با استفاده از ماشین های مجهز به پرکن اتوماتیک، پران و قالب هایی با اشکال مختلف می توان به انواع طراحی ها و اندازه ها از فوم های پلی استایرن دست یافت.

اصول استفاده از قالب ها مشابه آنچه در خصوص قالب های بلوکی عنوان شده، می باشد. قالب شامل دو قسمت  میباشد که یکی از این قسمت ها متحرک بوده که توسط یک سیستم سیلندری حرکت می کند و قسمت دیگر ثابت می باشد.

سه نوع اصلی از این نوع قالب ها وجود دارند که عبارتند از قالب های تحت خلأ، قالب های انتقالی و قالب های پیچیده.

1- فرایند قالبگیری تحت خلا (Vacuum molding) به شرح زیر میباشد :   

پلی استایرن پیش انبساط یافته (پف شده اولیه) از طریق چند راه مختلف وارد قالب می شود. سپس سیکل های بخار دهی مشابه همان مراحلی که برای قالب های بلوکی بیان شد (شامل پیش گرم کردن قالب، بخار دهی جانبی، افزایش فشار، حفظ فشار) انجام می شود.

سرد کردن قالب ابتدا از طریق آبی که به پشت دیواره های قالب وارد می شود انجام می شود و در نهایت از طریق خلأ در قالب انجام می شود. سپس قالب باز شده و قطعه توسط پران یا هوا فشرده از قالب خارج می شود.

2- فرایند قالبگیری انتقالی (Transfer molding) به شرح زیر میباشد :

در قالب گیری انتقالی از دو قالب برای فرآیند استفاده میشود. به این ترتیب که ابتدا در قالب اول که یک قالب داغ است دانه های پیش فوم شده وارد شده و سپس در حالی که مواد داغ هستند به یک قالب سرد انتقال داده می شوند.

در نتیجه قطعه در قالب سرد پایدار شده و سپس از آن خارج می شود . مصرف انرژی در این نوع قالبگیری کمتر است، اما هزینه اولیه آن بیشتر است.

3 – فرایند قالبگیری مرکب (Complex molding) به شرح زیر میباشد :

در این نوع قالبگیری قالب ها طوری طراحی می شوند تا امکان قالب گیری همزمان پلی استایرن انبساطی و سایر فیلم های پلاستیکی وجود داشته باشد.

دو نوع فرآیند امکان پذیر است

  • در روش اول، ابتدا قالبگیری قسمت پلی استایرن انبساطی انجام می شود. سپس فیلم پلاستیکی روی آن لامینه می شود.
  • در روش دوم، ابتدا یک فیلم پلاستیک از طریق ترموفورمینگ به شکل خاصی تبدیل شده و سپس قالبگیری پلی استایرن انبساطی در درون آن انجام می شود.

فیلم پلیمری که اغلب برای این منظور استفاده می شود از جنس پلی استایرن است تا بازیافت قطعه راحت تر باشد. با استفاده از این روش امکان تولید قطعات پلی استایرنی که دارای مقاومت مکانیکی خوب و کیفیت مناسب برای چاپ کردن هستند، ایجاد می شود.

ی ) فرایند شکل دهی فوم ها به شرح زیر میباشد :    

فوم ها علاوه بر قالب گیری، گاهی با عمل برش به شکل های دلخواه تبدیل می شوند. با استفاده از تلفیق عمل فشار و برش، می توان اشکال مختلفی در فوم ایجاد کرد. با عمل پرداخت نیز می توان لبه های فوم را شکل دهی کرد.

✳️ نقاط ضعف و قوت تکنولوژی های مرسوم در تولید بلوک های سقفی پلی استایرن (فوم سقفی) را بشناسیم !

یکی از مهمترین مشخصه های هر فومی، دانسیته آن می باشد. در فوم های قالبگیری شده با توجه به ثابت بودن حجم قالب، دانسیته مواد به مقدار موادی که به داخل قالب ریخته میشود بستگی دارد.

اما در روشهای تولید فوم به روش غیر قالب گیری یا آزاد، پارامترهای مختلف دیگری هم بر دانسیته فوم تأثیر دارند. یکی از این پارامترها، اندازه و یک دست بودن ساختمان سلول های فوم می باشد که این امر توسط راندمان اختلاط و هسته گذاری در مخلوط فوم کنترل می شود.

سلول های کوچکتر دارای دیواره های نازک تری بوده، بطوریکه براحتی شکسته شده و به سلول های بزرگتر تبدیل می شوند و فوم های با دانسیته بالا ایجاد می نمایند.

در صورتیکه هوای اضافی در مخلوط کن وجود داشته باشد، ساختمان های سلولی ناهمگون به وجود آمده، در نتیجه گازهای عوامل پف زا در مقایسه با فوم های با ساختمان سلولی یکدست، براحتی از فوم خارج می شوند.

درجه حرارت مواد اولیه از دیگر پارامترهای مؤثر بر دانسیته فوم ها می باشد. این دما بر سرعت فوم شدن، سرعت پلیمریزاسیون و درجه حرارت نهایی واکنش مؤثر است.

علاوه بر آن اختلاط و هسته گذاری در مخلوط فوم را تحت تأثیر درجه حرارت مواد بر ساختمان فوم است. بطور کلی می توان اینطور نتیجه گرفت که درجه حرارت بالای مواد اولیه باعث ایجاد فوم نسبتاﹲ دانسیته پائین با کمی زبری می شود.

ظرفیت تولید نیز از دو طریق بر روی دانسیته فوم مؤثر است. فوم های تولیدی توسط ماشین های کوچک (مثلا ظرفیت خروجی 50 kg/min پلی ال) نسبت به فوم های تولیدی توسط ماشین های بزرگتر دارای توزیع دانسیته پهن تری هستند، بطوریکه در این فوم ها دانسیته مرکز فوم نسبت به دانسیته متوسط فوم از اختلاط بیشتری برخوردار است.

از طرف دیگر بلوک های فوم تولیدی بزرگ (مرتفع)، در ارتفاع فوم دارای تغییرات دانسیته بیشتری می باشند، به عبارت دیگر دانسیته از کف فوم تا سطح فوم تغییرات محسوسی دارد، همین مسئله حداکثر اندازه مفید فوم تولیدی را محدود می نماید.

تنظیم همزمان سرعت ژل شدن و سرعت رشد فوم نیز بسیار مهم است. کوچکترین تغییرات در موازنه این سرعت ها، تأثیر بسزایی هم در دانسیته و هم نفوذپذیری فوم های نرم دارد.

سرعت بالای ژل شدن ناشی از فعالیت پلی ال، گرم بودن مواد اولیه، حضور بقایای کاتالیزورهای نمک های فلزی و یا استفاده از مقادیر بیشتر کاتالیزور، فوم هایی با دانسیته کم، نفوذ پذیری کمتر در برابر هوا و رزیلیانس بر جهندگی (rebound resilience) پائین تر می دهد.

تغییرات فشار جو نیز بر روی دانسیته فوم مؤثر است. دانسیته یک فوم با فرمولاسیون معین، رابطه مستقیمی با فشار جو در لحظه تولید دارد.

این تغییرات جو می تواند در اثر تغییرات شرایط آب و هوایی و یا تعویض فصول ایجاد شود. مثلا در بعضی از کارخانه ها تحت تأثیر تغییرات جو، علی رغم استفاده از یک فرمولاسیون یکسان، کاهش 30 درصدی در دانسیته مشاهده شده است.

تکنولوژی شرح داده شده در این پروژه کلیه نکات ذکر شده در بالا را در برمی گیرد و هیچ عیب و ایراد خاصی ندارد.

 

مواد اولیه و فرایند تولید یونو بلوک (فوم سقفی) با ظرفیت 3000 تن در سال

 

میزان ماده اولیه مورد نیاز 1050 کیلوگرم پلی استایرن انبساطی به ازای هر تن یونوبلوک تولیدی می باشد. وقتی که اجزای فرمولاسیون فوم با یکدیگر اختلاط پیدا کردند، واکنش های شیمیایی بطور همزمان شروع می شود، پس از گذشت زمان اندکی، رنگ سیستم در حال واکنش کدر می گردد.

در این مرحله تشکیل حباب های گاز، با چشم قابل مشاهده است. به این فاصله زمانی که از شروع اختلاط آغاز می گردد، زمان کرمی شدن (cream time) گفته می شود (از آنجائیکه زمان کرمی شدن، زمان کوتاهی است و ویسکوزیته سیال اختلاط یافته نسبتاﹰ بالاست، معمولا جریان مواد واکنش در قالب ضعیف است. بنابراین برای تولید فوم یکدست، باید ریخته گری در داخل قالب بصورت یکنواخت انجام پذیرد).

در این شرایط ابتدا گازهای تولید شده در سیستم مایع حل شده، وقتیکه به حد اشباع رسیدند، تشکیل هسته های اولیه را می دهند. پس از این مرحله، عمل بالا آمدن فوم شروع می گردد.

با ادامه فرآیند تولید گاز، عمل انتقال مولکول های گاز تولید شده از مایع به داخل سلول های بوجود آمده، صورت می پذیرد. هر چه اندازه سلول ها کوچکتر باشد، فشار داخل آن بیشتر است. همین امر باعث ناپایداری سلول های کوچکتر و ادغام آنها در سلول های بزرگتر مجاور می شود.

با ادامه این فرآیند از تعداد سلول ها کاسته شده و بر اندازه آنها افزوده می شود. در ابتدا وقتی که سلول ها تشکیل می شوند، کروی هستند ولی با گذشت زمان به صورت چند ضلعی هایی در می آیند که در جهت بالا آمدن فوم، حالت کشیده پیدا می کنند.

بطور کلی شکل هندسی سلول ها به سمتی میل می کند که حداقل سطح را ایجاد نماید، در نتیجه انرژی کمتری داشته باشد.

شکل زیر نمای شماتیک از رشد سلول در فوم ها را نشان میدهد.

شکل (A) شکل های کروی اولیه سلول و شکل (B) شکل های چند ضلعی سلول های رشد یافته را به تصور میکشد.

مدت زمانیکه از شروع تشکیل حباب ها تا بالا آمدن فوم و توقف آن صورت می گیرد ، زمان بالا آمدن نامیده می شود.

در شکل زیر فرآیند فوم شدن نشان داده شده است.    

برای تولید فوم های پلی استایرن مورد استفاده در بلوک های سقفی یک روش وجود دارد که در ادامه فرآیند آن تشریح شده است.

 

ماشین آلات مورد نیاز برای تولید یونولیت

برای تولید پلاستوفوم مانند دیگر صنایع قطعا به ماشین‌آلات نیازمندیم. برای تولید این عایق نیز نیاز به تهیه خط تولیدی با دستگاه‌های زیر هستیم.
– دیگ بخار الزاما استاندارد
– دستگاه موادپز پلاستوفوم
– دستگاه خشک کن مواد پلاستوفوم
– دستگاه بلوکر پلاستوفوم
– دستگاه برش(میز برش) پلاستوفوم
– آسیاب مواد زائد پلاستوفوم
البته غیر‌ از این به تجهیزات جانبی دیگری نیز نیاز است که برخی از آنها به شرح زیر است:
– سختگیری جهت محافظت از دیگ بخار و افزایش عمر ماشین‌آلات پلاستوفوم
– مخزن کندانس جهت صرفه‌جویی در هزینه سوخت و آب مصرفی
– سیلوی مواد پخته شده و سیستم‌های شوتینگ و انتقال مواد پلاستوفوم
– تأسیسات و شیرهای بخار.

تاسیسات مورد نیاز کارخانه تولید یونو بلوک (یونولیت سقفی) با ظرفیت 3000 تن در سال به قرار زیر میباشد :

  • انشعابات آب و برق و گاز
  • سیستم سختی گیر آب
  • تاسیسات آب خنک کننده
  • تاسیسات هوای فشرده
  • دیزل ژنراتور اضطراری
  • تاسیسات سرمایش و گرمایش ساختمان اداری
  • تاسیسات سرمایش و گرمایش ساختمان تولید
  • تاسیسات اطفاء حریق

✳️ از دلایل گسترش کاربرد یونو بلوک یا یونولیت سقفی می توان به موارد زیر اشاره کرد که علاوه بر کاهش وزن، باعث صرفه جویی هزینه های ساخت در ساختمان تا حدود 40 درصد می شود :

  • قیمت نسبتا پایین
  • وزن بسیار پایین
  • افزایش سرعت اجرا که به دلیل سبکی قطعه و حجم بالا، زمان اجرا حدود 28 درصد کاهش می یابد.
  • کاهش هزینه نیروی انسانی
  • کاهش حجم و هزینه بتن
  • افزایش کیفیت بتن
  • کاهش قطر سازه های فلزی و بتونی
  • اجرای راحت لوله کشی در ضخامت سقف
  • صرفه جویی در هزینه اسکلت و فونداسیون
  • صرفه جویی در هزینه کلی اجرای سقف شامل صرفه جویی در بلوک سیمانی دو عدد در هر متر مربع و صرفه جویی در مصرف تیرچه با تغییر دهانه تیرچه ها از 50 سانتی متر به 60 سانتی متر و حتی 90 سانتی متر که به صرفه جویی 20 تا 40 درصدی آهن ساختمان می انجامد.
  • صرفه جویی در اندود گچ و خاک و دیگر نیازی به رابیس بندی نمی باشد.
  • صرفه جویی در آهن آلات : در هر متر مربع 22% کاهش می یابد.
  • صرفه جویی در قالب بندی : نیاز به قالب بندی خاص نمی باشد و به دلیل برش آسان امکان پوشش کناره ها را دارد.
  • صرفه جویی در حمل بار و انرژی : به جای حمل 12 متر مکعب بلوک سیمانی به وزن 10 تن با همان کامیون مقدار 36 متر مکعب به وزن 504 کیلوگرم حمل می گردد و زمان تخلیه نیز 30% کاهش می یابد.
  • کاهش م صرف آب ، در این نوع بلـوک های سبک نیـازی بـه مـصرف آب نیـست و تنهـا در منـاطق گرمـسیر، در مقایسه با بلوکهای سنتی حدود 30% به آب نیاز دارد.

با استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن، از وزن سقف ساختمان در هر 100 متر 32 تن کاسته می شود. بعنوان مثال، برای هر 100 متر آپارتمان، کارگر باید 32 تن بار را سوار بر کامیون و برای حمل به طبقات گوناگون مجددا تخلیه نماید.

مقدار خساراتی که در این راه، به بارها ( سفال و تیغه ) وارد می شود، بسیار سنگین است. در حالی که با استفاده از پلی استایرن، این موارد در مدتی کوتاه و با مبلغ کمتر انجام می شود. در مرحله نصب نیز با بهره گیری از این روش جدید، می توان وزن را کم تر کرد. ضمن این که در مصرف تیرچه – میل گرد و سیمان هم بسیار صرفه جویی می شود. هم چنین ساختمان ها نیز از استحکام مناسب برخوردار خواهند شد.

با کاهش وزن یک ساختمان 100 متری، به میزان 32 تن، در هنگام زلزله، ستون ها در برابر لرزش زمین بیشتر مقاومت خواهند داشت و از احتمال ویران شدن ساختمان چندین برابر کاسته می شود. بدین ترتیب، کاهش وزن ساختمان می تواند به بهبود رفتار سازه در برابر زلزله نیز کمک نماید.

✳️ کالاهای جایگزین یونولیت سقفی یا یونو بلوک کدامند !

سفال و آجر تنها رقیب اصلی یونوبلوک در صنعت ساختمان هستند که بیشترین مصرف در ساختمان را بخود اختصاص داده اند. در خصوص کاربرد یونوبلوک بعنوان عایق حرارتی و صوتی نیز می توان از انواع اصلی عایق های موجود در کشور پشم شیشه، پشم سنگ، پشم سرباره، فوم پلی یورتان صلب و فرآورده های پرلیت منبسط استفاده کرد.

سایر عایق های رایج در کشورهای صنعتی نیز عبارتند از :

فرآورده های فوم فنولیک، فرآورده های پشم و الیاف چوب، فرآورده های پشم و پنبه و فرآورده های شیشه سلولی که می توانند جایگزین یونولیت سقفی (فوم سقفی) در صنعت ساختمان شوند.

استفاده از یونولیت سقفی ، وابستگی ساخت و ساز در کشور را به سیمان و گچ و بعضی مواد دیگر کم کرده و همچنین ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم تر کرده و باعث ایمنی بیشتر در ساختمانها می شود.

دستورالعمل های لازم درخصوص استراتژی فروش و ارتقای فروش فوم سقفی و دیواری

برای استراتژی فروش و ارتقای فروش فوم سقفی و دیواری (یونولیت)، می‌توانید از رویکردها و راهکارهای زیر استفاده کنید:

  1. تحقیقات بازار: ابتدا نیاز دارید تا بازار را بررسی کنید و تحقیقاتی درباره نیازها و تقاضای مشتریان برای فوم سقفی و دیواری انجام دهید. این شامل بررسی رقبا، تحلیل روند بازار، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا و تعیین نیازهای مشتریان است.
  2. تعیین نقاط قوت محصول: مشخص کنید که فوم سقفی و دیواری چه ویژگی‌هایی دارند که آنها را از رقبا متمایز می‌کند. ممکن است شامل ویژگی‌هایی مانند کیفیت بالا، عایق حرارتی، نصب آسان و قیمت مناسب باشد. این نقاط قوت را برای مشتریان بیان کنید.
  3. استراتژی قیمت‌گذاری: تعیین قیمت مناسب برای محصولات فوم سقفی و دیواری بسیار مهم است. بررسی قیمت رقبا و تقاضای بازار را در نظر بگیرید و قیمتی را تعیین کنید که علاوه بر پوشش هزینه‌های تولید، جذابیت برای مشتریان داشته باشد.
  4. تبلیغات و بازاریابی: برنامه‌ریزی کنید تا محصولات فوم سقفی و دیواری را به مشتریان هدف معرفی کنید. استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی و آنلاین، ایجاد وب‌سایت و حضور در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند موثر باشد. همچنین، برنامه‌های تبلیغاتی خاص مانند تخفیفات و پیشنهادهای ویژه را نیز در نظر بگیرید.
  5. همکاری با کارفرمایان و سازندگان: برقراری ارتباط با کارفرمایان و سازندگان ساختمان، مانند مجموعه‌های ساختمانی و معماران، می‌تواند به افزایش فروش فوم سقفی و دیواری کمک کند. اطمینان حاصل کنید که آنها آگاهی کافی درباره محصولات شما داشته باشند و به آنها نمونه‌ها ارائه دهید تا بتوانند کیفیت و عملکرد محصول را برسی کنند.
  6. ارائه خدمات پس از فروش: ایجاد یک سیستم خدمات پس از فروش قوی و حرفه‌ای می‌تواند به ارتقای فروش و اعتماد مشتریان کمک کند. اطمینان حاصل کنید که مشتریان پس از خرید به راحتی با شما تماس بگیرند و در صورت وجود هرگونه مشکل یا سوال، پشتیبانی لازم را دریافت کنند.
  7. همکاری با فروشگاه‌ها و تامین کنندگان: برقراری همکاری با فروشگاه‌های ساختمانی و تامین کنندگان می‌تواند به افزایش دسترسی به بازار و جذب مشتریان جدید کمک کند. قراردادهای توزیع و همکاری را با آنها بررسی و امضا کنید تا محصولات شما در نقاط فروش مختلف قابل دسترسی باشند.
  8. نمونه‌ها و نمایشگاه‌ها: شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادهای مرتبط با صنعت ساختمان، به عنوان یک فرصت برای نمایش محصولات و جلب توجه مشتریان، بسیار مفید است. نمونه‌های واقعی از فوم سقفی و دیواری را در این رویدادها به نمایش بگذارید و با مشتریان برقراری ارتباط مستقیم داشته باشید.
  9. بهبود کیفیت و نوآوری: تلاش کنید تا بهبودهایی در کیفیت محصولات خود ایجاد کنید و در صورت امکان، نوآوری‌های جدید به محصولات اضافه کنید. این می‌تواند به شما کمک کند تا رضایت مشتریان را افزایش داده و رقابتی تر در بازار عمل کنید.
  10. بازخورد مشتریان: گوش دادن به بازخورد مشتریان و درک نیازها و مشکلات آنها می‌تواند به بهبود محصولات و خدمات شما کمک کند. انجام نظرسنجی‌ها و ارتباط مستمر با مشتریان برای جمع‌آوری بازخورد می‌تواند ارتقای فروش را تسهیل کند.

با اجرای این راهکارها و استفاده از استراتژی‌های مناسب، می‌توانید فروش فوم سقفی و دیواری را ارتقا داده و موفقیت در بازار را به دست آورید.

تجزیه و تحلیل محصولات یا خدمات مشابه با محصولات طرح تولید یونولیت سقفی در بازار

تجزیه و تحلیل محصولات یا خدمات مشابه با محصولات طرح تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت) در بازار شامل موارد زیر می‌شود:

  1. رقابت در بازار: بررسی رقابت و وجود محصولات مشابه در بازار، از جمله تولیدکنندگان داخلی و خارجی. شناخت رقبا و تحلیل سهم بازار آنها می‌تواند به شما کمک کند تا راهبردهای خود را برای ورود به بازار و رقابت با آنها تعیین کنید.
  2. ویژگی‌های محصول: مقایسه ویژگی‌های فنی و عملکردی محصولات مشابه، از جمله کیفیت ساخت، عمر مفید، عایق‌بندی، وزن، ضخامت و سایر ویژگی‌ها. این تحلیل به شما کمک می‌کند تا ویژگی‌های منحصر به فرد و مزیت‌های رقابتی محصولات خود را شناسایی کنید.
  3. قیمت‌گذاری: بررسی قیمت‌های محصولات مشابه در بازار و تعیین قیمت مناسب برای محصولات خود. ارائه قیمت رقابتی و تعیین قیمتی که با ارزش افزوده محصول خود همخوانی داشته باشد، می‌تواند در جذب مشتریان و رقابت در بازار مؤثر باشد.
  4. بازار هدف: تعیین بازارهای هدف برای محصولات، از جمله صنایع مصرف‌کننده، ساختمان‌سازی، خودروسازی و سایر صنایع. شناخت بازارهای هدف و نیازهای آنها به محصولات شما، به شما کمک می‌کند استراتژی بازاریابی مناسب را تدوین کنید.
  5. فرصت‌ها و تهدیدها: شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در بازار برای محصولات، از جمله رشد بازار، تغییرات قوانین و مقررات، ورود رقبا و سایر عوامل. این تحلیل به شما کمک می‌کند تا راهبردهای مناسبی را برای بهره‌برداری از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها تعیین کنید.
  6. استراتژی بازاریابی: تعیین استراتژی‌های بازاریابی برای محصولات، از جمله تبلیغات، فروش و توزیع، ارتباط با مشتریان و سایر روش‌ها. تعیین روش‌های مناسب برای آشنایی مشتریان با محصولات شما و ایجاد تقاضا در بازار میتواند به موفقیت شما در بازار کمک کند.
  7. نیازهای مشتریان: شناخت نیازها، مشکلات و خواسته‌های مشتریان می‌تواند به شما کمک کند تا محصولات خود را براساس این نیازها طراحی و بهبود بخشید. این تحلیل شامل تحقیقات بازار، نظرسنجی‌ها و تحلیل داده‌های مشتریان می‌شود.
  8. نقاط قوت و ضعف: شناسایی نقاط قوت و ضعف محصولات مشابه و مقایسه آنها با محصولات خود، می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط قوت خود را تقویت و نقاط ضعف را بهبود بخشید.
  9. نوآوری و پژوهش و توسعه: بررسی فعالیت‌های نوآورانه، پژوهش و توسعه در صنعت مربوطه می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌های جدیدی برای بهبود و نوآوری محصولات خود پیدا کنید.
  10. تحلیل مالی: بررسی جوانب مالی محصولات مشابه، از جمله هزینه تولید، قیمت فروش، هزینه‌های بازاریابی و سودآوری. تحلیل مالی به شما کمک می‌کند تا امکان سوددهی محصولات خود را بررسی و بهینه‌سازی کنید.

با توجه به این موارد، تجزیه و تحلیل محصولات یا خدمات مشابه با محصولات طرح تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت) می‌تواند به شما کمک کند تا بازاریابی و راهبردهای خود را برای موفقیت در بازار بهبود بخشید. البته، برای انجام یک تجزیه و تحلیل جامع و دقیق، ممکن است نیاز به اطلاعات بیشتر و تحقیقات تکمیلی داشته باشید.

پیش‌بینی نتایج مالی و عملکرد پروژه طرح تولید فوم سقفی و دیواری

در پیش‌بینی نتایج مالی و عملکرد پروژه طرح تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت)، موارد و اطلاعات زیر می‌توانند شامل شوند:

  1. هزینه‌های تولید: شامل هزینه‌های مربوط به تجهیزات و ماشین‌آلات تولید، مواد اولیه مورد نیاز (مانند پلی‌اتیلن، تجهیزات شیمیایی و غیره)، نیروی انسانی، اجاره و نگهداری املاک و مستغلات، هزینه‌های مربوط به تحقیق و توسعه و سایر هزینه‌های مرتبط با تولید فوم سقفی و دیواری.
  2. قیمت فروش: تعیین قیمت فروش فوم سقفی و دیواری بر اساس بازار و تقاضا، هزینه‌های تولید، میزان رقابت در صنعت و سیاست‌های بازاریابی.
  3. حجم فروش: پیش‌بینی میزان فروش فوم سقفی و دیواری در بازار و تحلیل تقاضا و رقابت در صنعت.
  4. هزینه‌های عملیاتی: شامل هزینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات تجهیزات، هزینه‌های انرژی، حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌های عملیاتی.
  5. سود و زیان: تخمین سود قابل انتظار در طول دوره زمانی طرح تولید و برآورد زیان‌های احتمالی.
  6. نقدینگی: بررسی نقدینگی پروژه و تأمین منابع مالی برای روند تولید و عملکرد پروژه.
  7. بازگشت سرمایه (ROI): محاسبه بازگشت سرمایه و زمان لازم برای بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاری شده در طرح.
  8. تحلیل حساسیت: بررسی تأثیر تغییرات در عوامل مختلف مانند قیمت فروش، هزینه‌های تولید و تقاضا بر نتایج مالی پروژه.
  9. پیش‌بینی رشد: برآورد رشد و توسعه صنعت فوم سقفی و دیواری در آینده و تأثیر آن بر عملکرد پروژه.
  10. تحلیل ریسک: شامل شناسایی و ارزیابی ریسک‌های مرتبط با پروژه، مانند ریسک‌های تولید، بازار، قانونی، مالی و سایر ریسک‌های محتمل.

در کل، پیش‌بینی نتایج مالی و عملکرد پروژه طرح تولید فوم سقفی و دیواری باید شامل اطلاعاتی درباره هزینه‌های تولید، قیمت فروش، حجم فروش، هزینه‌های عملیاتی، سود و زیان، نقدینگی، بازگشت سرمایه، تحلیل حساسیت، پیش‌بینی رشد و تحلیل ریسک باشد. این اطلاعات و تحلیل‌ها به ما کمک می‌کنند تا ارزیابی کنیم که آیا پروژه تولید فوم سقفی و دیواری سودآور خواهد بود و آیا ارزش سرمایه‌گذاری در آن بازگشت خواهد داشت یا خیر.

✔️ تحلیل تأثیرات زیست محیطی و ارزیابی اثرات محیط زیستی تولید فوم سقفی و دیواری

تولید فوم سقفی و دیواری (یونولیت) همانند سایر فعالیت‌های صنعتی، می‌تواند تأثیرات زیست محیطی داشته باشد. برای ارزیابی اثرات محیط زیستی تولید فوم سقفی و دیواری، می‌توان عوامل زیر را مورد بررسی قرار داد:

  1. مواد اولیه: ارزیابی نوع مواد اولیه استفاده شده در تولید فوم سقفی و دیواری مهم است. ممکن است برخی مواد اولیه مورد استفاده، مواد معدنی غیرقابل تجدیدپذیر یا حاوی مواد مضر باشند. در این صورت، استفاده از منابع تجدیدپذیر و مواد کم‌مضر توصیه می‌شود.
  2. فرآیند تولید: مراحل تولید فوم سقفی و دیواری باید مورد بررسی قرار گیرند. از جمله نیروی کار، مصرف انرژی، آب و سایر منابع طبیعی که در فرآیند تولید استفاده می‌شوند. بهینه‌سازی فرآیند تولید به‌منظور کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی، مدیریت پسماندها و کاهش آلودگی محیطی بسیار حائز اهمیت است.
  3. آلودگی هوا و انتشار گازها: در فرآیند تولید فوم سقفی و دیواری، انتشار گازهای آلوده می‌تواند رخ دهد. بررسی انتشارات آلاینده و اتخاذ اقداماتی برای کاهش یا کنترل این انتشارات، از جمله استفاده از فیلتراسیون و تجهیزات پسابی، ضروری است.
  4. مدیریت پسماندها: در فرآیند تولید فوم سقفی و دیواری، تولید پسماندها ناشی از برش و فرآیندهای تولیدی رخ می‌دهد. مدیریت صحیح و پایدار پسماندها، از جمله جمع‌آوری، بازیافت و دفع صحیح آنها، برای حفظ محیط زیست ضروری است.
  5. تأثیرات زیست محیطی محصول نهایی: در نهایت، اثرات زیست محیطی خود فوم سقفی و دیواری بررسی می‌شود. این شامل عواملی مانند مقاومت در برابر آتش، قابلیت بازیافت، مقاومت در برابر رطوبت و دوام محصول است. محصولاتی که قابلیت بازیافت دارند و در طول عمر مفید خود عایقی موثر باقی می‌گذارنها، می‌توانند اثرات محیطی مثبت داشته باشند.

برای ارزیابی دقیق‌تر تأثیرات زیست محیطی تولید فوم سقفی و دیواری، می‌توان از روش‌هایی مانند تحلیل چرخه عمر (Life Cycle Assessment) استفاده کرد. این روش از مرحله استخراج مواد اولیه تا مرحله دفع پسماندها را در نظر می‌گیرد و تأثیرات زیست محیطی را بر اساس مؤشرهای مختلفی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف انرژی، مصرف آب، تشکیل پسماندها و سایر مؤشرها ارزیابی می‌کند.

از جمله اقداماتی که می‌توان برای کاهش تأثیرات زیست محیطی تولید فوم سقفی و دیواری انجام داد عبارتند از:

  • استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر و کم‌مضر.
  • بهینه‌سازی فرآیند تولید با هدف کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی.
  • استفاده از فناوری‌های پاک و کم‌مصرف در فرآیند تولید.
  • انتشار کمتر گازهای آلاینده و استفاده از تجهیزات پسابی و فیلتراسیون مناسب.
  • جمع‌آوری و بازیافت پسماندها به‌جای دفع آنها.
  • طراحی محصولات قابل بازیافت و دوره استفاده طولانی مدت.

به طور کلی، برای ارزیابی دقیق تأثیرات زیست محیطی تولید فوم سقفی و دیواری، نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتر در زمینه این صنعت و استفاده از روش‌های ارزیابی مناسب است.

جدیدترین استارت آپ ها با موضوعات کارآفرینی

  1. ثبت و یا تغییرات شرکت
  2. تدوین استراتژی کسب و کار
  3. طراحی سایت
  4. بازرگانی و صادرات و واردات
  5. استانداردسازی و گواهینامه های ایزو
  6. .اخذ مجورها و برون سپاری کارهای اداری
  7. برندسازی
  8. خرید تجهیزات کسب و کار
  9. خرید مصالح ساختمانی

1 دیدگاه برای طرح توجیهی تولید یونولیت

  1. علی رضا

    سلام بابت اطلاعاتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگذارم

    • عباس آبادی

      سلام. خواهش می کنم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *